handdator

Visa fullständig version : Viktminska med gainer?


Bearius
2013-01-20, 02:29
Klassiskt problem. Gå ner i fett - öka i muskler.

Tränar för tillfället hårt, 6 pass i veckan alltså varje muskelgrupp två gånger i veckan. Vet att kost, träning, sömn och allt ska klaffa för att lyckas och är inte riktigt för konceptet att bulka och sen deffa.. vill hitta någon medelväg.

184 cm, 87 kg. Vill ner till 80, har för tillfället fett runt magen men det är också det enda märkbara stället, nu till frågan.

Fungerar det med att ta gainer efter träningen eller kommer det ge mig för mycket i kaloiöverskott för viktminskning? Tanken är en gainer efter träningen som återhämtning istället för endast proteindrink. Anväder star nutrion gainer pro.

Nebuchadnezzar
2013-01-20, 02:46
Vet att kost, träning, sömn och allt ska klaffa för att lyckas och är inte riktigt för konceptet att bulka och sen deffa.. vill hitta någon medelväg.

Medelvägen är i så fall kaloribalans. Men vill du ner till 80 nu är det ju deffa och sen bulka snarare än bulka och sen deffa som är aktuellt.

Fungerar det med att ta gainer efter träningen eller kommer det ge mig för mycket i kaloiöverskott för viktminskning?

Det beror på hur mycket du äter i övrigt.

vicarious
2013-01-20, 14:47
Det beror på hur mycket du äter i övrigt.

+1. Enkelt sammanfattat kan man säga att det är inte vad du äter, utan hur mycket du äter som bestämmer.

Kaloriintaget är avgörande, men sen är det givetvis en fördel om din kost är proteinrik. Sikta på minst 2g protein per kilogram kroppsvikt och dygn. Hur stort underskott du bör använda dig av bestäms främst av hur lång tid du har planerat att det ska ta innan du når mål.

Personligen tycker jag en gainer är ett dåligt val under deff, då det ger relativt mycket kalorier för liten mättnadsgrad.