handdator

Visa fullständig version : Varför jag började fatta att världen är skev. (kort berättelse)


filmjölk
2013-01-20, 18:57
Jag tycker att världen ofta är väldigt skev, folk är skeva. Nu menar jag inte orättvisa fördelningar mellan olika länder eller liknande, utan mer folks uppfattning om skuldbeläggning och moral. En riktigt jävla skev sak ur den aspekten med världen upplevde jag när jag var runt 10 år gammal. Ett händelseförlopp som redan då fick mig att förstå att folk är idioter. Jag tar mig friheten att ändra namn på inblandade och några detaljer.

Kalle som går i åttan är en riktig tönt, det säger alla, han är mobbad, retad och får stryk ibland. Kalle kör cross på fritiden, hans cross"kompisar" retar honom också ibland, men inte så illa som i skolan. Dock har han några ytliga kompisar bland lite yngre barn i åldern 10-12 (däribland undertecknad), han tar med sin 125:a utanför banan, visar upp den för oss, låter oss provsitta den, gasa lite, kanske skjutsar någon en liten bit, drar lite historier. Mycket snäll och trevlig kille enligt oss små.

Så en varm höstkväll dyker värsting-Conny på 20 bast med tre polare upp, packade, pårökta (och kanske sniffat thinner med?). "Öööh din jävla tönt! Jag får låna moppen!" eller något i den stilen rapar Conny ur sig. Kalle blir skitskraj men nekar, men Conny med anhang är hotfulla, knuffar omkring Kalle och ett av barnen (tyvärr inte jag, för feg) som vart "tyken" och sagt emot. "Jag skall låna den sa jag!" skriker nästan Conny, tydligt inte alla hästar hemma och ovan vid att någon säger emot. Sedan kör Conny iväg med Crossen, vars entourage går nånannanstans (förmodligen för att våldsgästa någon föräldrafri fest med högstadiebarn).

Vi småbarn väntar med Kalle som är orolig för sin fina cross. Conny kommer inte tillbaks med den, ens efter nån timma, och vi småbarn går hem. kalle står antagligen kvar och väntar långt in på natten.

Dagen efter får vi reda på att Conny är död, han har kört ihjäl sig på crossen. Nu kommer det bizarra. Folk i förorten, barn som vuxna verkar ha glömt att Conny var en jobbig ligist, mobbare och en elak typ. Han var ju så snäll, en sån fin kille, så duktig i fotboll, hade hela framtiden för sig, en hel legion tonårsflickor (som Conny antagligen supit ner, tagit oskulden på och sedan dumpat) gråter på hans begravning. Nåja, allt det är ok. Men det extra bizarra är att Kalle på något sätt får skulden i folks ögon.

Hade inte Kalle lånat ut hojen hade Conny inte dött. Hade inte Kalle vart en sån jävla feg mes, hade inte Kalle gjort det fruktansvärt illegala brottet att ta med sin crosscyckel, man får ju inte köra cross annat än på bana? Hur kunde han släppa iväg Conny utan hjälm? Det är ingen moped det handlar om utan en cross! Kalle såg ju att Conny var full! Tom. polisen som sköter förhöret är inne på det spåret. Kalle bär skulden till att Conny dog ung.

Kalle blir misshandlad flera gånger efteråt som hämnd/som straff för att han är en sån tönt, och för att han dödade Conny.

Så jävla snett.


(Kalle blir senare helt verklighetsfrånvänd och bär runt på ett järnrör innanför jackan som han misshandlar folk med och åker skytteltrafik in och ut ifrån fängelse/psyket)

WHITEFOLKS
2013-01-20, 19:03
Ja du filmjölk, ansvar och uppskattning är lite svåra att följa ibland i vår fina värld.

Amfksp
2013-01-20, 19:06
Så är det ofta när folk går bort, ytligt bekanta som varit riktiga jävla idioter utan något gott i sig blir plötsligt änglar när dom dör. Jag bryr mig inte nämnvärt och är ofta lite glad när folk som conny dör kan jag erkänna.

Fuark
2013-01-20, 19:09
Har detta hänt på riktigt? stackars kalle

Latissimus Dorsi
2013-01-20, 19:11
Världen är skev.

