handdator

Visa fullständig version : Låg/Hög rep Periodisering


KeBaBaLf
2013-01-19, 23:03
Hej! Jag funderar på hur jag ska lägga upp min träning med låg/hög rep. Jag brukar köra 5x5 i basövningar och 4x8 i isoleringsövningar. Innan brukade jag alltid höja vikterna i några övningar varje vecka men har nu suttit i princip fast ett par månader och inte direkt ökat. Jag har läst i lite olika trådar om att det ska vara bra att periodisera låg och högrep för att öka bättre i styrka. Stämmer det? Och i så fall hur ska jag dela upp det?

Mitt nuvarande schema ser ut såhär:

Dag 1:
Bröst, Axlar, Triceps.

Dag 2:
Ben, nedre delen rygg.

Dag 3:
Övre delen rygg, biceps, underarmar.

Dag 4:
Vila.

Sedan börjar det om från dag 1.

Syftet med min träning är främst att bli starkare.
Kanske ska tillägga att jag sedan ett halvår tillbaka deffar och är 17 år.

Tacksam för svar!*flex*

bigjepp
2013-01-20, 07:07
Hej! Jag funderar på hur jag ska lägga upp min träning med låg/hög rep. Jag brukar köra 5x5 i basövningar och 4x8 i isoleringsövningar. Innan brukade jag alltid höja vikterna i några övningar varje vecka men har nu suttit i princip fast ett par månader och inte direkt ökat. Jag har läst i lite olika trådar om att det ska vara bra att periodisera låg och högrep för att öka bättre i styrka. Stämmer det? Och i så fall hur ska jag dela upp det?

Mitt nuvarande schema ser ut såhär:

Dag 1:
Bröst, Axlar, Triceps.

Dag 2:
Ben, nedre delen rygg.

Dag 3:
Övre delen rygg, biceps, underarmar.

Dag 4:
Vila.

Sedan börjar det om från dag 1.

Syftet med min träning är främst att bli starkare.
Kanske ska tillägga att jag sedan ett halvår tillbaka deffar och är 17 år.

Tacksam för svar!*flex*

Öka i styrka och deffa samtidigt brular vara svårt.. Försök och behåll massa och sedan (vid bulk) öka i styrka.

Rahf
2013-01-20, 07:41
Om du deffar och konstant går ner i vikt, så är det inte konstigt att styrkan blivit lidande. Ett bättre tillvägagångssätt i dessa fall är snarare att satsa på tunga pass och medeltunga pass. Vissa veckor har man helt enkelt riktigt tunga arbetsvikter med låga repetitioner, medan andra perioder är lättare.

z_bumbi
2013-01-20, 11:18
HJag har läst i lite olika trådar om att det ska vara bra att periodisera låg och högrep för att öka bättre i styrka. Stämmer det?

Ja och nej. Att variera sig en aning är bra, att ändra allt är sällan en höjdare.
En aning innebär att andelen låga reps minskar och höga ökar och tvärt om. Men det är betydligt viktigare att man kör efter ett program som är vettigt än exakt hur repsantalet ser ut i varje enskild övning etc.

KeBaBaLf
2013-01-20, 16:08
Så det finns alltså ingen som helst anledning för mig att börja köra typ 4x12 ett tag utan bara tjura på samma vikter tills det är dags för bulk?