handdator

Visa fullständig version : Lite frågor!


MrKnubbis
2013-01-20, 14:05
Hejsan!

Jag har lite frågor som har kommit upp nu under veckan. Har precis börjat så är nybörjare.
Gjorde precis klart mitt 4 pass. (Körde en månad under sommaren också).


1. Jag ökar inte i bänkpress som jag gjorde i somras. Kan detta bero på att jag kör med vanlig och inte smith? Tex. klarar stång + 10kg nu (4*8) men smithen i somras kunde jag klara 50kg 4*8 utan större problem.
Nu har jag bara kört 2 pass med bänkpress men i somras ökade jag ganska mycket varje pass.

Kan det ha att göra med att jag har träningsverk ifrån ben / mage pass?


2. Hur kommer det sig att jag inte kan sova längre? Ta nu i fredags när jag körde ben / mage pass. Gick upp 06, tränade 07. Var vaken tills 01 innan jag ens blev lite trött.

Men dagen efter var jag trött som fan hela dagen.


3. Bör jag vara orolig över att jag inte ökar nu i början?


mvh

Lachrillo
2013-01-20, 14:12
Tror inte direkt du behöver oroa dig för att du inte ökat tillräckligt första månaden, det kommer gå fort, dessutom är maten minst lika viktig som träningen. ät minst 6 ggr om dagen så ser du att du ökar.. Dina sovvanor är ju svåra för oss att föreställa. Tror inte du har svårt att sova för att du tränar, däremot kanske det finns andra faktorer?

Snömannen
2013-01-20, 14:14
Nöt på med bänkpressen och kolla teknik (läs på allt du kommer över om bänkpress) och ät massa mat så kommer du att öka så småningom. Och håll dig borta från smithen är min personliga åsikt.

Sova dåligt kan man göra ibland. Och det är kanske inte så konstigt heller att man är trött dagen efter man sovit dåligt.

MrKnubbis
2013-01-20, 14:18
Tror inte direkt du behöver oroa dig för att du inte ökat tillräckligt första månaden, det kommer gå fort, dessutom är maten minst lika viktig som träningen. ät minst 6 ggr om dagen så ser du att du ökar.. Dina sovvanor är ju svåra för oss att föreställa. Tror inte du har svårt att sova för att du tränar, däremot kanske det finns andra faktorer?

Jag vet inte, men efter jag har tränat så är jag sjukt pigg och svårt att varva ner.

Angående maten så försöker jag äta så lite som möjligt då jag vill gå ner i vikt också. Kanske därför jag inte ökar och kanske inte ska förvänta mig att öka i vikter innan jag kommit ner i vikten?

Nöt på med bänkpressen och kolla teknik (läs på allt du kommer över om bänkpress) och ät massa mat så kommer du att öka så småningom. Och håll dig borta från smithen är min personliga åsikt.

Sova dåligt kan man göra ibland. Och det är kanske inte så konstigt heller att man är trött dagen efter man sovit dåligt.

Jag håller med, försöker hålla mig ifrån maskiner så mycket som möjligt!

Just nu kör jag endast knäböj i smith. Mest för jag inte har någon som kan passa och vågar inte riskera då jag är ny och rädd att förstöra ryggen helt ifall jag gör fel.

Lachrillo
2013-01-20, 15:30
Jag vet inte, men efter jag har tränat så är jag sjukt pigg och svårt att varva ner.

Angående maten så försöker jag äta så lite som möjligt då jag vill gå ner i vikt också. Kanske därför jag inte ökar och kanske inte ska förvänta mig att öka i vikter innan jag kommit ner i vikten?



Jag håller med, försöker hålla mig ifrån maskiner så mycket som möjligt!

Just nu kör jag endast knäböj i smith. Mest för jag inte har någon som kan passa och vågar inte riskera då jag är ny och rädd att förstöra ryggen helt ifall jag gör fel.

Tror du behöver äta en del och samtidigt bränna, ät mer protein mindre kolhydrater då kan du fortfarande äta ofta, jag gick själv ner 45 kilo innan jag började träna för att gå upp i vikt så det fungerar på båda sätten.

Personligen tycker jag fria vikter är skönare samt att det tar mer på stabiliserande muskler men det är ju en personlig preferens.

