handdator

Visa fullständig version : Lyxversionen av fattigmans esspressomaskinen mokabryggare!


YTS
2013-01-20, 03:04
Moka bryggare är en esspressomaskin i enklare och framförallt billigare version. Den första som tillverkades hette Moka express och tillverkades för första gången 1933 av Bialetti, i Italien. Läste i en bok om Design att Bialetti aldrig använder återsmält aluminium, så jag var nyfiken på att testa en. Köpte en tre koppars, eftersom detta är största storleken som min spis klarar att brygga på runt 30 sekunder. Idealet för en Esspresso är 25 sekunder. Den kostade 299 kr, så man spar en rejäl slant jämfört med att köpa en esspressomaskin. Det finns visserligen billigare Moka bryggare, men eftersom Bialetti inte använder återsmält aluminium, ville jag testa den här för att se om det var nå'n skillnad. Moka bryggaren kom i en egen kartong tryckt med firmanamnet och en del info, så redan där lyste exclusivitet. När jag öppnade kartongen märkte jag att det här var moka bryggarnas Rolls Royce. Verkligen högblank, utan minsta antydan till gjut porer. Jag har två moka bryggare innan och bägge har porer i materialet. Då var det dax att testa den. Jag malde 3 msk esspressobönor från Kahls, de vägde 15 gram och fyllde bryggaren med vatten tills jag nådde nederkanten på säkerhetsventilen, vilken säkerhetsställer att trycket aldrig blir för högt. Det blev 125 ml esspresso, vilket egentligen är 4 koppar, då idealet för en esspresso är 30 ml.
Jag är mycket nöjd med denna, så jag kan rekommendera dig som gärna vill ha en esspressomaskin, men tycker de är för dyra en.


http://www.nyttgrepp.se/bialetti.jpg

YTS
2013-01-30, 17:52
http://www.nyttgrepp.se/kaffeset.jpg


Ovan nämnda bryggare.
Kvarn från London Pottery.
Espressokoppar från Pillivuyt.

Amfksp
2013-01-30, 17:54
Funkar den på induktion?

YTS
2013-01-30, 18:30
Funkar den på induktion?

Nej tyvärr.

Callek
2013-01-30, 18:51
Kanske ett sidospår, jag har tidigare funderat på hur det är med bryggare av den här typen som är konstruerade av aluminium. Ingen fara med utfällning av aluminium i kaffet?

Kastruller av aluminium är ju ingen höjdare men de utsätts ju även för en annan typ av mekanisk nötning (slevar, vispar etc).

MathiasF
2013-01-30, 19:07
Caffè macchiato vad är det? uuööee ... mjölk



Alltså snälla kära du, meningsuppbyggnad? Orkar inte ens läsa första inlägget.

Elmer
2013-01-30, 19:13
Kanske ett sidospår, jag har tidigare funderat på hur det är med bryggare av den här typen som är konstruerade av aluminium. Ingen fara med utfällning av aluminium i kaffet?

Kastruller av aluminium är ju ingen höjdare men de utsätts ju även för en annan typ av mekanisk nötning (slevar, vispar etc).
Jag tror att själva bryggmomentet inte fäller ut någon nämnvärd mängd aluminium men du gjorde dock även mig nyfiken.
Kanske finns nån kaffenörd på något labb som vill undersöka saken?:)
Då bör så klart flera olika bryggare användas dvs allt ifrån top notch till lägsta basic.

Jag har själv ett par mokabryggare.
Jag tippar dock att de inte är några dyrgripar med tanke på vattenbehållarens invändiga finish.
Det blir ruskigt nice kaffe i dom iaf.
Dock var det ett tag sedan jag använde någon av dessa, då jag kört med vanlig bryggare.

Jag kör alltid med hela bönor som mals i en el-kvarn oavsett om jag kör standardbryggarn elr mokabryggare.
Är en sjukt stor skillnad i smak tycker jag mot det simplare färdigmalda som är oxiderat redan innan påsen öppnas.

Jag kan fixa bilder på min "utrustning" imorrn när man har bättre ljusförhållanden.:)

YTS
2013-01-31, 02:42
Caffè macchiato vad är det? uuööee ... mjölk



Alltså snälla kära du, meningsuppbyggnad? Orkar inte ens läsa första inlägget.

Caffé Macchiato är en starkare caffé latte, d.v.s. en espresso med ganska lite mjölk. Macchiato betyder fläckad. Observera att ch utalas k och inte ch i Italinskan, tänk på Pinocchio & gnocchi.

MathiasF
2013-01-31, 10:11
Caffé Macchiato är en starkare caffé latte, d.v.s. en espresso med ganska lite mjölk. Macchiato betyder fläckad. Observera att ch utalas k och inte ch i Italinskan, tänk på Pinocchio & gnocchi.

Jag citerade en reklamsnutt på radion :)

Spiffy
2013-05-05, 20:37
Hur fint eller grovt ska kaffet vara malt till dessa bryggare?

hurril
2013-05-05, 20:41
Hur fint eller grovt ska kaffet vara malt till dessa bryggare?

Jag har själv brukat använda espressomalning med god framgång.

Nordenator
2013-05-05, 21:14
Däremot kanske man inte ska vara så vågad att jämföra det med espresso. Jag har en brikka jag lekt en del med, men att sitta med en billig kvarn och en mokabryggare är inte direkt någon substitut till en vettig espressomaskin. Däremot ett komplement möjligtvis. Precis som aeropressen får man intressant kaffe, men när jag är sugen på en espresso så tar jag inte direkt fram brikkan. Visst extraherar den motsvarande mängd en dubbel espresso med crema och hela faderullan, men smakmässigt når man inte närheten av espressomaskinen med ~1-3 bar tryck.

YTS
2016-02-10, 04:56
Bump!

YTS
2016-07-31, 02:27
Nu har jag köpt en bättre kvarn - en Zassenhaus Mangua, se bild:

http://www.ytsnutrition.se/zassenhaus_kaffekvarn.jpg

Mal en kopp kaffe på ca 30 sekunder.
Steglös inställning av malningsgrad.