Olegh
2013-01-20, 19:21
Jag finner inte detta särskilt förvånande. Det är helt i linje med hur människor agerar, tyvärr.

Fuark
2013-01-20, 19:25
Det var ju en skolskjutning i Connecticut nyligen, där nån skjutit massa barn och sina föräldrar. Dom valde att skylla på spelen han spelade.

Det är lite samma stuk, tycker jag

Länk: http://www.gamereactor.se/nyheter/85081/%22V%E5ldsspel%22+br%E4nns+i+Connecticut/

tp_88
2013-01-20, 20:37
Det var ju en skolskjutning i Connecticut nyligen, där nån skjutit massa barn och sina föräldrar. Dom valde att skylla på spelen han spelade.

Det är lite samma stuk, tycker jag

Länk: http://www.gamereactor.se/nyheter/85081/%22V%E5ldsspel%22+br%E4nns+i+Connecticut/
Jaså? Vilka är "dom" menar du?

Gpajpen
2013-01-20, 20:44
Dom flesta människor är onda/psykfall. Bara samhället som stoppar det stora flertalet.
Fick man göra precis vad man ville skulle man nog få se en hel del slakt, gruppvåldtäckter, andra onda gärningar och andra sjuka saker.

Typ folk som hänger på flashback/existens etc

Okej
2013-01-20, 20:46
Världen är uppochner men en tröst är att vem bryr sig om vad idioter tycker? Den dagen man slutar bry sig om vad pöbeln tycker, den dagen är man fri. Med det menar jag inte att man inte ska ha ett öppet sinne.

Exempel på ignorans visar herren ovan

Hemma Gymmaren
2013-01-20, 20:48
Dom efterblivna

Fuark
2013-01-20, 20:58
Jaså? Vilka är "dom" menar du?

"YMCA, brandkåren, stadens prästerskap med mera"

Dom

Fugly
2013-01-20, 21:04
Sorgligt, men ännu en gång så gäller "syns man, så finns man".

tp_88
2013-01-20, 21:04
"YMCA, brandkåren, stadens prästerskap med mera"

Dom
Fast nej.

"There are youngsters who appear to be consumed with violent video games. I'm not certain if that's a good thing. If this encourages one courageous conversation with a parent and their child, then it's a success," berättar en representant för föreningen.

"The group's action is not intended to be construed as statement declaring that violent video games were the cause of the shocking violence in Newtown on December 14th."

Andy.da.wohoo
2013-01-20, 21:12
Jag blev lite illamående av din berättelse. Du växte inte upp i en bondhåla där folk överlag har skeva uppfattningar?

Ristretto
2013-01-20, 21:14
Världen är skev.

Skeden är välvd.

Tolkia
2013-01-20, 21:17
Jag kan relatera till det här, även om jag gissar att det är tillspetsat. Det är något med att en person dör en oväntad och/eller våldsam död, som får andra människor att plötsligt börja se personen i ett rosenskimmer även om den döda personen var ett första klassens svin. Jämför vad som händer när kändisar dör - Anna Lindh var säkert en god politiker, men jag är helt övertygad om att hon varken var ett helgon eller aldrig någonsin gjort ett politiskt misstag, något man lätt kan förledas att tro om man ser hur det låtit sedan hon dog.

Jag undrar vilken koppling det här har till att folk idag lever längre och längre bort från döden.

Edit: Jag tror inte att det är uteslutande ett byhålefenomen. Däremot blir det nog tydligare ju mindre samhälle och ju större social kontroll.

filmjölk
2013-01-20, 21:18
Jag blev lite illamående av din berättelse. Du växte inte upp i en bondhåla där folk överlag har skeva uppfattningar?

Nej, förort. Men iaf den förorten var lite småstadsaktig, vi slogs mot andra förorter och hade en slags gemenskap som kanske liknar en bondhåla. Dessutom ligger riktiga "landet" med åkrar, bönder bara ett par stenkast bort.

begt
2013-01-20, 21:23
De mortuis nil nisi bonum...