Snömannen
2013-01-20, 15:55
Jag håller med, försöker hålla mig ifrån maskiner så mycket som möjligt!

Just nu kör jag endast knäböj i smith. Mest för jag inte har någon som kan passa och vågar inte riskera då jag är ny och rädd att förstöra ryggen helt ifall jag gör fel.

Klar fördel om det finns powerrack att böja i. Funkar bra att köra bänkpress där med om man saknar passare och vill köra lite tungt. Jag fick själv byta gym nu vid nyår för att få tillgång till böjrack och slippa böja i smith-hammocken.

stromming
2013-01-20, 17:23
Klar fördel om det finns powerrack att böja i. Funkar bra att köra bänkpress där med om man saknar passare och vill köra lite tungt. Jag fick själv byta gym nu vid nyår för att få tillgång till böjrack och slippa böja i smith-hammocken.

Ska man bänka i powerracket bör man ha någon som visar hur det ska användas. Har sett många sorters lustiga bänkpressar i en sådan

MrKnubbis
2013-01-23, 18:49
Tror jag kom på boven i dramat.

När jag körde bänkpress sist hade jag tagit PWO (Craze) och inget denna gången. Så det bör väl vara godkänt att ta samma som jag gjorde med PWO?


Körde pass 2 idag och ökade ifrån sist jag körde pass 2.

Lillpajken94
2013-01-23, 19:24
Tror jag kom på boven i dramat.

När jag körde bänkpress sist hade jag tagit PWO (Craze) och inget denna gången. Så det bör väl vara godkänt att ta samma som jag gjorde med PWO?


Körde pass 2 idag och ökade ifrån sist jag körde pass 2.

Häng inte upp dig på att öka varje dag. Träning tar tid och det tar tid att få resultat.

Kvittar om du tar PWO, resultatet gäller så länge du inte har några olagliga substanser i kroppen.

MrKnubbis
2013-01-25, 09:48
Häng inte upp dig på att öka varje dag. Träning tar tid och det tar tid att få resultat.

Kvittar om du tar PWO, resultatet gäller så länge du inte har några olagliga substanser i kroppen.

Okej, har bara läst överallt att man bör öka varje pass i början. Vilket fick mig att fundera.


Men har en till fråga, istället för att spamma ner forumet använder jag samma tråd.


Nu har jag kört alla mina 3 pass 2 ggr. Jag har ökat i nästan alla övningar. Men denna veckan har jag knappt fått någon träningsverk.

Jag kör på så att jag svettas som satan på gymmet, jag är helt slut efter och benen känns som spagethi. Men idag har jag inte någon träningsverk alls medans förra veckan kunde jag i princip inte ens gå.

Är det något jag bör vara orolig över?

z_bumbi
2013-01-25, 09:56
Träningsverker brukar avta när man vant musklerna vid att man tränar så det låter ju ganska bra att du vant dig.

Sokrates696
2013-01-25, 10:25
När man är nybörjare kan tekniken svikta från pass till pass.
Därav kan man få skiftande resultat i tex. bänkpress.
Försök hitta det fördelaktigaste avståndet för händerna på stången som gör att du kan lyfta mest i bottenläget.
Krama stången hårt, vinkla handlederna.
Dra in föttera så långt bak under rumpan du kan.
med rumpan kvar på bänken försök brösta upp dig så du har luft under svanken och ligger på traps.
Dra ihop skulderbladen, försök hålla den positionen.
Pressa från strax under bröstvårtorna snett uppåt mot hakan.
Ungefär så har jag läst mig till,,,,*rolleyes* är ingen expert, men har fått bättre resultat av att läsa BP-trådar.
Läs lite i bänkpresstrådarna hur du skall göra, samt ät ordentligt åtminstone på träningsdagar.

Undvik Smith:en.

/Tommy.

burro
2013-01-25, 11:30
Tror du behöver äta en del och samtidigt bränna, ät mer protein mindre kolhydrater då kan du fortfarande äta ofta, jag gick själv ner 45 kilo innan jag började träna för att gå upp i vikt så det fungerar på båda sätten.

Personligen tycker jag fria vikter är skönare samt att det tar mer på stabiliserande muskler men det är ju en personlig preferens.

