handdator

Visa fullständig version : Max antal träningspass per vecka?


Illuminatus
2013-01-20, 22:45
Hej!

Jag har lite funderingar kring hur många träningspass man faktiskt kan klämma in på en vecka.

Till och börja med så blev jag nyligen arbetslös och har "all tid i världen" för tillfället att ägna åt träningen vilket jag tycker känns helt fantastisk och tränar idag 6st gympass i veckan.

Hur som helst så känner jag OCH min kropp att det inte räcker. Jag vill träna oftare eftersom jag för en gångs skull kan göra det och tanken var att göra det en kortare tid framöver. Låt säga lite mer än en månad eftersom jag börjar med distansstudier.

Min split idag ser ut som följande:

Måndag: Rygg/Biceps
Tisdag: Ben
Onsdag: Vila
Torsdag: Bröst/Triceps
Fredag: Rygg/Biceps
Lördag: Axlar/Vader
Söndag: Bröst/Biceps

(Jag alternerar mig vid varje månadsbyte söndagarnas muskelgrupp, så just nu blir det bröst/triceps 2ggr/veckan, nästa månad Ben osv osv. Försöker fokusera på de partier jag behöver öka massa på.

Hur tycker ni min splitt ser ut? Den funkar fint för mig och jag känner mig färsk och klämmer in vilodag när jag känner min kropp behöver det.

Skulle jag kunna öka mina pass till dubbelpass på en dag, låt säga träna en viss muskelgrupp på morgonen för att sen träna annan på kvällen så att jag i veckans slut tränat alla muskelgrupper 2ggr/veckan?

Tanken är att bygga så mycket massa som möjligt innan deff och jag känner att tiden börjar rinna ut...

Värt att tillägga är att jag tränat 4-6 pass i veckan konstant i över ett år snart förutom vid sjukdom och dyligt.

Mycket tacksam för lite synpunkter och diskussion kring detta.

Mvh Andreas

Illuminatus
2013-01-20, 22:49
Anledningen varför jag vill träna mer är för att jag älskar träna samt att jag vill hålla mig sysselsatt om dagarna och skapa rutin vilket jag anser är mycket viktigt när man "bara går hemma" och varför inte då göra något man älskar, ännu mer :)

jonteeo
2013-01-20, 22:59
Vad har du för träningserfarenhet? Du kommer inte bygga mer muskler genom att träna som du gör, om du verkligen kör slut musklerna kommer du känna att det tar längre tid att bli återhämtad.

uuzimaki94
2013-01-20, 23:01
Du måste ju känna efter själv, om du inte känner dig utvilad osv. Det behöver inte vara bättre om du tränar mer, viktigast är ju vilan, hellre mindre träning och mer vila om du frågar mig.. övertränade förut som dig, det blev inte bättre för det, slower gains.

Fuark
2013-01-20, 23:04
Välkommen till klubben :D tror inte att överdriva träningen gör dig mycket nytta, lägg tiden på annat kul/nyttigt istället. Fungerar det bra för dig nu, fortsätt så.
Öka lite annars och testa hur det känns

difaren
2013-01-20, 23:12
Du gillar att träna biceps va?:naughty::naughty:

smeander
2013-01-20, 23:15
Tycker att 13pass i veckan är på gränsen till för mycket, en dag med ett pass för återhämtningen måste man ha, annars är det bara att köra på.

Så 12pass i veckan känns bäst för min del, fredagar och söndagar är dagarna då det bara är ett pass. Kör 8-16v om året med detta upplägg, funkar kanon!

Mina låga dagar äter jag 6-700g kolhydrater och dom vanliga runt 1100g, Dom dagar med priomuskler äter jag lite mer ca1300g kolhydrater.
Träna smart och effektivt bara :)


Sent from a cordless device.

shogunr
2013-01-20, 23:16
Hej!

Jag har lite funderingar kring hur många träningspass man faktiskt kan klämma in på en vecka.

Till och börja med så blev jag nyligen arbetslös och har "all tid i världen" för tillfället att ägna åt träningen vilket jag tycker känns helt fantastisk och tränar idag 6st gympass i veckan.

Hur som helst så känner jag OCH min kropp att det inte räcker. Jag vill träna oftare eftersom jag för en gångs skull kan göra det och tanken var att göra det en kortare tid framöver. Låt säga lite mer än en månad eftersom jag börjar med distansstudier.

Min split idag ser ut som följande:

Måndag: Rygg/Biceps
Tisdag: Ben
Onsdag: Vila
Torsdag: Bröst/Triceps
Fredag: Rygg/Biceps
Lördag: Axlar/Vader
Söndag: Bröst/Biceps

(Jag alternerar mig vid varje månadsbyte söndagarnas muskelgrupp, så just nu blir det bröst/triceps 2ggr/veckan, nästa månad Ben osv osv. Försöker fokusera på de partier jag behöver öka massa på.

