handdator

Visa fullständig version : Tips på hur man blandar konditionsträning och styrketräning?


WilliamPersson1
2013-01-20, 00:25
Hej!

Jag skulle vilja ha ett bra förslag på ett schema där kondition finns med då jag känner att istället för att få den "MMA-kroppen" jag vill ha så blir jag bara tung och klumpig (kanske inbillning)... Men men.

Kan man träna kondition samma dag som man kör ett hårt styrkepass, om man då orkar givetvis?

Sen läste jag att man inte ska köra kondition dagen efter ett styrkepass då man sänker proteinsyntesen... Stämmer detta påstående?

Jag vill inte tappa i styrka bara för att jag lägger in konditionsträning.


Med vänliga hälsningar!

William

NNIF
2013-01-20, 08:16
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=194200

var läser du dessa saker? ge källor

styrketräning och konditionsträning är på många sätt oförenliga, men jag tror att du överdriver påståendena, klart som tusan man kan bli starkare osv om man konditionstränar dagen efter, kanske inte är optimalt, men bättre än att inte konditionsträna alls eller direkt i samband med styrketräningen.

IvarLudvig
2013-01-20, 09:06
Jag styrketränar mån ons fre och konditionstränar tis tor sön. Jag blir både starkare och snabbare, och har blivit så i flera år. Det är kanske inte opti om du vill bli så biff som möjligt, men har du andra mål så funkar det. :)

Fuark
2013-01-20, 09:11
Jag styrketränar mån ons fre och konditionstränar tis tor sön. Jag blir både starkare och snabbare, och har blivit så i flera år. Det är kanske inte opti om du vill bli så biff som möjligt, men har du andra mål så funkar det. :)

Samma här, fast styrka: Mån, Ons, Fre, Lör
Kondtion (HIIT) : Tisdag, Torsdag

fungerar alldeles utmärkt. Jag gör det för vaderna och för hälsans skull, fortf schysta styrkeutvecklingar.

begt
2013-01-20, 09:12
Det är nog bäst att köra olika dagar om du inte är elitidrottare (dessutom kör de sällan två hårda pass per dag; snarare ett lätt och ett hårt). Du får ut mycket mer på den tid du lägger ned om du tränar kondition och styrka på olika dagar.

peliqan
2013-01-20, 11:14
Jag har fått bra resultat av att köra tri-phase programmet tillsammans med kondition. Det blir gym 4 dagar och kondition 3 dagar. Har ökat både styrka och uthållighet så visst funkar det att kombinera. Försöker att hålla kondition och styrkepassen så långt ifrån varandra bara.

z_bumbi
2013-01-20, 11:16
Om du kör vettig konditionsträning i samband med styrketräningen så kommer du inte att tappa styrka, däremot kan möjligen ökningstakten minska en aning men du får antagligen köra ganska mycket kondition för att det ska inträffa.
Det enklaste för att köra kondition är att köra 10-20 minuter efter tre styrkepass i veckan där du i början kör ganska så lugnt men ökar intensiteten vartefter. Efter några månader kan du börja köra högintensiva intervall på något av passen men inte på alla.

NNIF
2013-01-20, 11:22
varför inte bara köra kondition på de dagar man inte styrketränar zbumbi? om man nu ändå ska FÖRSÖKA vara så optimal som möjligt?

z_bumbi
2013-01-20, 12:29
varför inte bara köra kondition på de dagar man inte styrketränar zbumbi? om man nu ändå ska FÖRSÖKA vara så optimal som möjligt?

Vem har sagt något om att försöka vara så optimal som möjligt? Inte TS i alla fall.

NNIF
2013-01-20, 12:41
Vem har sagt något om att försöka vara så optimal som möjligt? Inte TS i alla fall.

TS var ju redan orolig att han kommer "tappa" i styrka av att konditionsträna dagen efter styrketräning. Så man får väl anta att en viss optimering fanns med i dennes tankar.

WilliamPersson1
2013-01-20, 15:46
Har läst era svar nu som jag är tacksam för!

Källorna har jag fått olika styrketränings forum.

Jag vill vara så optimal som möjligt! Alltså bra muskeltillväxt men samtidigt alla de positiva faktorerna från konditionsträningen. Har märkt att jag blir otroligt seg av att köra 4-5 hårda styrkepass i veckan. Så det är också därför som jag vill blanda in konditionsträningen då det inte tar lika hårt på kroppen samt att man ska bli piggare av det.

