handdator

Visa fullständig version : Teknik i stångrodd?


mycketbrännvin
2013-01-21, 13:57
När man ser hur folk kör stångrodd så börjar man fundera vilken teknik är bäst. Själv har jag ryggen i ca 60 grader,böjda knän och hjälper aningen till med benen i starten utan att byta ställning. Vanligt är att folk är stela i ryggen och låter armarna jobba, vikterna är små. Endel kör nàn slags shrug/rodd kombo. En annan variation jag gillar är att ha ryggen 90grader och sänka stången till golvet, känns bra i korsryggen. Hur kör ni och vad är bäst?

larsson6
2013-01-21, 14:44
Jag kör lika som dig dvs, ca 60 grader,böjda knän och hjälper aningen till med benen i starten utan att byta ställning. Tycker det känns bäst

Tokruska
2013-01-21, 14:56
rNjwZ1fxtCQ

malkin
2013-01-21, 15:13
Brukar någon av er köra med omvänt grepp? De gånger jag kört den så har jag upplevt något bättre kontakt!

larsson6
2013-01-21, 15:33
Brukar någon av er köra med omvänt grepp? De gånger jag kört den så har jag upplevt något bättre kontakt!

Japp jag kör det jämt.

Tap3worm
2013-01-21, 15:51
Brukar ha ryggen nästan paralellt med marken och jobbar betydligt mer fixerat. Håller alltså överkroppen så stilla som möjligt men kan ibland hjälpa till med benen som du säger.
Sist jag körde fick jag sjukt bra kontakt i hela ryggen. Framför allt i nedre delen!! Nästan så jag blev nojjig att jag skadat mig ;-).
Brukar mixa greppet lite.

pezrulezhaakon
2013-01-21, 15:53
Det finns många korrekta utföranden i stångrodd. Målet får avgöra varianten.

speedy83
2013-01-21, 15:59
Någon som kan rådgöra lite kort om hur de olika varianterna påverkar resultatet?

aldoschadewitz
2013-01-21, 16:20
mer upprätt blir mer övre rygg och traps. omvänt grepp ger mer på nedre delen av lats. enligt phil heath
Postat via en mobil enhet

mycketbrännvin
2013-01-21, 16:31
Någon som kan rådgöra lite kort om hur de olika varianterna påverkar resultatet?

Ja, upprätt ställning= mer nedre trapz större vikter

Mitt sätt, höga vikter

90 grader= bäst för bålen, men små vikter

Mina nedre trapz växte bra av den uppräta varianten, men så jag köra nu funkar bäst för tillväxt

pezrulezhaakon
2013-01-21, 17:51
mycketbrännvin

Du kan omöjligen fått bra resultat i nedre traps av upprättstående stångrodd. Övre och mellersta på sin höjd.

mycketbrännvin
2013-01-21, 17:53
mycketbrännvin

Du kan omöjligen fått bra resultat i nedre traps av upprättstående stångrodd. Övre och mellersta på sin höjd.

Menade övre

TheIsh
2013-01-21, 18:27
Svårt att mäta progression om man ska ha bengung med som variabel.

ATJL
2013-01-21, 19:04
Själv så kör jag uteslutande kombinerat: Omvänd grepp och så nära horisontell frammåtlutning som möjligt, när jag kommer till (teknisk) failure så rackar jag vikten, byter till överhandsgrepp samt breddar ngt, avslutar setet något mer upprätt jmfr "Dorian style"

exevision
2013-01-21, 20:11
Jag kör ruggen nästan parallellt med golvet och stången ska ta i magen och försöker pressa ihop skulderbladen samtidigt som jag sänker dem mot rumpan. Så, strikt med andra ord.

Juniper
2013-01-21, 21:52
Det enda sättet för mig att få en sån där magisk kontakt i hela bröstryggen är att stå 90 grader framåtlutad, överkroppen alltså parallell med golvet, och lyfta så tungt som möjligt mot bröstet.

I andra muskelgrupper får jag bra kontakt oavsett tempo, men i just ryggen upplever jag att tempot är en större framgångsfaktor. För att aktivera ryggen maximalt så kan i varje fall inte jag lyfta speciellt snabbt. Dessutom håller jag vikterna i toppläget någon sekund och kniper åt rejält med skulderbladen, vilket, tillsammans med att jag sänker ned vikterna långsamt, innebär att en repetition tar någonstans mellan 6 till 8 sekunder för mig att utföra. Så jag hinner inte med speciellt många repetitioner innan korsryggen till slut ger upp, men kör jag i ett högre tempo än så går det ut över kontakten.

I andra muskelgrupper, för att inte tala om magen, upplever jag den brännande känslan efter ett set som en slags smärtblandad njutning, men i bröstryggen är den känslan helt smärtbefriad så stångrodd har kommit att bli min absoluta favoritövning. :)