handdator

Visa fullständig version : Morgonpromenad vs Promenad efter gymet?


Odin
2004-02-15, 20:18
Hur stor är skillnaden på dessa 2.
Vilket är egentligen effektivast vad det gäller fett förbränning.?

King Grub
2004-02-15, 20:20
Antagligen är de någorlunda likvärdiga...

...men om du tar en långpromenad efter styrketräningen minimerar du resultaten från denna samtidigt som du riskerar att hamna i ett tillstånd av rejäl muskelnedbrytning.

Korta, intensiva kondispass på max 20 minuter fungerar suveränt fint efter styrketräningen, men tidskrävande, lågintensiv fettförbränningsträning bör du nog lägga vid ett annat tillfälle.

TCOG
2004-02-15, 21:13
är en kvällspromenad lika bra som en morgonpromenad då?

om jag går kvällspromenad, sen när jag kommer hem ska jag käka mitt mellanmål innan jag lägger mig eller kan jag käka mitt mellanmål sen kvällspromenad och sen sova?

Mitt Kvällsmål brukar bestå av Proteindryck,några fullkornsbröd eller lite musli...

King Grub
2004-02-15, 21:16
Originally posted by TCOG
är en kvällspromenad lika bra som en morgonpromenad då?

om jag går kvällspromenad, sen när jag kommer hem ska jag käka mitt mellanmål innan jag lägger mig eller kan jag käka mitt mellanmål sen kvällspromenad och sen sova?

Mitt Kvällsmål brukar bestå av Proteindryck,några fullkornsbröd eller lite musli...

Du förbrukar exakt lika mycket energi när du än utför aktiviteten.

Skillnaden är att morgonens låga insulin- och kolhydratnivåer gör att en procentuellt större del av den använda energin kommer att tas från fett.

Men även om du går senare och energiförbrukningen gör att du hamnar på energiminus totalt under dagen går du ner i alla fall, även om fettförbränningen inte sker under just själva aktiviteten.

TCOG
2004-02-15, 21:21
Originally posted by King Grub


Du förbrukar exakt lika mycket energi när du än utför aktiviteten.

Skillnaden är att morgonens låga insulin- och kolhydratnivåer gör att en procentuellt större del av den använda energin kommer att tas från fett.

Men även om du går senare och energiförbrukningen gör att du hamnar på energiminus totalt under dagen går du ner i alla fall, även om fettförbränningen inte sker under just själva aktiviteten.

min andra fråga då? nåt svar på den.....med mellanmålet...före eller efter?

King Grub
2004-02-15, 21:25
Originally posted by TCOG


min andra fråga då? nåt svar på den.....med mellanmålet...före eller efter?

Jag har redan svarat på den. En procentuellt minde del av energiåtgången kommer att tas från fett om du äter före. Klockans visare spelar mindre roll; det är dina insulin- och kolhydratnivåer som avgör saken.

TCOG
2004-02-15, 21:33
Ok.....Tack....förstod bara inte så bra på första svaret....

Odin
2004-02-15, 23:01
ok, så 20 min effektivt på cykeln efter gym passet sätter snurr på förbränningen då och även minskar risken för muskelförlust...

aja kanske ska ge det ett försök..

Men är det inte tiden som har betydelse va de gäller förbränning.. ja menar att man bränner mer genom att gå en timme istället för att köra cardio i 20 min?
eller har ja helt fel?

Dipshit
2004-02-16, 01:34
Originally posted by Odin
ok, så 20 min effektivt på cykeln efter gym passet sätter snurr på förbränningen då och även minskar risken för muskelförlust...

aja kanske ska ge det ett försök..

Men är det inte tiden som har betydelse va de gäller förbränning.. ja menar att man bränner mer genom att gå en timme istället för att köra cardio i 20 min?
eller har ja helt fel?

cardio efter gympasset är bra för förbränningen, japp.. det motverkar dock inte muskelförlust.. snarare tvärtom om du mosar på för mkt..

ang. långa och korta pass så är det mest smaksak och va man har tid med...
promenader hålls gärna runt en timme..
vill du korta ned tiden så leta info om HIIT... sök på forumet!
High Intensive Interval Training...

jag kör gärna båda.. :thumbup:

Odin
2004-02-16, 16:42
Har en tanke till här ang. muskelförlusten,
om man nu tar en proteindrink direkt efter gymet och sedan börjar med sitt förbrännigs pass.

Har inte det någon possetiv effekt vad det gäller muskel förlusten?

King Grub
2004-02-16, 17:00
Originally posted by Odin
Har en tanke till här ang. muskelförlusten,
om man nu tar en proteindrink direkt efter gymet och sedan börjar med sitt förbrännigs pass.

Har inte det någon possetiv effekt vad det gäller muskel förlusten?

Inte mycket. Proteinet kommer att omvandlas och användas som kolhydrater.

Odin
2004-02-16, 19:39
Nu har ja läst en hel del om HIIT o ska börja köra det på en gång.

