handdator

Visa fullständig version : Nybörjare - Bulk


sucks
2013-01-20, 07:07
Efter flera års stillasittande tänkte jag börja träna och som jag har förstått det börjar man med att "bulka" för att bygga upp muskler.

Info:
19 år (om en och en halv vecka)
172~ cm
61-63 kg beronde på om jag har ätit eller inte

Tänker träna 3-5 dagar i veckan, har inget träningsschema ännu.


Frågor:

Är det dåligt att träna lika hårt om man har träningsverk från tidigare pass eller spelar det ingen roll?

Jag hade tänkt tatuera mig på axeln eller armen, blir tatueringen konstig om jag får större muskler där den sitter?





Man ska ta in mer kalorier än man gör av med, men gäller det även vilodagar, eller slipper jag äta då?

Hur räknar jag ut hur mycket kalorier jag behöver äta och hur vet jag hur stor del kolhydrater/protein/fett det ska vara?

Vad är bra att äta? Jag bryr mig inte om vad jag äter eller hur det smakar så länge det är bra för träningen, men jag äter inte fisk/kött.
Bor hemma och brukar få diverse produkter från hälsans kök, tex:
http://www.halsanskok.se/producten.asp?id=6#/#iid=41&ms=0
Är det bra grejer? Ett mål brukar bli något sådant med ris/potatis sås och sallad.

Är det viktigt att äta frukost, eller duger det om jag äter någon gång innan jag tränar bara? Har inte ätit frukost på så länge jag kan minnas (med få undantag) och jag vill inte gärna börja med det.



Tack

Cederholm
2013-01-20, 09:50
Om jag va du hade jag förts börjat få in en vana på gymmet . Få in övningar etc, vänja kroppen. Sen kan du börja allt vad de är från bulk till deff. Själv började ja bulka efter 1 år på gymmet. Rekommenderar även en app, shapeup, om du har smartphone. på den har du bra koll på kalorier o annat ! Frukost ska utgöra 30% av all mat du äter under en dag har jag hört från min pt. Frukost är grymt viktigt

LillisJ
2013-01-20, 10:17
Om jag va du hade jag förts börjat få in en vana på gymmet . Få in övningar etc, vänja kroppen. Sen kan du börja allt vad de är från bulk till deff. Själv började ja bulka efter 1 år på gymmet. Rekommenderar även en app, shapeup, om du har smartphone. på den har du bra koll på kalorier o annat ! Frukost ska utgöra 30% av all mat du äter under en dag har jag hört från min pt. Frukost är grymt viktigt

30% Borde intas innan träning, resten efter. Jag föredrar till och med 25% innan träning, och då får jag med både frukost och lunch.

ts; Du skall äta lika mycket på träningsdagar som på vilodagar.

Här kan du räkna ut ditt BMR;

http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php

King Grub
2013-01-20, 10:22
Frukost ska utgöra 30% av all mat du äter under en dag har jag hört från min pt. Frukost är grymt viktigt

Det där kan stämma på individnivå, men det är absolut inget generellt. 80% av alla "pt" vet ingenting.

Wiizra
2013-01-20, 10:42
30% Borde intas innan träning, resten efter. Jag föredrar till och med 25% innan träning, och då får jag med både frukost och lunch.

ts; Du skall äta lika mycket på träningsdagar som på vilodagar.

Här kan du räkna ut ditt BMR;

http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php

Frukost är inte ett dugg "viktigt"

LillisJ
2013-01-20, 10:44
Frukost är inte ett dugg "viktigt"

Jag har inte sagt det heller.

Sverker
2013-01-20, 11:08
Vegetariska produkter. Du ska kanske komplettera dina måltider med ett glas mjölk. För att vara på säkra sidan.


Första året ökar alla rejält. Finns ingen anledning att bulka. Ät och var nöjd. Resultaten kommer snabbt. Viktigare är att du tränar regelbundet och äter bra.

Cederholm
2013-01-20, 11:09
Det där kan stämma på individnivå, men det är absolut inget generellt. 80% av alla "pt" vet ingenting.

Okej o de har du undersökt eller ?

King Grub
2013-01-20, 11:16
Be om en enda studie som visar att frukost är "grymt viktigt" för träningsresultat.

Thornblom
2013-01-20, 11:33
Att frukost är det viktigaste målet är ungefär som att säga att man blir fet av att äta på kvällen.

G_lund
2013-01-20, 13:43
Okej o de har du undersökt eller ?

Du kanske borde läsa på lite? Finns mycket att läsa här på forumet om du är intresserad.

Cederholm
2013-01-20, 14:12
Ojoj. Ne men jag lyssnar nog på er ni verkar så kunniga :):) sluta ät frukost o träna hårt som fan !

Cederholm
2013-01-20, 14:17
Be om en enda studie som visar att frukost är "grymt viktigt" för träningsresultat.

Riktigt så skrev jainte. För mig är de grymt viktigt för att få en bra start på dagen. Sen klart som fan man ska äta mycket resten av måltiderna, du missuppfattade allt .