Jag känner också igen det där fenomenet. Det liknar det där fallet med den "skötsamma och trevliga" killen som våldtog 2 tjejer i en klass. Den ena tjejen blev först inte trodd och blev utfryst och mobbad. Sen när sanningen kom fram var det som om det ändå var tjejens fel.

filmjölk
2013-01-20, 21:24
Jag kan relatera till det här, även om jag gissar att det är tillspetsat. Det är något med att en person dör en oväntad och/eller våldsam död, som får andra människor att plötsligt börja se personen i ett rosenskimmer även om den döda personen var ett första klassens svin. Jämför vad som händer när kändisar dör - Anna Lindh var säkert en god politiker, men jag är helt övertygad om att hon varken var ett helgon eller aldrig någonsin gjort ett politiskt misstag, något man lätt kan förledas att tro om man ser hur det låtit sedan hon dog.

Jag undrar vilken koppling det här har till att folk idag lever längre och längre bort från döden.

Edit: Jag tror inte att det är uteslutande ett byhålefenomen. Däremot blir det nog tydligare ju mindre samhälle och ju större social kontroll.

Det är inte rosenskimret kring den döde som är det som retar mig, utan att skulden hamnade på en tönt som inte förhindrade att någon "lånade" hans cross.

Olegh
2013-01-20, 21:25
Jag blev lite illamående av din berättelse. Du växte inte upp i en bondhåla där folk överlag har skeva uppfattningar?

Det är troligt att en sådan händelse som filmjölk beskriver kan ha störst påverkan i ett litet samhälle, eller en ganska liten "sfär" av människor. Men jag skulle inte på något sätt tro att skalan påverkar psykolgin bakom reaktionerna.

Som jag ser det så verkar det vara två dåliga "egenskaper" som finns, mer eller mindre framträdande, hos nästan alla människor. Man vill skylla på något. Man vill ha en syndabock, särskilt viktigt blir detta i situationer där man förväntar både av sig själv och andra reagera på ett visst sätt. Med en syndabock distanserar man sig även från skuld.

Förmågan, eller kanske benägenheten, att extrapolera. Man ser bara toppen av isberget, men ändå så tror man sig veta allt. Mycket vanligt. Ibland livsviktigt, men till slut riskerar man att den egna bilden och verkligheten glider ifrån varandra allt för mycket.

Tolkia
2013-01-20, 21:27
Det är inte rosenskimret kring den döde som är det som retar mig, utan att skulden hamnade på en tönt som inte förhindrade att någon "lånade" hans cross.
Jo, jag förstår det, men jag tror att det senare följer av det förra. Plus att folk verkar ha en rent outsäglig drift att leta syndabockar, som om den döde vore mindre död (och man själv inte hade tyckt lika illa om honom när han levde) om det fanns någon man kunde peka på och säga "det är hans fel!"

Jag håller med dig om att det är helt stört, om det inte framgått.

Edit: Pucktvåa på Olegh.

Tolkia
2013-01-20, 21:33
Det här är f.ö. anledningen till att jag inte klarar av att läsa böcker som "Flugornas herre" eller se filmer som "Jägarna"; de är för nära hur det kan bli på riktigt om man inte ser upp, i en samling människor som egentligen inte utmärker sig för att vara extraordinärt galna.

begt
2013-01-20, 21:39
Som Olegh är inne på så känner en del människor ett behov av en syndabock i en sån situation. De har svårt att acceptera att någon dött; och om det är en person som haft hög social status, men misskött sig grovt (som i ex. jag använde mig av), blir det ännu svårare. Folk gillar inte att ha fel om andra människor. Jag tror inte heller att något sånt här vanligen sker i ett vakuum, dvs. att det är ett grupptryck som ligger bakom de individer som beskyller/trakasserar det verkliga offret. Folk kan vara förjävliga om de agerar i grupp; på något sätt berättigas ett visst beteende om många är delaktiga och det gör det lättare att bortse från grova övertramp. Den här delen av människans psykologi utnyttjade nazisterna flitigt.

Filmjölks berättelse är förstås mer skruvad/skev än mitt exempel i och med att Conny var en riktig skitstövel och utsatte Kalle för en oförrätt, medan Kalle inte gjorde något fel.

thompaboy
2013-01-20, 21:58
Min uppfattning är att ibland när det pratas illa (hen var en idiot etc) om en död person, så vill vissa få det till att man tycker att personen förtjänade att dö, vilket är två helt skilda saker. Vissa vill ju t.o.m. inte ens att man ska prata om de döda. Själv har jag inga problem att konstatera att en död person varit en jävla idiot. Med det inte sagt att jag tyckte att hen förtjänade döden. Som det tidigare nämnts så tror jag också att en hastig död har stor betydelse för andra människors reaktioner.

