handdator

Visa fullständig version : Nån annan övning istället för knäböj


guden2010
2013-01-20, 02:21
Finns det nån annan övning istället för knäböj ? Anledningen till att jag undrar är för att jag inte kan gå ner på huk, vilken man måste göra vid knäböj och frontböj
Så finns det nån annan övning ?

straand94
2013-01-20, 02:52
Kör inte knäböj för just den anledningen heller, är för stel för det och har inte orken eller motivationen för att stretcha. Kan du inte gå ner för att du har någon skada eller är det för att du är för stel?

Kör istället i hacksquaten.

Gpajpen
2013-01-20, 03:11
Är det inte bättre att köra knäböj utan fullgott djup än inte alls?

guden2010
2013-01-20, 03:15
Jag är för stel och kommer inte ner alls.
jag kan inte komma ner ner alls och vi har inte hacksquaten på vårt gym.

Gpajpen
2013-01-20, 03:18
Hur gör du om du tappar schampoflaskan i duschen? Tar upp den med spikraka ben?

Annars benpress då. Djupt.

guden2010
2013-01-20, 03:51
Hur gör du om du tappar schampoflaskan i duschen? Tar upp den med spikraka ben?

Annars benpress då. Djupt.

Nej men jag kan inte ens gå ner 90 grader utan att ramla, men jag kan ja lyfta på hälen men då blir ju balansen bananas, vilket inte går med vikter och jag kan inte ens göra det utan vikter utan att snubbla till

Jånni Balle
2013-01-20, 06:08
Nej men jag kan inte ens gå ner 90 grader utan att ramla, men jag kan ja lyfta på hälen men då blir ju balansen bananas, vilket inte går med vikter och jag kan inte ens göra det utan vikter utan att snubbla till

Har du provat att palla upp hälarna med en bit planka eller liknande?

När jag började träna för några månader sen körde jag böj i smith nån gång. Knasig form. Passet efter blev det med fri stång och "pussypad" på stången. Kass form. Passet efter drog jag av dämpningen och flyttade bak stången lite och det gick mycket bättre. Nu tror jag att mina böj ser ganska bra ut. Ska filma och analysera nästa gång jag får tillfälle.

NNIF
2013-01-20, 08:13
Jag är för stel och kommer inte ner alls.
jag kan inte komma ner ner alls och vi har inte hacksquaten på vårt gym.

stretcha

fimpan
2013-01-20, 08:55
Har aldrig riktig provat några tyngre vikter i knäböj, max 60-70 kg.
Men i benpressen testade jag o slänga på 160 kg.
Är det så pass stor skillnad i dessa två övningar?
Jamenar, skulle ju aldrig föreställa mig o lasta på över 100 i knäböj!

HookersUnited
2013-01-20, 09:01
MqyV9KIBuPw

NNIF
2013-01-20, 09:04
Har aldrig riktig provat några tyngre vikter i knäböj, max 60-70 kg.
Men i benpressen testade jag o slänga på 160 kg.
Är det så pass stor skillnad i dessa två övningar?
Jamenar, skulle ju aldrig föreställa mig o lasta på över 100 i knäböj!

Antar att du inte känner till basic-mekanik?

Benpressen lutar, dvs all vikt går inte i rörelseriktnigen, utan bara en fraktion som är sinus för lutningsvinkeln gör det. Tex som lutningen på benpressen är 0 grader -> sin 0 = 0 dvs ingen vikt alls, 45grader -> sin 45 = 0.707.. dvs 70% av vikten, 90grader -> sin 90 = 1

Ganska intuitivt resultat.

Sedan tillkommer dessutom friktionen.

DJJOHANSSON
2013-01-20, 09:33
Har aldrig riktig provat några tyngre vikter i knäböj, max 60-70 kg.
Men i benpressen testade jag o slänga på 160 kg.
Är det så pass stor skillnad i dessa två övningar?
Jamenar, skulle ju aldrig föreställa mig o lasta på över 100 i knäböj!

Reppade på 320kg i en 45graders benpress samtidigt som jag tog ynka 120kg atg böj.

Så ja, skillnaden är ganska stor.

fimpan
2013-01-20, 10:10
Antar att du inte känner till basic-mekanik?

Benpressen lutar, dvs all vikt går inte i rörelseriktnigen, utan bara en fraktion som är sinus för lutningsvinkeln gör det. Tex som lutningen på benpressen är 0 grader -> sin 0 = 0 dvs ingen vikt alls, 45grader -> sin 45 = 0.707.. dvs 70% av vikten, 90grader -> sin 90 = 1

Ganska intuitivt resultat.