WilliamPersson1
2013-01-20, 16:26
Om du kör vettig konditionsträning i samband med styrketräningen så kommer du inte att tappa styrka, däremot kan möjligen ökningstakten minska en aning men du får antagligen köra ganska mycket kondition för att det ska inträffa.
Det enklaste för att köra kondition är att köra 10-20 minuter efter tre styrkepass i veckan där du i början kör ganska så lugnt men ökar intensiteten vartefter. Efter några månader kan du börja köra högintensiva intervall på något av passen men inte på alla.

Vad menar du med vettig konditionsträning? :)

King Grub
2013-01-20, 16:51
samt att man ska bli piggare av det.

Du skall inte räkna med att bli piggare av att lägga till ännu mer träning, om alla andra faktorer förblir domsamma.

cero
2013-01-20, 16:56
Du skall inte räkna med att bli piggare av att lägga till ännu mer träning, om alla andra faktorer förblir domsamma.

Ger inte konditionsträning mer energi i vardagen? Just nu styrketränar ju TS bara.

WilliamPersson1
2013-01-20, 17:05
Du skall inte räkna med att bli piggare av att lägga till ännu mer träning, om alla andra faktorer förblir domsamma.

Alla faktorer blir inte dom samma då jag får känna vad kroppen klarar av och kanske lägga in en extra dags vila. :)

Hemi
2013-01-20, 17:13
Alla faktorer blir inte dom samma då jag får känna vad kroppen klarar av och kanske lägga in en extra dags vila. :)

En del av det optimala är just att du känner efter själv också. Jag har tränat efter "optimala" styrke/konditions scheman förut med fokus på kondis men fått justera eftar ett par månader till någonting som passar just mig och mitt liv bättre.

WilliamPersson1
2013-01-21, 00:52
En del av det optimala är just att du känner efter själv också. Jag har tränat efter "optimala" styrke/konditions scheman förut med fokus på kondis men fått justera eftar ett par månader till någonting som passar just mig och mitt liv bättre.

Jo tack jag vet. Har tränat ett år nu och i början så tränade jag 3 gånger i veckan men sen efter 3 månader så såg man ju skillnad och då började jag med 6 pass i veckan och sen 3 månader senare såg man ännu mer skillnad så jag fortsatte 3 månader till... Men då sa kroppen ifrån och jag drog på mig en massa återkommande förkylningar och kände mig sjukt sleten direkt efter passen, så har gått ner till max 4-5 pass per vecka vilket funkar för mig.


Men vilken konditionstränings-form tycker ni är bäst? Att bara springa kilometer efter kilometer är så sjukt tråkigt så jag kör hellre isåfall intervaller med lätt jogg imellan och sen spinning.:)

mikaelj
2013-01-21, 06:20
Men vilken konditionstränings-form tycker ni är bäst? Att bara springa kilometer efter kilometer är så sjukt tråkigt så jag kör hellre isåfall intervaller med lätt jogg imellan och sen spinning.:)

Roddmaskin och simning. Sliter minst på kroppen.

Men angående vad du skriver om "MMA-kroppen" så är det inbillning. Du blir inte tung och klumpig av att styrketräna, tvärtom.

NNIF
2013-01-21, 07:34
Har ett vagt minne av att cykling "förstörde" resultat från styrketräningen "mindre" än vad tex löpning gjorde? Någon expert på detta som kan fylla i?

IvarLudvig
2013-01-21, 07:39
Jag tycker att man ska variera kondtionsträningen. Är ditt mål att bli en grym löpare så spring. Blanda distanspass, intervallpass, farten osv. Ligger löpning dig inte särskilda varmt om hjärtat gör något kul av passen. Åk skidor, cykla mountainbike kör cross. Börja spela innebandy i din lokala idrottsförening eller ta en sväng på inlines.

Morty
2013-01-21, 08:50
Roddmaskin och simning. Sliter minst på kroppen.

Men angående vad du skriver om "MMA-kroppen" så är det inbillning. Du blir inte tung och klumpig av att styrketräna, tvärtom.

Har ett vagt minne av att cykling "förstörde" resultat från styrketräningen "mindre" än vad tex löpning gjorde? Någon expert på detta som kan fylla i?

Cykling tycker jag är absolut snällast, följt av simning. Vilket man "bör" välja beror på mål och metod: Är man trött i överkroppen av överkroppsstyrketräning så presterar man sämre i simning och vice versa, är man trött i underkroppen av underkroppsstyrketräning så är det tyngre att cykla och vice versa.

olle lindblad
2013-01-21, 08:55
Cykling tycker jag är absolut snällast, följt av simning. Vilket man "bör" välja beror på mål och metod: Är man trött i överkroppen av överkroppsstyrketräning så presterar man sämre i simning och vice versa, är man trött i underkroppen av underkroppsstyrketräning så är det tyngre att cykla och vice versa.
Hur lägger du upp träningen?

