handdator

Visa fullständig version : Stockholm Marathon 2013


Hoppsan
2013-01-20, 20:01
Hej!

Jag planerar att springa stockholm marathon 1a juni i år, och skulle behöva lite tipps och råd angående kost och träning. Vill även gå ner några kilo, närmare bestämt 8 kg. Det behöver dock inte ske bums.

Tjej, 19 år, 178 cm, 75 kg, ca 28%kroppsfett..
Har slutat äta 300 g choklad om dagen, och kilona bara rinner av för tillfället, hehe.

Träning för tillfället ser ut som följer:
Mån: 6 km lugn jogg morgon. Styrka överkropp kväll.
Tis: 6 km i 5 min/km morgon. Styrka ben kväll.
Ons: 10 km 5 min/km morgon. Styrka överkropp kväll
Torsdag: Intervaller.
Fre: Styrka överkropp
Lör: 10 km lugnt tempo
Sön: Långpass (för tillfället ca 20-25 km)

vet att det kanske är bäst att enbart satsa på styrka eller kondition, men tycker det är för roligt på gymmet.

för tillfället springer jag 20 km på 1 h 45 min. Vad tror ni om det här träningsupplägget? Någon som har bra tipps på vad för intervallträning som lämpar sig bäst?

I och med att jag vill gå ner í vikt ligger matintaget på ca 1800-1900 kcal (150 g protein) låter det vettigt eller helt åt skogen?

Vore väldigt tacksam för lite hjälp! :)

LillisJ
2013-01-20, 20:36
Det ser helt klart bra ut, men det är väldigt mycket träning. Känner du att du klarar det så borde det dock inte vara några problem.

WizKid
2013-01-20, 20:37
Är tanken att köra det där schemat varje vecka?
Är du en erfaren löpare?

Spontant ser schemat väldigt tungt ut och jag skulle inte bli förvånad om du får problem med exempevis knän och höfter om du kör på det viset, även om du är erfaren. Du har inte en enda ren vilodag i veckan.
Å andra sidan har jag ju begränsat med information om din historik. Ambitiös verkar du!

Skulle också tro att ett längre pass 20km+ någon gång då och då gör nytta med målet i åtanke, gäller att vänja benen vid långvarig belastning.

*Edit, såg nu att du ju har ett långpass varje vecka.

svenbanan
2013-01-21, 00:27
Om du är van löpare (och har sprungit med många mil i veckan nåt år) så tycker jag det ser ut som ett bra program. Tror dock du tjänar på att lägga in en vecka i månaden då du minskar antalet km ganska kraftigt för att få lite extra återhämtning. Visst är väl 5min/km ett långsamt tempo för dig? Annars skulle jag se till att springa långsammare på onsdagspasset.

Jag skulle skitit i benstyrketräningen helt och kört intervallpasset i backe. Eller så kanske jag skulle skitit i intervallpasset i ett par månader till och kört benpasset på torsdagen.

Lycka till! :)

Hoppsan
2013-01-21, 11:18
Jag tränade fotboll flera gånger i veckan fram till jag var ca 14, sedan dess har jag sprungit några pass i veckan för att hålla konditionen igång. Från våren 2012 har det varit regelbunden löpträning på ca 2,5-3 mil i veckan. Trappat upp succecivt, tänkte börja med det här schemat denna vecka, innebär en ökning på totalt 5 km från senaste schemat som jag använt mig av i ca 8 veckor.

Tror ni att det är bättre att splitta lördagens 10 km på mån, tis, ons passen och ha helvila på lördagen?
Eller att köra detta schema 3 veckor, sen bara göra två av passen en vecka, och sen påt igen?
Eller alternativt byta ngt löppass mot spinning/cykel för att spara på leder?

Ja, 5 min/km är ett rätt lugnt tempo för min del.det är det tempot jag håller på mina långpass :)

Oj oj, många frågor! Men hemskt tacksam för att ni hjälper mig! :-)

svenbanan
2013-01-21, 11:39
Vet inte om det nödvändigtvis blir bättre av att flytta runt så du får en heldag ledigt på lördagen. Du får väl känna efter om detta känns bra helt enkelt.

Om du skippar ett löppass och ersätter med nån annan konditionsträning så kanske du kan skona leder. Men samtidigt kommer du bara få central effekt (syreupptag via hjärta/lungor) av denna träning, och ingen lokal effekt (syreupptag i musklerna), eftersom detta är grenspecifikt. Men å andra sidan kan det ju ge andra positiva effekter som typ benstyrka av cykling, rygg- och benstyrka av rodd etc. Så det kan säkert vara vettigt att köra sådant ibland också.

Kanske du kan köra en del spinning den där viloveckan så får du ju vila från löpningen men får ändå en hel del träning?

Kan du inte hitta nån slags friidrottsklubb eller liknande som du kunde gå med i och få lite tips från?

Morty
2013-01-21, 12:27
Jag skulle ta bort lördagspasset och ev. lägga på lite extra kilometrar på något annat pass. Hur springer du dina intervaller? För maraträning behöver de vara ganska långa. Att du går ner i vikt är ju såklart positivt för löpträningen men det gör också att du får för lite energi att återhämta dig med. Näringstiming är viktigt.

Hoppsan
2013-01-21, 12:33
Jo det har du säkert rätt i. testar köra såhär och ser hur det känns.
Det var en bra ide tycker jag! Att köra lite spinning när jag har löpvila.