Andy.da.wohoo
2013-01-21, 01:02
Ja, syndabockssökandet som ni nämner är väldigt läskigt. Man får hoppas att man själv inte gör likadant om man skulle hamna i en likadan situation.

Grahn
2013-01-21, 08:56
Vilken tragisk historia :( livet är hårt och de som råkat värst ut av det verkar tävla om att göra det ännu värre för varandra.

Mollestam
2013-01-21, 21:07
Så är det ofta när folk går bort, ytligt bekanta som varit riktiga jävla idioter utan något gott i sig blir plötsligt änglar när dom dör. Jag bryr mig inte nämnvärt och är ofta lite glad när folk som conny dör kan jag erkänna.

Plus ett. Ibland skäms jag för min känslokyla, men jag kan verkligen inte förmå mig att bry mig om sådant folk.

Minimjölk
2013-01-22, 12:41
Väldigt tragisk historia och det är förvånande hur lite koll vuxna ibland har på ungdomar och barn. Det är skrämmande när skola/vuxna inte har någon som helt koll på vad som försigår mellan ungdomarna. Jag anser att skulden ligger på hela vuxenvärlden/samhället att tidigt lära barn rätt och fel och när man upptäcker att vissa inte riktigt greppat detta aktivt gå in för att få dem att förstå. Alla människor är oskrivna blad som formas av sin omgivning. Alla behöver direktiv och kan man då snabbt sätta dem på rätt riktkurs så blir skadan oändligt mindre än om man bara låter det fortgå.

Måste dock fråga gällande det här med skulden, vem var det som ansåg att det var Kalles fel, var det polare i Connys umgängeskrets, deras föräldrar eller hela samhället.

Utan att veta mer så undrar jga vad ni som vittnen till händelsen gjorde för att dels förhindra "stölden" av crossen och dels vad n gjorde när Kalle sedermera fick skulden för Connys död?

Tyvärr visar det sig om och om igen att samhället inte är friskt och många oskyldiga får lida. Det finns inte resurser för skola/polis/myndighet sammhälle att rätta till detta och därför är det viktigt att medborgare/medmänniskor hjälper till att få rätsida på det hela.

Inte genom något garde med järnrör utan genom att stötta de utstötta och att "skvallra" på de som gör orätt.

Det är lättare att som vuxen reflektera över vad man borde gjort annorlunda. man visste redan som liten palt vad som var rätt och fel men det är svårt att som 12åring gripa in när någon som är 20 år, allmänt labil och väger dubbelt så mycket som en själv beter sig ruttet. Vad kan vi vuxna göra för att få nästa generation mer på rätt köl. Att lära barn rätt och fel och vad som är allmänt hyfs ser jag som en skyldighet. Desto fler barn/ungdomar som växer upp med en bra människosyn desto bättre tror jag det kommer bli på sikt.

Juxta
2013-01-22, 14:27
Hehe, inte så väldigt lika en sak som hände mig men lite.

Min dåvarande flickvän var otrogen med vad jag redan innan tyckte var en idiot. Jag drog mig bort från allt drama då jag tyckte dom förtjänade varandra.
Sen dog han(körde ihjäl sig själv) varav jag förväntas tycka synd om honom och blir ifrågasatt som sociopat när jag fortfarande tycker han var en idiot, trots att han nu är död. Jag tyckte det var rätt åt honom och är glad att han är död.

Rikard Jansson
2013-01-22, 14:31
Jag blev lite illamående av din berättelse. Du växte inte upp i en bondhåla där folk överlag har skeva uppfattningar?

Det här gör mig irriterad. Kan till 100% garantera att sådant som uppspelar sig i filmjölks historia händer mycket mer i städer. Skeva uppfattningar, pfft.

Knatcharn
2013-01-22, 14:42
Det här gör mig irriterad. Kan till 100% garantera att sådant som uppspelar sig i filmjölks historia händer mycket mer i städer. Skeva uppfattningar, pfft.

Hur garanterar man en sådan sak?