Morty
2013-01-21, 09:32
Hur lägger du upp träningen?

Försöker att göra styrketräning dagen efter jag gjort ett konditionspass i den sporten. Kan pressa mig igenom styrketräningen ändå men konditionsträningen är så jäääävla tung med slitna muskler, och det är hemskt att behöva gräva djup för att klara av sina träningspass.

ChrisRiddick
2013-01-21, 09:34
Vad är du ute efter med din träning då? Om huvudmålet är muskelvolym så kan man med fördel skippa cardion helt.

och nej proteinsyntesen sjunker inte, däremot protein-nedbrytningen höjs.
det gör den dock av vanlig styrketräning med men mer vid cardio.

om jag inte minns fel så utsöndrar cardio ca 40% mer kortisol än styrketräning.

WilliamPersson1
2013-01-22, 16:52
Roddmaskin och simning. Sliter minst på kroppen.

Men angående vad du skriver om "MMA-kroppen" så är det inbillning. Du blir inte tung och klumpig av att styrketräna, tvärtom.

Haha jo kanske bara är inbillning. Jag tycker om roddmaskin bara det att det tar så mycket på hela kroppen att köra det hårt så måste ha en vilodag innan och en efter. :(

WilliamPersson1
2013-01-22, 16:54
Vad är du ute efter med din träning då? Om huvudmålet är muskelvolym så kan man med fördel skippa cardion helt.

och nej proteinsyntesen sjunker inte, däremot protein-nedbrytningen höjs.
det gör den dock av vanlig styrketräning med men mer vid cardio.

om jag inte minns fel så utsöndrar cardio ca 40% mer kortisol än styrketräning.

Är ute efter en kropp med mindre fett och mer muskler och det går inte genom att bara äta mindre kalorier.

Okej kanske är det jag menar!

tjing
2013-01-22, 18:20
Jag kör ett längre konditionspass och ett intervallpass. Intervallerna ofta direkt efter styrketräning.

WilliamPersson1
2013-01-22, 21:16
Vad är du ute efter med din träning då? Om huvudmålet är muskelvolym så kan man med fördel skippa cardion helt.

och nej proteinsyntesen sjunker inte, däremot protein-nedbrytningen höjs.
det gör den dock av vanlig styrketräning med men mer vid cardio.

om jag inte minns fel så utsöndrar cardio ca 40% mer kortisol än styrketräning.

Tänkte på det med kortisol ökningen.... Om jag kör t.ex bröst och biceps på måndagen och sen kör konditionsträning på tisdagen då ökar jag alltså kortisolet och uppbyggnaden av bröst av biceps blir inte optimal, är det korrekt?

Hur långtid efter ett avslutat pass tar det för musklerna att brytas ner och byggas upp?

z_bumbi
2013-01-23, 13:09
Haha jo kanske bara är inbillning. Jag tycker om roddmaskin bara det att det tar så mycket på hela kroppen att köra det hårt så måste ha en vilodag innan och en efter. :(

Den enklaste lösningen är då självklart att inte köra så hårt.

Provrörsbarn
2013-01-23, 14:37
Lånar tråden lite.

Vad tror ni om att man efter ett styrkepass kör bara 15-20 minuter riktigt hård kondition i form av intervaller. Alltså man ger järnet kanske 5 gånger på löpbandet så mkt man orkar. Klassas det som lite mer styrketräning? Skapar det en mer "anabol miljö"?
(Jag ligger på kcal-överskott)

King Grub
2013-01-23, 14:38
Sprinter i samband med styrketräning är synnerligen negativt för muskeluppbyggnaden.

http://ajpregu.physiology.org/content/297/5/R1441.full

Provrörsbarn
2013-01-23, 14:42
fan då xD

tjing
2013-01-23, 16:13
Sprinter i samband med styrketräning är synnerligen negativt för muskeluppbyggnaden.

http://ajpregu.physiology.org/content/297/5/R1441.full

Ja, särskilt om man i studien du länkar till först tränar ben och sedan springer sprinter på det. Definitionen av dumhet, skulle jag säga.

Jag tränar t ex rygg först och avslutar med HIIT (crosstrainer med endast benen) på försök, eftersom jag inte brukar träna så. Jag är medveten om interferensen såklart men tror att det gör en väldigt stor skillnad att inte använda samma muskelgrupper för styrketräningen och sprinterna, baserat på det jag läst. Hur effekten på AMPK-subtyper och mTOR ser ut i dessa scenarion kan nog ingen säga i dagsläget, men att det finns en muskelspecifik komponent betvivlar nog ingen eller vad tror du?

