handdator

Visa fullständig version : Fixerad eller rörlig skivstångsrodd?


Tap3worm
2013-01-19, 15:48
Vad föredrar ni personligen?
Är någon variant bättre än den andra?
Utgör någon av dem en större skaderisk?

:-)

Personligen kör jag alltid mer fixerat, som denna grabb: http://m.youtube.com/watch?v=I-qgwlP0J90&feature=fvwrel


Den mer rörliga är väl i stil med detta:
http://m.youtube.com/#/watch?search=&v=t-Uk8AACWng&mode=related&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3Dt-Uk8AACWng%26mode%3Drelated%26search&gl=SE



Tapeworm

NNIF
2013-01-19, 16:05
jag kör sälrodd

kortare men striktare rörelselängd, belastar korsryggen betydligt mindre

Payter
2013-01-19, 16:07
Är sälrodd samma som benchrows?

NNIF
2013-01-19, 16:09
Är sälrodd samma som benchrows?

ligg på en bänk och dra skivstång mot magen

Axii
2013-01-19, 16:20
ligg på en bänk och dra skivstång mot magen

Då måste det vara en bänk med långa ben, inte alla gym som har det...

Tomas W
2013-01-19, 16:29
Då måste det vara en bänk med långa ben, inte alla gym som har det...

Kan dock lätt byggas upp av lite vikter och fantasi.

Axii
2013-01-19, 16:55
Kan dock lätt byggas upp av lite vikter och fantasi.

Ja det kan man. Har personligen gjort det själv med vikter. Men blir jobbigt att använda ca 15-20 plattor.

NNIF
2013-01-19, 17:19
Ja det kan man. Har personligen gjort det själv med vikter. Men blir jobbigt att använda ca 15-20 plattor.



eller så har man ett gym med pallar/bockar elllr liknande.
step-up brädor funkar utmärkt med

Tap3worm
2013-01-19, 17:43
jag kör sälrodd

kortare men striktare rörelselängd, belastar korsryggen betydligt mindre

Kan vara värt att prova!
Körde ett rätt hårt pass igår och har träningvärk över stora delar av ryggen, men framförallt känner jag av nedre delen/korsryggen enormt! Tror inte det är någon fara, men kan ibland vara lite svårt att känna skilnad på "bra" och dålig smärta. Tror ändå att jag har rätt bra teknik. Kör dock med en väldigt framåtlutad rygg, nästan paralell med marken.
Känns spontant dom det borde kunna öka skaderisken genom att ha ryggen på detta vis, eller har jag fel?

Mvh

NNIF
2013-01-19, 18:13
Kan vara värt att prova!
Körde ett rätt hårt pass igår och har träningvärk över stora delar av ryggen, men framförallt känner jag av nedre delen/korsryggen enormt! Tror inte det är någon fara, men kan ibland vara lite svårt att känna skilnad på "bra" och dålig smärta. Tror ändå att jag har rätt bra teknik. Kör dock med en väldigt framåtlutad rygg, nästan paralell med marken.
Känns spontant dom det borde kunna öka skaderisken genom att ha ryggen på detta vis, eller har jag fel?

Mvh

mjo kör man mkt böj mark och bänk med brygga kan det vara najs att avlasta ländryggen så mkt som möjligt. Chins och sälrodd har gjort underverk för mig iaf.