Rikard Jansson
2013-01-22, 14:43
hur garanterar man en sådan sak?

you just do

hurril
2013-01-22, 14:49
Filmjölk verkar ha råkat snubblat över problemet med synen på värstingar och folk som råkar illa ut som offer för något större systemiskt. Folks eget ansvar är minimalt. Välkommen till bourgeriet :)

Sniggel
2013-01-22, 14:57
Hehe, inte så väldigt lika en sak som hände mig men lite.

Min dåvarande flickvän var otrogen med vad jag redan innan tyckte var en idiot. Jag drog mig bort från allt drama då jag tyckte dom förtjänade varandra.
Sen dog han(körde ihjäl sig själv) varav jag förväntas tycka synd om honom och blir ifrågasatt som sociopat när jag fortfarande tycker han var en idiot, trots att han nu är död. Jag tyckte det var rätt åt honom och är glad att han är död.

Det blir något "heligt" över en person så fort denne har dött i förtid.
Då är det tydligen inte lika ok att tycka negativa saker om personen i fråga.

Lite konstigt är det allt. Du gör ju ingen skada mot honom eller hans anhöriga (som du inte gjorde innan) genom att fortsätta tycka som du gör.

Hade det funnits skäl att känna sympati för personen tidigare så är det ju definitivt för sent nu. Sånt ska man ju isåfall visa när personen är vid liv. Inte efteråt.

Andy.da.wohoo
2013-01-22, 15:00
Det här gör mig irriterad. Kan till 100% garantera att sådant som uppspelar sig i filmjölks historia händer mycket mer i städer. Skeva uppfattningar, pfft.

Gör det? Jag säger inte att det filmjölk berättar händer i alla "bondhålor". Inte heller att alla bondhålor har en befolkning med skeva uppfattningar.

Sarwien
2013-01-22, 15:02
Jag tyckte det var rätt åt honom och är glad att han är död.

Helt rätt.

Juxta
2013-01-22, 15:05
Det blir något "heligt" över en person så fort denne har dött i förtid.
Då är det tydligen inte lika ok att tycka negativa saker om personen i fråga.

Lite konstigt är det allt. Du gör ju ingen skada mot honom eller hans anhöriga (som du inte gjorde innan) genom att fortsätta tycka som du gör.

Hade det funnits skäl att känna sympati för personen tidigare så är det ju definitivt för sent nu. Sånt ska man ju isåfall visa när personen är vid liv. Inte efteråt.

Precis. Jag tyckte det mest var roande när jag blev ifrågasatt, framförallt för att jag hade inget att förlora på eventuella dåliga relationer eller dyl. Det rörde mig inte ett dugg. Det var även mitt ex som tyckte jag var oresonlig av någon jävla skum anledning. :D

Rikard Jansson
2013-01-22, 15:06
Gör det? Jag säger inte att det filmjölk berättar händer i alla "bondhålor". Inte heller att alla bondhålor har en befolkning med skeva uppfattningar.

Jag vet inte om du syftade på själva händelserna efteråt eller att just Conny stal 14åringens cross. För äldre som mobbar yngre sådär händer inte här iaf Av diverse orsaker.

Okej
2013-01-22, 15:09
Jag fattar inte varför inget äldre syskon tryckte till den fittan, hade någon i min ålder (20) bråkat/raggat med/på mina småsyskon i 14-16 årsåldern hade jag inte stirrat blint på det, oavsett vilket "rykte" WT-Conny hade

stolpskott
2013-01-22, 15:10
Jag vet inte om du syftade på själva händelserna efteråt eller att just Conny stal 14åringens cross. För äldre som mobbar yngre sådär händer inte här iaf Av diverse orsaker.

Bara för att det inte händer i din byhåla så betyder det inte att det inte förekommer i någon byhåla. Den här tendensen att ett helt samhälle går ihop sig mot en gemensam "fiende" förekommer inte i storstäder, vi är på tok för många människor i Stockholm för att ens två procent ska kunna gadda ihop sig mot en enda person. Scenariot är bara möjligt i små, sammanhållna samhällen som ofta ter sig i form av väldigt slutna förorter och byhålor.

Jag fattar inte varför inget äldre syskon tryckte till den fittan, hade någon i min ålder (20) bråkat/raggat med/på mina småsyskon i 14-16 årsåldern hade jag inte stirrat blint på det, oavsett vilket "rykte" WT-Conny hade

+1. Och kompisarna också för den delen, hade aldrig låtit någon av mina polare bete sig på det viset.