WilliamPersson1
2013-01-24, 00:07
Men om man då kör ett sånt här veckoschema:

Måndag - Bröst, biceps

Tisdag - Kondition

Onsdag- Rygg, biceps (pressa ur det sista)

Torsdag - Vila

Fredag - Triceps, Axlar

Lördag - Kondition

Söndag - Ben, vader


Eller har ni ett bättre förslag? Kanske blir lite för lite med bara en vilodag eller?

Konditionsträningen kommer att vara en blandning mellan intervaller och lätt jogg. Då jag har hört att en puls på ca: 150, ska vara det optimala för fettförbränning, stämmer detta?

WilliamPersson1
2013-01-24, 11:34
Kom o tänka på en annan sak... Hur hade det funkat om jag körde styrketräning och dricker Malto under passet och sen i passets slut tar proteinshaken och vilar lite sen kör kondition, typ lätt arbetsnivå på crosstrainern i 15-30min?

Eller det har för mycket negativ påverkan på muskeluppbyggnaden?

z_bumbi
2013-01-24, 11:46
Frågan jag har är snarare: Är du på en sådan nivå träningsmässigt att ev försämring överhuvudtaget kommer att märkas?

Eenyaa
2013-01-28, 21:39
Lånar tråden lite

Jag är nybörjare på gymmet. Kondition har jag dock sedan tidigare och vill inte vara utan de passen men pga senskada så är jag förpassad till cykeln, rodden och simbassängen tillsvidare.

Har därför avskaffat godisberoendet, börjat äta nyttigare, köpt mitt livs första gymkort och skaffat ett träningschema anpassat för grönglingar (jag lär mig hela tiden)

1: armar, bröst (måndag)
2: ben, mage (onsdag)
3: rygg, axlar (fredag)

Sedan har jag själv lagt in kondition tis, to, sön.

I början kände jag mig lite småsliten och fick lägga in fler vilodagar, fokus var på gympassen. Nu har det gått ca 2 månader och jag känner mig hur stark som helst. Trots att jag nästan kryper ut ur gymmet så är energin tillbaka dagen därpå och jag får nästan smälla mig på fingrarna för att inte gå dit även på min enda vilodag.

Vad säger ni? Kommer det komma bakslag tror ni? Är jag för ivrig? Jag vill inte dra på mig fler skador så jag drar många reps med "lättare" vikter för att vänja musklerna vid att träna men kör ändå slut på mig i stort sett varje pass. Jag är 32 år och har aldrig lyft skrot förut. Däremot har jag alltid varit en aktiv hästtjej och allt det som hör till så helt borttvinade muskler har man nog inte.

WilliamPersson1
2013-01-28, 21:51
Lånar tråden lite

Jag är nybörjare på gymmet. Kondition har jag dock sedan tidigare och vill inte vara utan de passen men pga senskada så är jag förpassad till cykeln, rodden och simbassängen tillsvidare.

Har därför avskaffat godisberoendet, börjat äta nyttigare, köpt mitt livs första gymkort och skaffat ett träningschema anpassat för grönglingar (jag lär mig hela tiden)

1: armar, bröst (måndag)
2: ben, mage (onsdag)
3: rygg, axlar (fredag)

Sedan har jag själv lagt in kondition tis, to, sön.

I början kände jag mig lite småsliten och fick lägga in fler vilodagar, fokus var på gympassen. Nu har det gått ca 2 månader och jag känner mig hur stark som helst. Trots att jag nästan kryper ut ur gymmet så är energin tillbaka dagen därpå och jag får nästan smälla mig på fingrarna för att inte gå dit även på min enda vilodag.

Vad säger ni? Kommer det komma bakslag tror ni? Är jag för ivrig? Jag vill inte dra på mig fler skador så jag drar många reps med "lättare" vikter för att vänja musklerna vid att träna men kör ändå slut på mig i stort sett varje pass. Jag är 32 år och har aldrig lyft skrot förut. Däremot har jag alltid varit en aktiv hästtjej och allt det som hör till så helt borttvinade muskler har man nog inte.


Så länge du känner dig sliten i musklerna på rätt sätt och inte känner att du får ont långvarigt så kan du köra på precis som du själv känner för! Men känner du av att du börjar få ont i muskelfästen och senor så är det ett tecken på att du bör ta det lite lugnare. Jag kände av detta i början när jag körde rygg, då mina fästen mellan underarmarna och bicepsen börjar göra ont så jag tog några dagars vila från ryggträningen och sen körde jag på igen men med lägre vikter och sen dess har jag aldrig haft några problem.

