handdator

Visa fullständig version : Periodisk fasta och oregelbundna tider


Lilla_marre
2013-01-21, 10:20
Jag har kört periodisk fasta sedan Augusti och trivs mycket bra med det. Började med att fasta 20-12, och med två måltider under ätarfönstret. Senaste veckorna har jag övergått till att äta en stor måltid ca 19, och ett mindre kvällsmål ca 21. Försökte mig på att endast äta ett mål, men det var helt enkelt omöjligt att peta i sig tillräckligt med föda.

Jag jobbar skift och tränar på väldigt varierande tider. Tränar jag på morgonen tar jag BCAA/EAA före och under träning, och fyller sedan på ca varannan timme fram till middag. Tränar jag på eftermiddagen så fyller jag på med några doser BCAA under dagen. Jag känner ju själv att min kropp trivs med det här. Jag har bra energi och känner mig pigg och stark men jag funderar ändå om jag borde ge kroppen mer näring innan träning. Samtidigt vill jag inte bryta fastan genom att äta före träning om jag tränar vid lunchtid tex.

Vad säger ni? Vet inte om det har någon betydelse, men jag tränar ofta långa pass, på ca 2h

Tacksam för svar!
/Marie

mikaelj
2013-01-21, 10:26
Säger om vad? Jag ser ingen fråga.

StarkaUlf
2013-01-21, 10:29
Om du känner att du presterar bra som du gör nu och du trivs med det, så ser jag inte varför du ska ändra något.
Om du däremot presterar bättre med att äta ett litet mål mat innan träningen, så kör på det. Blir ju även billigare än att trycka i sig några doser BCAA under dagen.
Man måste som sagt inte fasta just 16 timmar. Du kan gott och väl köra 14 timmar fasta och 10 timmar ätfönster (t.ex ätfönster 10-20. Då har du ju "rum" att äta innan träningen, om du nu vill)

Lilla_marre
2013-01-21, 11:01
Frågan var om jag borde äta före träning

Mazr
2013-01-21, 11:27
Om du tränar på fastande mage kör du alltid BCAA före och efter, sen käkar du största målet. Om du däremot tränar på eftermiddagen bör du enligt mig käka ett mål på 20% av dagens makros innan. :)

burro
2013-01-21, 11:50
Som du säger har du ju bra energi och träningen går bra. Känns det så före, under och efter passet så finns det ingen anledning till att ändra nåt. Testa någon banan eller 30-50 gram malto innan om du känner dig lite slö, ger mest en mental kick, men kan vara ack så värt ändå.