Killen har ju inte jättestor koll och vill ha hjälp. Sluta då smutsa ner hans kunskapsbank med massa skit. "öööh mer protein mindre kolhydrater så kan du träna ofta". "Ät minst sex gånger om dagen så kommer du öka"

Jävla dravel.


Till TS.
Hitta ett pra program, typ Starting strength. Kör det med vetskapen att du inte kan öka massa kilon från pass till pass. Progression tar tid. Var noga med tekniken och bli inte viktkåt i början, eller aldrig. Läs på lite om kost och var inte rädd för att äta om du vill öka på gymmet (läs överskott...)

Balladbird
2013-01-25, 11:42
Jag tror du borde oroa dig över att du kanske oroar dig för mycket. Träningsvärk får man (väl) om man anstränger kroppen hårt, speciellt om man inte är van vid den fysiska aktiviteten. Sen tar det nog ett tag innan du kan börja öka, om du har en gympolare så kan du ju alltid testa att öka i bänken och köra lite färre reps, och prova dig fram med nya vikter. Huvudsaken är att du tränar regelbundet sen kommer resultaten med tiden

MrKnubbis
2013-01-25, 13:01
Träningsverker brukar avta när man vant musklerna vid att man tränar så det låter ju ganska bra att du vant dig.

Tror du verkligen jag har vant mig efter 6 pass?

Killen har ju inte jättestor koll och vill ha hjälp. Sluta då smutsa ner hans kunskapsbank med massa skit. "öööh mer protein mindre kolhydrater så kan du träna ofta". "Ät minst sex gånger om dagen så kommer du öka"

Jävla dravel.


Till TS.
Hitta ett pra program, typ Starting strength. Kör det med vetskapen att du inte kan öka massa kilon från pass till pass. Progression tar tid. Var noga med tekniken och bli inte viktkåt i början, eller aldrig. Läs på lite om kost och var inte rädd för att äta om du vill öka på gymmet (läs överskott...)

Just nu kör jag med nybörjar schemat som är klistrat här på forumet. 3 ggr i veckan.

Jag skiter (nästan) i vikterna , vet att det kommer ta tid. Men har som sagt, läst ganska mycket här om att nybörjare ökar snabbt. Då jag är ganska stark normalt (Med det menar jag att jag arbetat med väldigt fysiskta arbeten, är 'kille som jobbet går till' när det behövs bäras något tungt m.m.) sätt så tycker jag det är konstigt att jag inte ökar / tar så lite. Men handlar väl om teknik antar jag.



Jag tror du borde oroa dig över att du kanske oroar dig för mycket. Träningsvärk får man (väl) om man anstränger kroppen hårt, speciellt om man inte är van vid den fysiska aktiviteten. Sen tar det nog ett tag innan du kan börja öka, om du har en gympolare så kan du ju alltid testa att öka i bänken och köra lite färre reps, och prova dig fram med nya vikter. Huvudsaken är att du tränar regelbundet sen kommer resultaten med tiden

Jo, kanske är sant. Men gör alltid det när ajg börjar med något nytt. Vill veta allt, göra det så bra som möjligt från början.

Men det är ju det jag nämnde, jag är helt slut efter ett pass. Sist jag körde tricips / bröst så kunde jag knappt öppna dörren ut ifrån gymmet. Svettas så att det syns igenom tröjan m.m.


Kör alltid 3*8 på nästan alla övningar.

När man är nybörjare kan tekniken svikta från pass till pass.
Därav kan man få skiftande resultat i tex. bänkpress.
Försök hitta det fördelaktigaste avståndet för händerna på stången som gör att du kan lyfta mest i bottenläget.
Krama stången hårt, vinkla handlederna.
Dra in föttera så långt bak under rumpan du kan.
med rumpan kvar på bänken försök brösta upp dig så du har luft under svanken och ligger på traps.
Dra ihop skulderbladen, försök hålla den positionen.
Pressa från strax under bröstvårtorna snett uppåt mot hakan.
Ungefär så har jag läst mig till,,,,*rolleyes* är ingen expert, men har fått bättre resultat av att läsa BP-trådar.
Läs lite i bänkpresstrådarna hur du skall göra, samt ät ordentligt åtminstone på träningsdagar.

Undvik Smith:en.

/Tommy.

Tack, ska läsa på mer om hur man bänkpressar rätt.