Hur tycker ni min splitt ser ut? Den funkar fint för mig och jag känner mig färsk och klämmer in vilodag när jag känner min kropp behöver det.

Skulle jag kunna öka mina pass till dubbelpass på en dag, låt säga träna en viss muskelgrupp på morgonen för att sen träna annan på kvällen så att jag i veckans slut tränat alla muskelgrupper 2ggr/veckan?

Tanken är att bygga så mycket massa som möjligt innan deff och jag känner att tiden börjar rinna ut...

Värt att tillägga är att jag tränat 4-6 pass i veckan konstant i över ett år snart förutom vid sjukdom och dyligt.

Mycket tacksam för lite synpunkter och diskussion kring detta.

Mvh Andreas

Biceps 3 ggr/vecka låter helt sick... man vågar väl inte ens fråga hur många set du kör per pass?

Lachrillo
2013-01-20, 23:22
Det kanske passar dig men jag tror mer på att ha mer vila, jag körde varannan dag förut och det gick väll tills det började göra för ont, sedan började jag köra 3 ggr veckan med 2 pass överkropp och 1 pass ben och sen dess har jag ökat mycket mera...

Illuminatus
2013-01-20, 23:31
Ursäkta skrivfelet i första inlägget, jag tränar inte biceps 3ggr i veckan utan det ska vara Bröst/Triceps på söndagspasset också :)

Jag har börjat gilla träna biceps på sista tiden och det är för att jag börjat få riktigt bra kontakt och pump där. Biceps har aldrig varit min starka sida och för tillfället lägger jag ner mer tid på den muskeln och det går bra.

Tidigare erfarenheter är 5-6 års erfarenhet av gym, dock oseriöst och har under senaste året varit mycket aktiv och gjort min första riktiga deff som i våras resulterade i en 20kg viktnedgång med nästintill bibehållen muskelmassa.

Kost och träning har för mig blivit ett hett ämne och jag vill bara lära mig mer om det för var dag som går. Planer om att tävla inom en 5 års period är absolut av intresse om jag håller mig frisk och skadefri framöver.

Illuminatus
2013-01-20, 23:46
Jag har börjat med intensivare träningspass med lägre vikter på senaste tiden och det är aldrig på tal att jag kör slut på muskeln, utan jag känner mig som jag skrev väldigt färsk hela tiden.

Ett typiskt benpass för mig kan se ut som följande:

Benspark: 4SET : 20x30kg / 20x40kg / 18x45kg / 18x50kg
Bencurl: 4SET : 20x25kg / 20x35kg / 18x35kg / 18x40kg
Benböj med stång ovanpå bröst: 20xstång / 20xS+10kg / 18xS+10kg / 15xS+10kg
Utfall 2st hantlar (promenad): 24x5kg / 24x10kg / 20x15kg / 20x15kg
Knäböj (smithmaskin): 16x20kg / 16x30kg / 12x40kg / 12x50kg

Inga exakta siffror men ett typexempel på hur ett av mina benpass ser ut.

Jag tränar som sagt med lätta vikter och försöker få så mycket kontakt som möjligt vilket resulterat i mycket bra resultat för mig.

kjellm444n
2013-01-20, 23:49
Jag har börjat med intensivare träningspass med lägre vikter på senaste tiden och det är aldrig på tal att jag kör slut på muskeln, utan jag känner mig som jag skrev väldigt färsk hela tiden.

Ett typiskt benpass för mig kan se ut som följande:

Benspark: 4SET : 20x30kg / 20x40kg / 18x45kg / 18x50kg
Bencurl: 4SET : 20x25kg / 20x35kg / 18x35kg / 18x40kg
Benböj med stång ovanpå bröst: 20xstång / 20xS+10kg / 18xS+10kg / 15xS+10kg
Utfall 2st hantlar (promenad): 24x5kg / 24x10kg / 20x15kg / 20x15kg
Benböj (smithmaskin): 16x20kg / 16x30kg / 12x40kg / 12x50kg

Inga exakta siffror men ett typexempel på hur ett av mina benpass ser ut.

Jag tränar som sagt med lätta vikter och försöker få så mycket kontakt som möjligt vilket resulterat i mycket bra resultat för mig.



Kanske dags att börja med knäböj *flex*

Illuminatus
2013-01-20, 23:53
Tror jag får rätta till ett skrivfel igen här :)

Mina benböj i smithmaskin är nog det du kallar knäböj, jag har om jag ska vara helt ärlig aldrig förstått skillnaden på benböj/knäböj?

När jag kör mina så kallade benböj i smith har jag stången på trapsen/ryggen och går ner djupt.

Ursäkta min okunskap :em:

straand94
2013-01-21, 00:05
knäböj och benböj är samma sak :)
Det han syftar på är att du ska köra knäböjarna först i passet och inte sist.
Kör istället.

