handdator

Visa fullständig version : Bilkunnig någon?


jasonmago
2013-01-19, 18:57
Idag när jag skulle starta bilen så slockande inte generatorlampan (batterilampan). Bilen startade som den skulle och ACen funkade, radion var igång för fullt, halvljus och helljus lyser fullt etc. Vad kan de vara för fel? Om generatorn är trasig borde väl batteriet vara dött ganska fort? Och om batteriet är slut borde väl bilen inte ens starta utan problem?

Kalle Axelsson
2013-01-19, 19:00
Remmen har gått sönder/glidit av eller så har generatorn gått sönder alternativt någon kabel med styrström som glappar/gått av..

Vad är det för bil??

Kan tillägga att allt funkar så länge det finns ström i batteriet.

Gpajpen
2013-01-19, 19:02
Fel på remmen eller generatorn. Kanske inte laddar batteriet korrekt så att bilen startar nu behöver inte betyda att den startar en annan gång.

Kan vara tillfälligt också, kyla kan ställa till en del elektronik.

jasonmago
2013-01-19, 19:18
Remmarna har jag kollat och de verkar hela allihopa.. Dom sitter väl allihop på samma ställe har jag för mig? Det är en mondeo 2.0 bensin från 05..

Bilen har startat typ 3-4 gånger utan problem och körde även en liten bit.. Tycker att strömmen borde varit slut vid de laget isåfall?

Kan ju vara som ni säger att de är kyla som spökar bara. Jag körde helt felfritt med den igår.

Ibland kan jag tycka att startmotorn går lite väl länge och ibland startar den direkt utan problem. Idag i kylan starta den blixtsnabbt, kan de ha något med saken att göra?

Gpajpen
2013-01-19, 19:34
Bilen har startat typ 3-4 gånger utan problem och körde även en liten bit.. Tycker att strömmen borde varit slut vid de laget isåfall?

Kan ju vara som ni säger att de är kyla som spökar bara. Jag körde helt felfritt med den igår.

Ibland kan jag tycka att startmotorn går lite väl länge och ibland startar den direkt utan problem. Idag i kylan starta den blixtsnabbt, kan de ha något med saken att göra?

Generatorn kan ladda otillfredställande men ändå ladda. Lättast är att mäta med en multimeter mellan polerna på batteriet, be någon kunnig. Tror det ska ligga på en 13,6-14,4 volt med bilen igång.

Kyla, ja. Har själv en mondeo 2.5 v6 -97 och en riktig kall dag visar det fel på kylsystemet, men lampan slocknar efter en omstart.

Inte helt relaterat till ditt problem: men om du upplever att startmotorn börjar kännas seg kan den ju också börja bli dålig självklart, men jag hade samma sak i sommras och det höll några månader sedan var det batteriet som visade sig vara gammalt helt enkelt. Då var det i med ett nytt batteri och den har startat som en blixt från klar himmel sen dess.

jasonmago
2013-01-19, 19:49
Haft bilen igång nu med fullt blås och radio och helljus och allting fungerar exakt som de ska.. Om de hade varit generatorn hade väl all effekt börjat avta med ljus och sånt? Bilen har även startats om flera gånger utan problem.. Kan de då bara batteriet som börjat sjunga på sista värsen och inte vill ta emot laddning som de ska?

jasonmago
2013-01-19, 19:55
äsch de blir att slå en signal till Ford på måndag. Tack för alla svaren :)

Gpajpen
2013-01-19, 19:58
Haft bilen igång nu med fullt blås och radio och helljus och allting fungerar exakt som de ska.. Om de hade varit generatorn hade väl all effekt börjat avta med ljus och sånt? Bilen har även startats om flera gånger utan problem.. Kan de då bara batteriet som börjat sjunga på sista värsen och inte vill ta emot laddning som de ska?

Har det inte slocknat än känns det ju som att grejerna lirar som dom ska trots lampan.

Vill du verkligen veta och gå till botten med det så lämna in på verkstad eller be kunnig om fysisk hjälp eller så får du felsöka lite själv.

T.ex låna ett annat batteri och stoppa in det. Se om problemet försvinner. (Batteri)
Låna ett varmgarage över några nätter och se om lampan slutar att tändas.
(Kyla)
Mät över polerna på batteriet med bilen igång för att se om generatorn ger ut det den ska.
(Generatorn)

Gpajpen
2013-01-19, 20:02
äsch de blir att slå en signal till Ford på måndag. Tack för alla svaren :)

Har du tur med vilken snubbe du får kan du säkert få svar direkt, speciellt om det är ett vanligt förekommande (banalt) problem. Men ofta tar verkstäder en fix summa för att felsöka. Men det kan det ju vara värt för att kunna lägga det bakom sig.