Men har fortfarande några fundernigar kring de hela.
Har det någon betydelse för fettförbränningen om man kör passet efter gymet eller om man kör det vid ett annat tillfälle på dagen.

Efter gymet är ju kroppen hyfsat tom på kolhydrater , eller?

Läste att de krävs kolhydrater för att köra ett bra HIIT, om man nu inte har tillräckligt me detta i kroppen går det år muskler då eller?

King Grub
2004-02-16, 19:42
Originally posted by Odin
Nu har ja läst en hel del om HIIT o ska börja köra det på en gång.

Men har fortfarande några fundernigar kring de hela.
Har det någon betydelse för fettförbränningen om man kör passet efter gymet eller om man kör det vid ett annat tillfälle på dagen.

Efter gymet är ju kroppen hyfsat tom på kolhydrater , eller?

Läste att de krävs kolhydrater för att köra ett bra HIIT, om man nu inte har tillräckligt me detta i kroppen går det år muskler då eller?

Du skall vara kolhydratladdad när du kör HIIT.

Det går däremot utmärkt att köra direkt efter styrkepasset, bendagen undantaget, eftersom du förbrukar glykogen till stor del lokalt, och efter ett överkroppspass kommer det att finnas tillräckligt med glykogen i benen för att du skall kunna göra dig själv rättvisa och få maximal effekt.

Men visst kan du lägga HIIT-passet separat, om du orkar och har tid med två pass.

Odin
2004-02-16, 22:18
När är förbränningen av fett som störst då, det måste vara efter gymet eller?

Sen hur ofta kan man köra detta på en vecka? ska väl inte vara några problem att köra efter alla pass , undantag ben då.. så kanske en 4-5 ggr / vecka?

King Grub
2004-02-17, 11:09
Originally posted by Odin
När är förbränningen av fett som störst då, det måste vara efter gymet eller?

Sen hur ofta kan man köra detta på en vecka? ska väl inte vara några problem att köra efter alla pass , undantag ben då.. så kanske en 4-5 ggr / vecka?

HIIT förbrukar inte fett som bränsle under själva aktiviteten i någon större utsträckning.

4-5 gånger per vecka går alldeles utmärkt.

Odin
2004-02-17, 18:45
Aha ok!
Så det är först efter passet förbränningen kommer igång då eller?

King Grub
2004-02-17, 19:17
Du får efterförbränning, gynnsamma hormonfördelar, bättre insulinkänslighet, ökad glut-4 mängd - kort sagt: bättre fettförbränning dygnet runt.

AdrenalineRush
2004-02-17, 23:32
Jag måste efter 2 pass i veckan när ja tränar på ett annat gym gå i ca 20 min sen sitta på ett tåg i 10-15 min sen gå igen runt 15-20min.. Är detta dåligt för muskelutväcklingen Grubb??
Jag tar alltid proetin och snabba kollisar efter varje pass och ibland nån frukt. :MrT:

King Grub
2004-02-18, 07:22
Originally posted by AdrenalineRush
Jag måste efter 2 pass i veckan när ja tränar på ett annat gym gå i ca 20 min sen sitta på ett tåg i 10-15 min sen gå igen runt 15-20min.. Är detta dåligt för muskelutväcklingen Grubb??
Jag tar alltid proetin och snabba kollisar efter varje pass och ibland nån frukt. :MrT:

Å nej! Rör du på dig? Du kommer aldrig att kunna öka ett gram muskelmassa! Du måste ligga still i sängen och bli matad oavbrutet när du inte är på gymmet. :rolleyes:

Muskler är till för att arbeta. Ett normalt, aktivt liv är bara bra.

AdrenalineRush
2004-02-18, 12:55
Okej.. Men asså, ja hörde att hmmm, ähh skitsamma.. Då vet ja de Grub! ;)

mangs
2004-02-20, 12:22
Originally posted by King Grub


Å nej! Rör du på dig? Du kommer aldrig att kunna öka ett gram muskelmassa! Du måste ligga still i sängen och bli matad oavbrutet när du inte är på gymmet. :rolleyes:

Muskler är till för att arbeta. Ett normalt, aktivt liv är bara bra. :laugh: :laugh: :laugh:

Lyssna på King Grub!

King Grub
2004-02-20, 12:24
Originally posted by mangs
:laugh: :laugh: :laugh:

Lyssna på King Grub!

Med eller utan ironin? :D

Dymion
2004-02-22, 11:30
ALLTID :bow:

paulo
2004-02-22, 19:13
innan körde jag uppvärmning på cykel 20 minuter innan styrketräning och 20 minuter efter styrketräningen också...det borde vara rätt ok va?

King Grub
2004-02-22, 19:15
Originally posted by paulo
innan körde jag uppvärmning på cykel 20 minuter innan styrketräning och 20 minuter efter styrketräningen också...det borde vara rätt ok va?

Ok för vad? Jag skulle aldrig värma upp i 20 minuter före ett styrkepass, men passar det sig så.