handdator

Visa fullständig version : nack/bröstrygg problem


boobbo123
2013-01-20, 16:48
Hej! Det är så att jag har råkat ut för en olycka. För omkring 6 månader sedan hoppade jag studsmatta och hamnade på nacken, alltså helt upp och ned. Sättet jag landade på var med benen bak över huvudet, alltså nacken blev som frammåtböjd, som när du egentligen bara kollar neråt. Detta gjorde att jag åkte in på akuten direkt och fick en CT-röntgen, som visade att allt var okej. men jag hade ständigt smärta bakom nacken ( ner mot bröstryggen ) och stora smärtor ut till nackmuskler och skulderbladen osv. Jag har gått till 4 olika sjukgymnaster och napropater, samt läkare och alla säger olika vad det kan va. Symtomen idag är stora, men ett fåtal mindre. Jag känner smärta ut mot skulderbladen direkt jag tränat och så, men jag har en ständig smärta i bröstryggen. Smärtan är så att jag känner inte den när jag sitter, tränar, eller sover, eller när jag står vanligt och lutar huvudet bakåt. Men när jag drar in hakan, alltså som för huvudet bakåt och sedan lutar huvudet bak, så hugger det ENORMT i bröstryggen, känns precis som att något är av. Ett annat lägge det gör ont är om jag tex sitter halvsjunken på en stol och lutar huvudet bak, så hugger det på det området.
En sjukgymnast tror att det är diskbuktning, men de andra säger att då borde de stråla ut i armarna. Jag har försökt att behandla på alla sätt som vid diskproblem och så men hjälper inget. Utan denna smärta, när jag som drar in hakan, inte neråt utan som för bakåt, och sen lutar huvudet bak, så hugger det enormt, som att något skulle vara av. Jag har haft såhär i 6 månader nu och som sagt de små problemen runt om har blivit bättre, men inte denna smärta. Alla säger också olika och jag vet inte vad jag ska göra eller tro på. Men jag tror mest på någon typ av diskbuktning, eller vad tror ni? kan dom ha missat nått på röntgen? att jag har någon spricka? fast då borde det ju ändå ha läkt på 6 månader tycker jag.

Jag skulle vara tacksam ni skulle säga vad ni tror, även fast det kan vara svårt.

Hälsningar Anton

pezrulezhaakon
2013-01-20, 17:05
boobbo123

Dessa problem är tyvärr några av de allra svåraste att veta orsaken till eller ännu mindre bli av med.

Dina symptom liknar de som råkat ut för wiplash. Då det sannolikt även kan bero på uttänjda ligament (sannolikt även muskler) i nackkotpelaren som kan medföra att kotorna rör sig lite mer än önskvärt. Då kan nervrötterna som springer ut från nacken bli påverkade.

Scratch89
2013-01-21, 03:19
boobbo123

Dessa problem är tyvärr några av de allra svåraste att veta orsaken till eller ännu mindre bli av med.

Dina symptom liknar de som råkat ut för wiplash. Då det sannolikt även kan bero på uttänjda ligament (sannolikt även muskler) i nackkotpelaren som kan medföra att kotorna rör sig lite mer än önskvärt. Då kan nervrötterna som springer ut från nacken bli påverkade.

Ja, det låter rimligt, faktiskt. Hade varit lättare att säga vad det är om man kan undersöka manuellt dock, och se hur det står till med rörligheten. Jag kan tänka mig att extensionen är inskränkt, antingen generellt eller specifika segment. Detta kan visa sig som en hypermobil nacke och en hypomobil bröstrygg, t.ex, eller tvärtom.