Sedan tillkommer dessutom friktionen.

Aha! Har aldrig varit bra på varesig fysik eller matte! *facepalm*
Bättre fråga & verka korkad, än låta bli att fråga & förbli korkad!
Tack för klockrent svar!

Jorgen
2013-01-20, 10:16
Finns det nån annan övning istället för knäböj ? Anledningen till att jag undrar är för att jag inte kan gå ner på huk, vilken man måste göra vid knäböj och frontböj
Så finns det nån annan övning ?

Benpress.

Men det är en god idé att lösa problemen med stelheten om det går. Inte för att du måste köra böj kanske, men det är inte bra att vara så stel.

z_bumbi
2013-01-20, 11:11
Frågan är om man kan köra benpress med en skaplig teknik om man inte kommer ner till 90-grader i böj utan att lyfta på hälen? Även om man vinklar fotplattan och har fötterna högt så kommer man inte särskilt djupt i benpressen heller.

Eller så beror problemet inte på stelhet utan bara dålig teknik och då är det smartare att köra benpress.

SteelPulse
2013-01-20, 11:16
Nu kör jag visserligen knäböj, men jag tycker utfall är väldigt bra övning. Vad missar den som knäböj få med? Utfall med stången på axlarna.

NNIF
2013-01-20, 11:23
eller så lär man sig tekniken..

krubkungen
2013-01-20, 13:45
Benpress.

Men knäböj är en riktigt rolig övning, så jag skulle satsa på att lära mig tekniken för övningen och samtidigt se till att få bukt på stelheten.

BisonLGcrew
2013-01-20, 13:56
stretcha 20 min/dag i några månader, should do it. Vad är några hundra timmar smärta om 20 år?

Snömannen
2013-01-20, 14:07
Stabila, odämpade skor med rejäl sula under hälen. Gjorde susen för mig. Kan gå djupare och har bättre balans.

Matsa
2013-01-20, 18:05
Benpress.

Men det är en god idé att lösa problemen med stelheten om det går. Inte för att du måste köra böj kanske, men det är inte bra att vara så stel.

Jag håller med Jorgen, om du verkligen är så stel är det nog en god idé att se till att bli lite rörligare oavsett om du väljer att träna knäböj eller inte.

guden2010
2013-01-21, 00:11
Frågan är om man kan köra benpress med en skaplig teknik om man inte kommer ner till 90-grader i böj utan att lyfta på hälen? Även om man vinklar fotplattan och har fötterna högt så kommer man inte särskilt djupt i benpressen heller.

Eller så beror problemet inte på stelhet utan bara dålig teknik och då är det smartare att köra benpress.

När jag kör benpressen är det ju tårna jag får trycka med när jag går djupt men då spelar väl det ingen roll? Det är ju inge balans eller så

Jorgen
2013-01-21, 06:34
När jag kör benpressen är det ju tårna jag får trycka med när jag går djupt men då spelar väl det ingen roll? Det är ju inge balans eller så

Jo, det spelar roll.
Kan man inte justera fotplattan på benpressen?

J3T69
2013-01-21, 10:19
eller så lär man sig tekniken..

Hej!
Vilka stretchövn rekommenderar du då jag också har problem att komma ner djupt i själva utförnadet?

Jorgen
2013-01-21, 10:21
Hej!
Vilka stretchövn rekommenderar du då jag också har problem att komma ner djupt i själva utförnadet?

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=6220887&postcount=10

NNIF
2013-01-21, 10:32
Hej!
Vilka stretchövn rekommenderar du då jag också har problem att komma ner djupt i själva utförnadet?

förutom det som Jorgen mfl har visat kan jag slå ett slag för styrkelabbet.se 's gratis e-bok "fixa din rörlighet ... "

J3T69
2013-01-21, 11:02
förutom det som Jorgen mfl har visat kan jag slå ett slag för styrkelabbet.se 's gratis e-bok "fixa din rörlighet ... "

Ok..skall ladda ner den....)

straand94
2013-01-21, 13:14
På tal om utfall. När jag kör dem som jag har blivit lärd på diverse idrottslektioner eller liknande så får jag relativt bra kontakt. Men om jag böjer mig lite bakåt med överkroppen så får jag direkt mycket mer kontakt i hamstrings och i röven.

Finns det några problem att köra så här? Blir kanske problematiskt om jag ska ha en stång på axlarna sedan men utan extra vikter så borde det vara lugnt?