handdator

Visa fullständig version : Gymnasie - individuella val!


Captainwide
2013-01-21, 19:38
Tjena!
Jag står nu vid ett vägskäl och ska nu välja mitt individuella val inför 3:e och sista året. Grejen är den att jag vet inte vilket jag ska välja..
Jag funderar på att välja Engelska 7 för att få upp meritpoängen lite (har 0,5 efter tyska språk i 1:an) eller naturkunskap 2 som låser upp olika yrkesexamen.
Jag har inte full koll, men ska kolla med syo imon och hoppas få svar där. Men så länge tänkte jag höra era olika åsikter och argument om vilket som skulle vara bäst.

Att tillägga finns att jag just nu går andra året på ekonomi linjen i gymnasiet och har över medelbetyg (tror jag iaf) och har inte den blekaste om vad jag vill bli i framtiden.

Okej
2013-01-21, 19:40
Naturkunskap 2 skulle jag läsa, jag läste också ekonomi (fast var naturkunskap B då, gissar att det är samma). Tråkigaste skiten på jorden men tyvärr behöver du det för behörighet

Captainwide
2013-01-21, 19:46
Naturkunskap 2 skulle jag läsa, jag läste också ekonomi (fast var naturkunskap B då, gissar att det är samma). Tråkigaste skiten på jorden men tyvärr behöver du det för behörighet

Ja, jag tänkte nästan att det skulle ge lite mer eftersom det låser upp fler möjligheter. Men samtidigt, kan jag inte sluta tänka på de där smaskiga meriten som kan vara räddaren i nöden om jag ändå skulle söka vidare till ett av de redan upplåsta möjligheterna. :confused:

Amfksp
2013-01-21, 19:49
Läs naturkunskapen och dunka sedan in ett högskoleprov så löser du intagningsbiten. Det är extremt meckigt att läsa till sedan i efterhand enligt mig om du nu skulle vilja ha det.

Captainwide
2013-01-21, 19:58
Ska se vad lille syomeister kommer med förslag imorgon.. det är ju för tjutsingen min framtid det hänger på!!! :D

Angel
2013-01-21, 20:10
Heh jag gick Jazzdans 50poäng som individuellt val minns jag. Vilket flum jag var.

Fatalist
2013-01-21, 20:20
Se till att få fullständig behörighet till högskolan och utöver det fullständiga meritpoäng, du kommer inte ångra dig. :)

Captainwide
2013-01-21, 20:36
Heh jag gick Jazzdans 50poäng som individuellt val minns jag. Vilket flum jag var.

Låter stabilt som fan! :D

phpoker
2013-01-21, 20:37
Läs båda två? Naturkunskapen är ju (var iaf på min gymnasieskola) något av de mer värdelösa på den här planeten, men det kan ju vara värt att läsa för att öppna upp fler möjligheter. Engelskan är ju en vettig kurs som man inte lär ångra och meritpoäng är ju inte helt fel det heller.

Vad är det för möjligheter som naturkunskapen öppnar upp förresten?

baggard
2013-01-21, 20:38
när jag läste samhäl ekonomi på gymnasiet så fick vi inte läsa Matte C, så jag valde till det.

Sedan om ni har fjällvandrings kursen, gå den. Grymt kul

Friskvårds-kursen riktigt kul också

redbrigade
2013-01-21, 20:44
Fast vad låser Naturkunskap B upp? För att läsa tex ingenjör krävs fortfarande Kemi A, Fysik B och Matematik E, dessa ingår väl inte i Naturkunskap B?

Vitlök
2013-01-21, 20:44
Läs naturkunskapen och dunka sedan in ett högskoleprov så löser du intagningsbiten. Det är extremt meckigt att läsa till sedan i efterhand enligt mig om du nu skulle vilja ha det.

Är mitt råd också.

Är du det minsta god för de betyg då fått och inte bara tjatat efter betygen/haft en snäll lärare så är HP är en lätt(-are) väg in på utbildningar med lite hårdare konkurrens.

Okej
2013-01-21, 20:48
Fast vad låser Naturkunskap B upp? För att läsa tex ingenjör krävs fortfarande Kemi A, Fysik B och Matematik E, dessa ingår väl inte i Naturkunskap B?

Den täcker allt utom matten

Vitlök
2013-01-21, 21:00
Den täcker allt utom matten

Nej det gör den inte. NK B = Fysik A+Kemi A+Biologi A.

Okej
2013-01-21, 21:04
fett med gay

Proxy
2013-01-21, 21:08
Matte E och Fysik B. Det suger, men jag lovar dig att det är värt det.

Lite mer info hade dock varit bra. Vad läser du, vad vill du läsa, vad vill du jobba med i framtiden?

Amfksp
2013-01-21, 21:10
fett med gay

Fast nej:) nkB är inte ens i närheten av kem och fysB i svårighetsgrad så det om något hade vart gej!

dupper
2013-01-21, 21:21
Se till att få fullständig behörighet till högskolan och utöver det fullständiga meritpoäng, du kommer inte ångra dig. :)

+1, fullständig behörighet först, efter det kan du plocka meritpoäng. Om du inte har tillräckligt med poäng för att komma in kan du alltid lägga ner en lördag under hösten på att få det.