& det här med godiset... Gå inte för hårt på det för då kommer du att tröttna. Så unna dig själv något litet då och då. Jag själv brukar göra fruktsallad när sötsuget kommer mitt i veckan. :)

tjing
2013-01-28, 22:22
Men om man då kör ett sånt här veckoschema:

Måndag - Bröst, biceps

Tisdag - Kondition

Onsdag- Rygg, biceps (pressa ur det sista)

Torsdag - Vila

Fredag - Triceps, Axlar

Lördag - Kondition

Söndag - Ben, vader


Eller har ni ett bättre förslag? Kanske blir lite för lite med bara en vilodag eller?

Konditionsträningen kommer att vara en blandning mellan intervaller och lätt jogg. Då jag har hört att en puls på ca: 150, ska vara det optimala för fettförbränning, stämmer detta?

Jag hade lagt in ben helst på Onsdagen (alternativt Fredagen) på något sätt och kört hårdare kondition på Lördagen (i och med att du i så fall vilar Söndagen). Lättare konditionsträning på Tisdagen, då den ligger mellan två styrketräningsdagar.

Såhär t ex:

Mån: Styrketräning (Bröst, axlar, triceps)
Tis: Lätt konditionsträning
Ons: Styrketräning (Ben, mage)
Tor: Vila
Fre: Styrketräning (Rygg, biceps)
Lör: HIIT/intervaller eller någon hårdare konditionsträning (om man vill)
Sön: Vila

tjing
2013-01-28, 22:27
Lånar tråden lite

Jag är nybörjare på gymmet. Kondition har jag dock sedan tidigare och vill inte vara utan de passen men pga senskada så är jag förpassad till cykeln, rodden och simbassängen tillsvidare.

Har därför avskaffat godisberoendet, börjat äta nyttigare, köpt mitt livs första gymkort och skaffat ett träningschema anpassat för grönglingar (jag lär mig hela tiden)

1: armar, bröst (måndag)
2: ben, mage (onsdag)
3: rygg, axlar (fredag)

Sedan har jag själv lagt in kondition tis, to, sön.

I början kände jag mig lite småsliten och fick lägga in fler vilodagar, fokus var på gympassen. Nu har det gått ca 2 månader och jag känner mig hur stark som helst. Trots att jag nästan kryper ut ur gymmet så är energin tillbaka dagen därpå och jag får nästan smälla mig på fingrarna för att inte gå dit även på min enda vilodag.

Vad säger ni? Kommer det komma bakslag tror ni? Är jag för ivrig? Jag vill inte dra på mig fler skador så jag drar många reps med "lättare" vikter för att vänja musklerna vid att träna men kör ändå slut på mig i stort sett varje pass. Jag är 32 år och har aldrig lyft skrot förut. Däremot har jag alltid varit en aktiv hästtjej och allt det som hör till så helt borttvinade muskler har man nog inte.

Ha kvar minst en vilodag och kämpa mot suget att träna allt oftare. På så sätt kan du ha kvar lusten att träna som du har nu :) Risken är ju annars som alltid att återhämtningen blir sämre.

I övrigt är det bara att träna på. Öka volym och intensitet sakta.

Eenyaa
2013-01-29, 08:27
Tack till både William och Tjing för svaren! Precis så som ni säger är min tanke också, så länge jag känner mig pigg och inte får ont så kör jag såhär.

Apropå godissuget så har det nästan försvunnit, jag vet inte vad som hände. Från att ha varit svårt sockerberoende i flera år - till att inte äta något alls knappt. Å andra sidan dricker jag apelsinjuice i stort sett varje dag till mellanmålen så det kanske stillar det lilla sockersug jag har numer.

Det är konstigt - och tacksamt - att jag inte ser ut som ett fläskberg med tanke på vilka mängder godis jag konsumerade tidigare.

Sniggel
2013-01-29, 08:33
TS var ju redan orolig att han kommer "tappa" i styrka av att konditionsträna dagen efter styrketräning. Så man får väl anta att en viss optimering fanns med i dennes tankar.

Tycker det är en himla skillnad på att tappa i styrka pga konditionsträning och att vara optimal. Iaf för de flesta. (de på extremt hög nivå kan kanske tappa styrka av att träna kondition)

Att vara orolig för att "öka 10% långsammare i styrka" pga kondition hade ju kanske varit en bättre beskrivning på nån som försöker vara optimal. IMHO.

Jag personligen har iaf gett upp opti-tänket och tränar för närvarande kondition på samma pass som styrka. Jag kör dock intensiva och korta distanser (40s till 4 minuter som mest) om det nu skulle vara bättre ur muskelsynpunkt än mer aerob konditionsträning.
Opti är det iaf inte.