handdator

Visa fullständig version : Söker tips på tränings upplägg


ShippEn
2013-01-21, 18:42
Jag kör just nu på detta schemnat:

Måndag: Ben & mage
Onsdag: Biceps & Mage
Fredag: Bröst & Triceps
Söndag: Rygg & Axlar

Passen blir cirka 50-70 mins.

Det känns som jag inte får tillräckligt med träning, blir endast cirka 30 mins / muskelgrupp i veckan..

Har tränar seriöst i 4-5 månader nu, började på 59kg och ligger just nu på ca 75kg.

Skulle uppskatta tips på scheman man kan köra för att få en bättre & mer träning i veckan. Ligger på 3300+ kcal / dag, 250g+ protein.

Mål med träning: gå upp i vikt, öka volym. målvikt: 90kg.

Fuark
2013-01-21, 19:07
Kör du basövningar nånting?

Tycker en dag som onsdag "Biceps & mage" är lite väl specifik, båda tar inte speciellt mycket tid (beror ju på såklart, men generellt sätt)

Pass 1: Ben, Mage, Biceps Knäböj
Pass 2: Bröst, Triceps, Framsida Axlar Bänkpress
Pass 3: Rygg, Axlar (sido, bak) Marklyft
Vila
Pass 1;rullande schema. Du kan köra dom dagar du kör nu, men på söndag blir det pass 1 igen, osv.

Så hade jag gjort

Fuark
2013-01-21, 19:10
och 250g+ protein låter lite väl :D om du ligger på överskott är inte ett sånt överskott av brotein lika viktigt.

ShippEn
2013-01-21, 19:17
Kör du basövningar nånting?

Tycker en dag som onsdag "Biceps & mage" är lite väl specifik, båda tar inte speciellt mycket tid (beror ju på såklart, men generellt sätt)

Pass 1: Ben, Mage, Biceps Knäböj
Pass 2: Bröst, Triceps, Framsida Axlar Bänkpress
Pass 3: Rygg, Axlar (sido, bak) Marklyft
Vila
Pass 1;rullande schema. Du kan köra dom dagar du kör nu, men på söndag blir det pass 1 igen, osv.

Så hade jag gjort

och 250g+ protein låter lite väl :D om du ligger på överskott är inte ett sånt överskott av brotein lika viktigt.

Är väldigt bicepsfickserad, vet inte varför men har bara blivit så och ligger rätt långt före med biceps än de andra muskelgrupperna. Kör tex 18.5kg 8x4 hantelcurls men klarar endast köra 55kg 5x5 bänkpress ( har dock problem med ena axeln som hindrar mig lite där )

250g+ protein blir mest omedvetet, dricker mycket mjölk och tar lite extra proteinpulver bara för att jag ska vara säker på att jag landar rätt med proteinet.

Schemat du föreslog känns lite för mäktigt för ett pass, inte att det blir tufft men att det kan bli för långa pass. Vill gärna hålla passen runt 1 timma och köra typ 2 muskelgrupper så man hinner träna hårt i cirka 60 mins.

Och jag kör i nuläget inte mark eller benböj, mark blir det inte för det är rygg dagen innan ben så det koliderar med återhämtningen ( antar jag? ).

Fuark
2013-01-21, 19:27
Är väldigt bicepsfickserad, vet inte varför men har bara blivit så och ligger rätt långt före med biceps än de andra muskelgrupperna. Kör tex 18.5kg 8x4 hantelcurls men klarar endast köra 55kg 5x5 bänkpress ( har dock problem med ena axeln som hindrar mig lite där )

250g+ protein blir mest omedvetet, dricker mycket mjölk och tar lite extra proteinpulver bara för att jag ska vara säker på att jag landar rätt med proteinet.

Schemat du föreslog känns lite för mäktigt för ett pass, inte att det blir tufft men att det kan bli för långa pass. Vill gärna hålla passen runt 1 timma och köra typ 2 muskelgrupper så man hinner träna hårt i cirka 60 mins.

Och jag kör i nuläget inte mark eller benböj, mark blir det inte för det är rygg dagen innan ben så det koliderar med återhämtningen ( antar jag? ).

Bättre att köra mark dagen innan ben, istället för tvärtom. Det tar inte så mycket på benen att du inte kan köra ben dagen efter. Tvärtom är betydligt sämre då benen kan påverka ryggträningen rejält, i mark då.

Långa pass behöver det inte bli, t.ex "Pass 2: Bröst, Triceps, Framsida Axlar"

Bänkpress/Hantelpress
Dips
Militärpress

Klar :) det behövs inte mer, så länge du kör hårt.
RPT- Reverse Pyramid Training, är något du bör kolla upp. Funkar bra för mig, och andra.

Jeml
2013-01-21, 19:33
jag tycker tvärtom ang mark och böj. en sliten rygg påverkar böjen mer än vad slitna ben påverkar marken imo.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

ShippEn
2013-01-21, 21:34
Ska köra på 4 rullande pass

Ben & mage
Biceps & mage
Bröst & triceps
Axlar & rygg

Dvs, träna så ofta jag kan men endåså få tillräckligt med vila.

Nu till en fråga; Om jag kör t.e.x bröst & triceps på söndag kväll runt 20.00 och sedan axlar och rygg dagen efter runt 14.00. Påverkas tricepsens återhämtning allt för negativt då?

Eller ska jag byta så att det är Ben & axlar och Rygg & mage? Då kommer inte mage 2 dagar efter varandra samt att tricepsen inte arbetar lika mycket 2 pass i rad som det blir med axlar dagen efter triceps/bröst.

begt
2013-01-21, 21:44
Väldigt onödigt med så mycket protein på överskott. Du behöver inget proteinpulver alls. Kolhydrater= tryck.

ShippEn
2013-01-21, 21:46
Väldigt onödigt med så mycket protein på överskott. Du behöver inget proteinpulver alls. Kolhydrater= tryck.

Blir inte varje dag man ligger på ett högt protein överskott, har även vädligt dålig aptit så dricker för det mesta i mig de kalorier jag behöver.

Kolhydrater är mest från vitt bröd och pasta, ris, potatis?

begt
2013-01-21, 21:59
Blir inte varje dag man ligger på ett högt protein överskott, har även vädligt dålig aptit så dricker för det mesta i mig de kalorier jag behöver.

Kolhydrater är mest från vitt bröd och pasta, ris, potatis?

Ja, mest. Men det behöver inte vara vitt bröd :)