Knäböj, frontböj (Benböj med stång ovanpå bröst), utfall, benspark, bencurl. Om du vill köra de övningarna såklart.

Du kan ju annars testa att lägga in romanian deadlifts i ditt schema för att träna mer hamstrings.

Illuminatus
2013-01-21, 00:13
Alright, tack för förklaringen :)

Jag gillar träna knäböj/benböj sist i passet för att jag känner mer pump och får bättre kontakt med musklerna men jag kan testa lägga in det först, absolut.

Kul att du nämner (romanian deadlifts) för jag sitter i skrivande stund och kollar på när Kai Greene utför precis det du skriver :)

Och han är för mig en stor förebild i övrigt...

filmjölk
2013-01-21, 00:33
Jag tycker att du tränar lagom nu, skulle du träna två pass om dagen eller liknande och vänja dig vid det blir det knas när du sedan får ett jobb och inte kan träna som du är van vid.

Jag förstår att motivationen är på topp, men det gäller att hålla igen lite när viljan är för stark och sparka sig själv när viljan är svag. Det är nog bästa sättet att träna långsiktigt för någon som inte är elitidrottsman.

Illuminatus
2013-01-21, 00:46
Jag håller med din teori och jag vet att jag som person fungerar så här. Har jag bestämt mig för att göra något gör jag det till 110% och avslutar inte det förrän jag är nöjd. Att bygga muskler tar tid och är något man ska tänka långsiktigt på, kanske tränar jag lagom som jag gör och kanske får jag ta mig i kragen och säga åt mig själv att göra annat än att träna. Men tro inte att jag är ännu en filur som efter jul & nyår vill "komma i form" utan jag ser träningen som ett mycket långsiktigt projekt och vem vet vad som händer. Jag försöker ha så lite mål jag kan med träningen och försöker tänka mer på hur kul det är och hur bra jag mår av det och sen får man se vad det leder till. Kanske blir det tävling om några år, kanske står man om 10 år på prispallen krönad till självaste Mr.Olympia? Skämt åsido *popcorn*

Godnatt!

Axii
2013-01-21, 09:09
Jag hade lagt upp det såhär, personligen.
Mån: Bröst
Tis: Rygg
Ons: Ben
Tor: Axlar
Fre: Armar
Lör: Traps, vader, mage (Bara för att gå ner till gymmet)
Sön: Antingen börja om å få en rullande split, eller vila/Cardio.

Illuminatus
2013-01-21, 10:09
Intressant split.

Jag har för tillfället bara ben som jag tränar helt själva, utan andra muskelgrupper inblandade och de passen tycker jag känns riktigt bra eftersom jag får ett bättre flyt och pump. På sista tiden har jag däremot delat upp tex Rygg/Biceps så att jag tränar färdigt rygg innan jag hoppar på biceps vilket har resulterat i mycket bättre pump & kontakt. Hoppar jag mellan de båda muskelgrupperna försvinner pumpet lite mellan varje och jag kommer aldrig riktigt igång med kroppen. Det är som att precis när jag börjar känna kontakt, då ska jag helt plötsligt byta muskelgrupp vilket för mig inte känns bra.

Idag blir det comeback på gymmet i alla fall efter 1 veckas förkylning med feber och annat skit. Att vara hemma så länge utan träningen är psykiskt jobbigt men jag är glad att jag väntade, förra året åkte jag på en virusinfektion i luftvägarna pga att jag tränade för tätt inpå en kraftig förkylning...

Buttran
2013-01-21, 11:01
Beror på hur hårt man kör också. Nu på vintern har jag kört en bra 4-split men kört extremt hårt när jag väl kört och det har resulterat i iallafall 1 rejäl förkylning/månad istället för en i halvåret som jag brukar få. Men men.. jag tycker det är värt det.

Illuminatus
2013-01-22, 10:57
Det blev ett riktigt bra pass igår och testade en ny bicepsövning, Incline Dumbell Curl. Fantastiskt pump och kontakt så den får ersätta vanlig sittande curl ett bra tag framöver :)

Jag kör vidare på mitt upplägg som jag har just nu tillsvidare, känner att det kan vara vettigt nu perioden innan deff eftersom jag redan nu börjar förbereda mig mentalt inför det. Dock har jag bara hälften av vikten som jag tappade förra året att tappa detta året. Så det känns riktigt bra att vara i bra form även nu och bara slimma till sig lite, ca 10kg är mitt mål utspritt under en 12 veckors period.

Är lite sugen på att starta en journal när deffen träder i kraft och på så sätt hålla mig själv mer motiverad men även finnas som inspiration för andra. Får se vad som händer, skriva är inte riktigt min grej och känner inte att jag vill lägga ner hela min själ i det så en journal i form av bilder är nog det jag strävar efter.

Håll utkik *flex*

/Andreas