Rikard Jansson
2013-01-22, 15:13
Bara för att det inte händer i din byhåla så betyder det inte att det inte förekommer i någon byhåla. Den här tendensen att ett helt samhälle går ihop sig mot en gemensam "fiende" förekommer inte i storstäder, vi är på tok för många människor i Stockholm för att ens två procent ska kunna gadda ihop sig mot en enda person. Scenariot är bara möjligt i små, sammanhållna samhällen som ofta ter sig i form av väldigt slutna förorter och byhålor.



+1. Och kompisarna också för den delen, hade aldrig låtit någon av mina polare bete sig på det viset.

Samtidigt är det alltid dårarna som skriker högst, är säker på att många i scenariot tyckte att Conny förtjänade det, men det är ju inget man säger högt. Idioter finns överallt, men det stämmer nog som du säger att det bara är på mindre ställen man gaddar ihop sig sådär, både på gott och ont.

Sniggel
2013-01-22, 15:13
Folk har väl olika erfarenhet av olika storlekar på städer/hålor. Tror inte man ska generalisera allt för mycket.
Jag kommer varken från en byhåla eller storstad så jag har inga egna erfarenheter av dessa två typer av samhällen.
Jag såg dock knappt någon mobbing mellan åldersgrupper. Inte med ett så stort åldersspann iaf. 3 års skillnad var väl den största differensen när det kom till mobbing. Men det var relativt ovanligt av vad jag upplevde.
Oprovocerat våld var dock vanligt att man blev utsatt för när man var liten.
Antar att de allra flesta har liknande erfarenheter.

Filmjölks erfarenhet är ju dock otroligt hemsk förstås.

spoonchest
2013-01-22, 19:32
Så Kalle har förvandlats till nån sorts Conny? Kanske hade Conny en liknande bakgrund bakom sig? Då kanske det inte är så konstigt att folk grät. Alla är älskad av någon, törs jag påstå.

Nordström
2013-01-22, 20:34
Dagen efter får vi reda på att Conny är död, han har kört ihjäl sig på crossen. Nu kommer det bizarra. Folk i förorten, barn som vuxna verkar ha glömt att Conny var en jobbig ligist, mobbare och en elak typ. Han var ju så snäll, en sån fin kille, så duktig i fotboll, hade hela framtiden för sig, en hel legion tonårsflickor (som Conny antagligen supit ner, tagit oskulden på och sedan dumpat) gråter på hans begravning. Nåja, allt det är ok. Men det extra bizarra är att Kalle på något sätt får skulden i folks ögon.

Du har aldrig tänkt på att han, för dem, inte var en ligist eller mobbare eller en elak typ? För dem kanske han var, reko, pålitlig, trevlig, ödmjuk etc. Om du hade varit i samma ålder kanske det hade varit din kompis, eller hur?

Okej
2013-01-22, 20:36
Du har aldrig tänkt på att han, för dem, inte var en ligist eller mobbare eller en elak typ? För dem kanske han var, reko, pålitlig, trevlig, ödmjuk etc. Om du hade varit i samma ålder kanske det hade varit din kompis, eller hur?

För ingenting säger reko så som x antal våldsdomar, krascha fjortisfester och allmänt tattig... :smash:

Rahf
2013-01-22, 20:51
Det här gör mig irriterad. Kan till 100% garantera att sådant som uppspelar sig i filmjölks historia händer mycket mer i städer. Skeva uppfattningar, pfft.

Uppvuxen som jag är i byhålan, där vi hade en hel cirkus kring en kille som dömdes för våldtäkt av två tjejer -- den andra efter första domen -- så kan jag säga att det är bra lätt för sanningen att vridas där. Den som skriker högst, och låter mest övertygande, kommer influera alla andra som inte bryr sig ett smack om källkritik.

Nordström
2013-01-22, 21:00
För ingenting säger reko så som x antal våldsdomar, krascha fjortisfester och allmänt tattig... :smash:

Vad snackar du om?

Glutenkatt
2013-01-22, 22:22
Förstår att du tycker att världen är "skev" filmjölk.

