handdator

Visa fullständig version : Voxra+träning någon?


fenzyn
2013-01-19, 12:16
Har under 2 månaders tid gått på voxra (Bupropionhydroklorid) 300mg och har under den här tiden känt att mina prestationer på gymmet har gått utför nått drastiskt. Är helt slut i musklerna efter 20 minuter och klarar inte av att träna mer än en muskelgrupp per dag.

Jag är inte helt säker på att det är voxra som är skälet till allt det här men kan inte komma på nått annat som kan vara orsaken.

Så är det någon som har använt/använder voxra och har liknande erfarenheter?

(Har sökt runt om bupropionhydroklorid på google men har inte hittat några vettiga svar.)

Beelz
2013-01-19, 12:22
Det kanske är aptitdämpande, så du äter dåligt och inte får i dig din energi?
Eller så ringer du sjukvårdsupplysningen och frågar runt...

fenzyn
2013-01-19, 12:42
Det kanske är aptitdämpande, så du äter dåligt och inte får i dig din energi?
Eller så ringer du sjukvårdsupplysningen och frågar runt...

Det är aptitdämpande men jag har stenhård koll på mitt energiintag och får i mig tillräckligt.

Kraftlöshet är en biverkning (upp till 1 på 10) och det lär ju vara vad sjukvårdsupplysningen skulle konstatera.

Så jag är ju relativt säker på att voxra är orsaken men man kan ju aldrig vara helt säker!

Så om det är någon som har erfarenhet av detta så vore det ju underbart att få höra om denne lyckades hantera detta på nått bra sätt.

Sheogorath
2013-01-19, 13:28
Om du svarar på medicinen och kommer ur din depression får du kanske "köpa" att du presterar sämre på gymmet, om det nu är medicinen gör att du får sämre kraftutveckling (eller flås eller vad det nu kan vara). Det är svårt att hitta en antidepressiv medicinering som funkar och det är sällan biverkningsfritt.

Att du skulle förlora muskelmassa om du håller vikten och styrketränar verkar osannolikt och du kan naturligtvis bli starkare om du fortsätter att träna och äta. Om du inte ska tävla i kraftsport behöver du bara jämföra med dig själv, eller hur?

Edit: Voxra kan höja basalmetabolismen så det är inte givet att du håller vikten bara för att du äter som du brukar.

ARMSTARK
2015-11-04, 11:53
Bumpar en kort gammal tråd, kanske kan finnas fler som har erfarenhet av detta. ( Voxra - Träningsresultat )

traktorsson
2015-11-04, 16:29
Bumpar en kort gammal tråd, kanske kan finnas fler som har erfarenhet av detta. ( Voxra - Träningsresultat )

Japp. Det funkar finemang.

Kalle40
2015-11-05, 01:03
Borde inte vara ngt problem.
Borde snarare om ngt öka energin då det är centralstimulerande, det tillhör inte klassen centralstimulerande (amfetminderivat , metylfenidat etc.) -jag vet, men antidepressiva är ändå just det - centralstimulerande, fast i mildare grad. Dvs det borde minska dina trötthetskänslor och öka din förmåga på gymmet. ngt

Till skillnad från medel som fungerar dämpande på cns neuroleptika, benzodiazepiner vilket ökar känslan av trötthet och minskar arbetsförmågan.

Sheogorath
2015-11-05, 09:42
Tror visserligen att just bupropion är ett amfetminderivat (kallades förr amfebutamon) och har sin verkan genom det noradrenerga och dopaminerga systemet, där i stort sett alla andra preparat på marknaden antingen selektivt går på serotonin-receptorer och/eller noradrenerga receptorer.

Man kan väl säga att bupropion är mer centralstimulerande än flertalet andra preparat, och vanliga biverkningar är viktnedgång och kanske framförallt sömnproblem. :)

Det finns flera antidepressiva som är dämpande, t.ex. mirtazapin och tryptizol och dessa förskrivs inte helt sällan off-label som sömnhjälp och aptitstimulerare.