handdator

Visa fullständig version : Utförande av ryggövningar...


Cogge
2013-01-21, 10:20
Jag har undrat en del om ryggen tidigare.. När jag tränade i veckan testade jag att istället ha raka armar under hela processen och endast dra med ryggen. Just då kändes det som det tog bättre för mig men går det egentligen att göra så? Eller får man inte ut det maximala av ryggövningarna när man gör så*screwy*?

aijou
2013-01-21, 10:59
Beror på vilka övningar du pratar om. Marklyft och shrugs (och till viss del omvända flyes) utför man ju oftast med (mer eller mindre) raka armar. Men om du syftar på roddövningar av olika slag så är det inte optimalt då ryggmuskulaturen används för att föra överarmarna bakåt.

Edit: Böjer du inte på armarna så blir det visserligen ingen roddövning. Jag blev osäker nu om jag missförstod din fråga helt och hållet. :D

Cogge
2013-01-21, 11:24
Nja jag tror du förstår mig rätt :D När jag tränade rådd på maskin testade jag att att köra med endast raka armar. Även andra övningar med ungefärligt samma utförande hade jag raka armar.

Så man borde alltså inte göra så som jag gjorde då?

Ballt
2013-01-21, 11:25
Så man borde alltså inte göra så som jag gjorde då?

Nej, det bör man inte :)

speedy83
2013-01-21, 11:30
Är jag korkad eller, men hur utför man en rodd med raka armar?? du drar ju vikten mot dig??

atlas82
2013-01-21, 11:31
Skulle inte vilja kalla det rodd utan någon "variant" på rakmarklyft
Svårt att träna hela ryggen komplett med att använda raka armar i hela utförandet i alla övningar.
Blir ju nästan enbart träning för Erector Spinae

aijou
2013-01-21, 11:35
Nja jag tror du förstår mig rätt :D När jag tränade rådd på maskin testade jag att att köra med endast raka armar. Även andra övningar med ungefärligt samma utförande hade jag raka armar.

Så man borde alltså inte göra så som jag gjorde då?

Ok. då förstod jag rätt. :)

Klart du kan göra så också om du vill, men du missar väldigt stor del av ryggmuskulaturen och den kan ju inte ersätta en roddövning. Personligen så tycker jag att det känns överflödigt. :)

Vunnis
2013-01-21, 11:35
Festligt att ni är helt vilda på varandra utan att ens veta om ni pratar om samma muskler. *popcorn*
Rhomber och trapezius skulle man lika gärna kunna träna så som TS skriver att han gjort.

aijou
2013-01-21, 11:37
Är jag korkad eller, men hur utför man en rodd med raka armar?? du drar ju vikten mot dig??

Skulle inte vilja kalla det rodd utan någon "variant" på rakmarklyft
Svårt att träna hela ryggen komplett med att använda raka armar i hela utförandet i alla övningar

Som jag har förstått det så menar TS snarare att han kör en horisontell "shrug" i roddmaskin. DVS bara drar ihop/bak skulerbladen.

atlas82
2013-01-21, 11:47
Jaha han menade så :)

Cogge
2013-01-21, 12:11
Exakt som Aijou skriver menar jag =)

Så det verkar som att man använder sig utav ungefär en och samma muskel i alla övningar om man gör på detta viset? Det verkar iof ganska logiskt...

Problemet är att jag så himla lätt tappar fäste i fingrarna om jag ska gå lite tyngre. Och innan det hinner jag dö i underarmarna. Vet inte riktigt hur jag skall bära mig åt... Jag syftar speciellt på den övningen som liknar chins fast i maskin samt rodd :P

krellik
2013-01-21, 12:17
Blir som sagt en sittande shrug.

Finns en jävla massa shrugs i alla möjliga riktningar...

http://www.google.se/url?source=imglanding&ct=img&q=http://www.wheatmarkbooks.com/covers/1587361167.jpg&sa=X&ei=OSP9UOaRBemm4gSbwYH4DQ&ved=0CAkQ8wc&usg=AFQjCNHZfrnkWj6H5OW2aGpHT3b7-fgHuw

Som "basövning" för hela ryggen är det inte det bästa.

Jorgen
2013-01-21, 12:38
Exakt som Aijou skriver menar jag =)

Så det verkar som att man använder sig utav ungefär en och samma muskel i alla övningar om man gör på detta viset? Det verkar iof ganska logiskt...

Problemet är att jag så himla lätt tappar fäste i fingrarna om jag ska gå lite tyngre. Och innan det hinner jag dö i underarmarna. Vet inte riktigt hur jag skall bära mig åt... Jag syftar speciellt på den övningen som liknar chins fast i maskin samt rodd :P

Använd dragremmar. Eller träna upp greppet.