Jeml
2013-01-20, 14:30
Ojoj. Ne men jag lyssnar nog på er ni verkar så kunniga :):) sluta ät frukost o träna hårt som fan !

Om du gillar frukost så sluta inte med det... ät som du vill och som du trivs med men du kan ju ha i åtanke att spara det största målet till efter träningen.

Du kommer inte få bättre träningsresultat för att du äter/ eller inte äter frukost.

LillisJ
2013-01-20, 14:31
om du gillar frukost så sluta inte med det... ät som du vill och som du trivs med men du kan ju ha i baktanke att spara det största målet till efter träningen.

Du kommer inte få bättre träningsresultat för att du äter/ eller inte äter frukost.

+1

Bra skrivet.

Ronn
2013-01-20, 15:15
Som Cederholm skrev, börja träna lär dig teknik, hur du utför övningar och vänj kroppen vid träning innan du ens börjar fundera på att bulka.

Du kan träna hårt även om du har träningsvärk.

King Grub
2013-01-20, 16:24
du missuppfattade allt .

Nej, det gjorde jag inte. Det finns inget som säger att man behöver äta frukost överhuvudtaget, för träningsresultat, hälsa eller prestation, om man inte är frukostätartypen.

Ondskapelsen
2013-01-20, 20:45
Att frukost är det viktigaste målet är ungefär som att säga att man blir fet av att äta på kvällen.

Det finns förmodligen mer vetenskapliga belägg för det sistnämnda :D.

Men ja, vem bryr sig. Gillar man inte att äta på morgonen så gör man inte det. Så länge man kompenserar och inte underäter konstant pga. detta (vilket förvisso typ aldrig sker...)

vicarious
2013-01-20, 21:55
Riktigt så skrev jainte. För mig är de grymt viktigt för att få en bra start på dagen. Sen klart som fan man ska äta mycket resten av måltiderna, du missuppfattade allt .

Precis. För dig. Som KG skriver; på individnivå.

sucks
2013-01-21, 19:21
Jag fortsätter hoppa frukosten då


Om jag va du hade jag förts börjat få in en vana på gymmet . Få in övningar etc, vänja kroppen. Sen kan du börja allt vad de är från bulk till deff. Själv började ja bulka efter 1 år på gymmet. Rekommenderar även en app, shapeup, om du har smartphone. på den har du bra koll på kalorier o annat ! Frukost ska utgöra 30% av all mat du äter under en dag har jag hört från min pt. Frukost är grymt viktigt

Som Cederholm skrev, börja träna lär dig teknik, hur du utför övningar och vänj kroppen vid träning innan du ens börjar fundera på att bulka.

Du kan träna hårt även om du har träningsvärk.

Så man får ändå bra resultat om man inte äter 500 kalorier extra eller vad bulk nu innebär? Men om jag däremot äter för lite kommer träningen vara bortkastad? Jag vet själv att jag äter alldeles för lite, därför försöker jag ta reda på hur mycket jag behöver för att träningen ska vara effektiv.

Ska kolla upp "shapeup", tack

30% Borde intas innan träning, resten efter. Jag föredrar till och med 25% innan träning, och då får jag med både frukost och lunch.

ts; Du skall äta lika mycket på träningsdagar som på vilodagar.

Här kan du räkna ut ditt BMR;

http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php


Tack för länken, men ska jag välja "gå upp i vikt" på steg 4 om jag vill få mer/större muskler, eller kan jag välja behålla min vikt och ändå få bra resultat?

Jeml
2013-01-21, 19:23
du kommer få resultat även om du står atilla i vikt men det går mycket mycket långsammare och därför väljer dom flesta att bulka/deffa. .

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

cakehole
2013-01-21, 19:25
Jag fortsätter hoppa frukosten då


Hur ska du kunna göra det? Ditt första mål efter en natts fasta blir ju automatiskt frukost. Oavsett om du äter första målet vid 14:00.

Breakfast. Bryta fastan.

inter
2013-01-22, 07:36
Hur ska du kunna göra det? Ditt första mål efter en natts fasta blir ju automatiskt frukost. Oavsett om du äter första målet vid 14:00.

Breakfast. Bryta fastan.

Vilken otur då att det heter frukost (frokoster i fornsvenskan) och inte brytfasta. Ordet kommer från lågtyskans vrokost, eller rakt översatt "tidig måltid".

Sverker
2013-01-22, 18:49
På danska heter frukost morgonmad. Frukost är deras lunch:Virro

Ronn
2013-01-22, 20:00
Så man får ändå bra resultat om man inte äter 500 kalorier extra eller vad bulk nu innebär? Men om jag däremot äter för lite kommer träningen vara bortkastad? Jag vet själv att jag äter alldeles för lite, därför försöker jag ta reda på hur mycket jag behöver för att träningen ska vara effektiv.

När du är nybörjare så jobbar du med relativt låga vikter för att lära dig teknik, anpassa nervsystemet till belastningen och så vidare, du jobbar helt enkelt inte med så tunga vikter och kroppen kan återhämta sig utan att du behöver bulka.