Har dock lite problem med att man beskriver människor som "sådana där" eller "dom där". Som om det är underförstått att människorna är onda utan en strimma av ljus i dem.

Conny betedde sig fel. De som gav Kalle skulden betedde sig fel.
Du förstår det. Jag förstår det. Många i den här tråden visar att de förstår det.
Så uppenbarligen så är det inte så lätt att beskylla hela världen som skev; något som för övrigt verkar som ett annat sätt att säga: "Jag ger upp, fuck everything".

filmjölk
2013-01-22, 22:30
Du har aldrig tänkt på att han, för dem, inte var en ligist eller mobbare eller en elak typ? För dem kanske han var, reko, pålitlig, trevlig, ödmjuk etc. Om du hade varit i samma ålder kanske det hade varit din kompis, eller hur?

Absolut, hans polare gillade säkert honom, x antal tonårsflickor var säkert kära i honom, hans familj gillade säkerligen honom, och en hel drös småkillar ville nog vara precis lika cool/farlig som honom.

Jag fattar det, beskrivningen är ifrån min synvinkel. Det är inte grejen, skulden är.

Rikard Jansson
2013-01-22, 22:32
Jag har en liknande historia från min håla, men det hela (mediasidan) är alltför känt tyvärr.

Latissimus Dorsi
2013-01-22, 22:33
Problematiken ligger ofta i att att ogilla en avliden person är för många synonymt med att man ''tyckte att det var rätt åt honom/henne'' . Vilket inte är fallet alls, man ogillade helt enkelt personen av sina egna skäl. En död i förtid är ett hårt öde, inget man önskar vem som helst.

pwnyou
2013-01-22, 22:40
Så fort man dör blir man överskattad. Det är genetiskt att sakna det som man inte längre kan röra vid. Ju tidigare man dör, eller om man dödas av andra, i förtid eller i en olycka, desto högre sannolikheten och desto större blir överskattningen.

Jesus, Sokrates, Zyzz, Michael Jackson, Anna Lind, Bruce Lee, Alexander den Store, Olof Palme, JFK, random målare/författare som blir känd först efter att denne dött, Martin Luther King Jr osv

Flera av dessa^ var säkerligen svin i mångas ögon. Jag säger inte att de var som Conny och jag säger inte att alla dessa var helgon men det är samma princip här.

Nordström
2013-01-22, 22:44
Så fort man dör blir man överskattad. Det är genetiskt att sakna det som man inte längre kan röra vid. Ju tidigare man dör, eller om man dödas av andra, i förtid eller i en olycka, desto högre sannolikheten och desto större blir överskattningen.

Jesus, Sokrates, Zyzz, Michael Jackson, Anna Lind, Olof Palme, JFK, random målare/författare som blir känd först efter att denne dött, Martin Luther King Jr osv

Flera av dessa^ var säkerligen svin i mångas ögon. Jag säger inte att de var som Conny och jag säger inte att alla dessa var helgon men det är samma princip här.

Michael Jackson? Jag kan lova att MJ var större innan sin död än efter.

Amfksp
2013-01-22, 22:44
Michael Jackson? Jag kan lova att MJ var större innan sin död än efter.

Fast folk var mer tveksamma till hans påstådda barnaffärer osv, det är ingen som kritiserar honom på samma sätt om det nu precis.

pwnyou
2013-01-22, 22:45
Michael Jackson? Jag kan lova att MJ var större innan sin död än efter.Mjo, men de sista åren var han en hemsk pedofil i de flestas ögon.

Nordström
2013-01-22, 22:51
Absolut, hans polare gillade säkert honom, x antal tonårsflickor var säkert kära i honom, hans familj gillade säkerligen honom, och en hel drös småkillar ville nog vara precis lika cool/farlig som honom.

Jag fattar det, beskrivningen är ifrån min synvinkel. Det är inte grejen, skulden är.

Din uppfattning om skulden är ju också från din synvinkel. Det fanns säkert många som såg det som hans eget fel, skillnaden är ju att de inte syns på samma sätt som de som skyllde "Connys" död på Kalle.

Nordström
2013-01-22, 22:56
Mjo, men de sista åren var han en hemsk pedofil i de flestas ögon.

Ok, jag är inte bekant med hur den bilden förändrats under åren.