handdator

Visa fullständig version : Hälsofarligt överdosera D-vitamin ?


traidmill
2013-01-19, 11:56
http://www.dn.se/ekonomi/halsofarlig-styrka-pa-felmarkta-d-vitaminpiller

Åsikter om detta? *popcorn*

Sheogorath
2013-01-19, 12:04
Att D-vitamin KAN vara farligt är det ingen tvekan om, frågan är vilken nivå som är skadlig. Att det varierar från individ till individ torde också vara uppenbart. Jag äter 187,5 mikrogram (7500 IE) per dygn under vinterhalvåret och 62,5 mikrogram (2500 IE) under sommarhalvåret. Jag har kollat att mina värden ligger bra.

-squat-
2013-01-19, 12:10
Rätt klantigt av SELF får man ju säga.

frekar3
2013-01-19, 12:11
Skulle väl snarare vilja påstå att RDI är för lågt satt. Har för mig att de positiva effekterna börjar komma omkring 25ug? Någon får gärna rätta mig här.

Människan är anpassad till ett liv i solen och det lär mao vara naturligt för oss att få i oss ett stort D-vitaminintag. Så jag tror att det är rätt svårt att överdosera (såvida man inte går bärsärkargång på burken)

bear.flowertwig
2013-01-19, 12:19
Sheo stövlade du bara in på närmaste vc och bad att "få kolla värdena" eller hur bar du dig åt? :) Och vad kollade du för värden?

Förra vintern låg jag på 50 000 IE (3 571 IE/dag) varannan vecka. Det märkte jag inte av alls (och syftet, att må bättre, funkade inget vidare). Nu är det så klart mkt annat som inverkar också så det är ju svårt att härleda skillnaden bara till det men i år har jag testat att köra 50 000IE en gång i veckan (7 143 IE/dag) och skillnaden märks. Jag mår betydligt bättre den här vintern.

Men lite anmärkningsvärt är det ju att ligga så mycket högre än rekommenderat. Även jämfört med kommande rekommendationer. Från artikeln:
Nya nordiska näringsrekommendationer är på gång. Ett förslag där är att det rekommenderade dagsintaget för barn över två år och vuxna ska höjas till 10 mikrogram per dag

mij82
2013-01-19, 12:27
Sheo stövlade du bara in på närmaste vc och bad att "få kolla värdena" eller hur bar du dig åt? :) Och vad kollade du för värden?


25(OH)D och P-Kalcium (P-Ca) torde vara de som är av intresse att mäta.
Det borde funka och säga att man ätit D-vitamintillskott och är rädd för att man fått i sig för mycket typ.

Sheogorath
2013-01-19, 13:18
Sheo stövlade du bara in på närmaste vc och bad att "få kolla värdena" eller hur bar du dig åt? :) Och vad kollade du för värden?

Förra vintern låg jag på 50 000 IE (3 571 IE/dag) varannan vecka. Det märkte jag inte av alls (och syftet, att må bättre, funkade inget vidare). Nu är det så klart mkt annat som inverkar också så det är ju svårt att härleda skillnaden bara till det men i år har jag testat att köra 50 000IE en gång i veckan (7 143 IE/dag) och skillnaden märks. Jag mår betydligt bättre den här vintern.

Men lite anmärkningsvärt är det ju att ligga så mycket högre än rekommenderat. Även jämfört med kommande rekommendationer. Från artikeln:

Jag jobbar på vårdcentral ;) Eftersom 25(OH)D bara tas på sjukhuset kollade jag P-kalcium och låg där mitt i referensintervallet. Hade då kört med den här doseringen i ett par år. P-kalcium är det mest intressanta värdet om man oroar sig för D-vitaminförgiftning eftersom högt kalcium i blodet tar sig just det uttrycket.

Sheogorath
2013-01-19, 13:21
Rätt klantigt av SELF får man ju säga.

Tolererbar dos för de flesta är någonstans runt 10 000 IE per dag, så SELF har fortfarande marginal på sin dosering. Men det är en onödigt hög dos per tablett för daglig-dosering. Det är ju inte precis något finlir.

Ulvamal
2013-01-19, 13:55
Bekymret är ju att det är högdoserade tabletter som innehåller dubbla dosen mot vad som står på burken.
Visst, det är kanske inte farligt att dubbla deras rekommenderade dos.

Men den som tänker ta en icke rekommenderad jättedos kommer att leta högdoserade piller.
För den personen är dubbelt så mycket som planerat förmodligen rätt förbaskat onödig risk.

Sheogorath
2013-01-19, 13:58
Bekymret är ju att det är högdoserade tabletter som innehåller dubbla dosen mot vad som står på burken.
Visst, det är kanske inte farligt att dubbla deras rekommenderade dos.

Men den som tänker ta en icke rekommenderad jättedos kommer att leta högdoserade piller.
För den personen är dubbelt så mycket som planerat förmodligen rätt förbaskat onödig risk.

Den lilla detaljen hade jag missat ;) 9312 IE per tablett är jävligt mycket eftersom de rekommenderar en tablett dagligen.

Zorgus
2013-01-19, 14:04
Jo, och om en 50000IE-tablett har samma fel och är närmare 100k IE, då börjar vi snacka doser som relativt snabbt kan ge farliga effekter. Kanske bäst att hålla sig till de lägre doserna.

Pepz
2013-01-19, 14:17
inte första gången Self har fel produktdeklarering..

fenzyn
2013-01-19, 14:23
Lite OT men vet nån vad det finns för regler i Sverige/EU om vilka maxdoser tabletter får innehålla på diverse vitaminer?

(Tänkte varför man kan få tag i d-vitamin med 50000 enheter från USA men det högsta man verkar hitta i Sverige är på 2000-5000?

Kung atlas
2013-01-20, 10:03
Jag vart inte förvånad att SELF D-vitamin inte stämde överens med etiketten men jag vart väldigt förvånad över att man inte kan lita på Apotekets produkt.

z_bumbi
2013-01-20, 11:04
men jag vart väldigt förvånad över att man inte kan lita på Apotekets produkt.

De har haft några till fall där innehållet inte stämt, jag gissar att internkontrollen har minskat när resurserna ska läggas på att sälja "skönhets"produkter etc.

prOtotype
2013-01-21, 13:06
Jag fortsätter på den här tråden då det handlar om samma sak.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/for-starka-d-vitaminpiller-skadliga

Här anger de att över 100 mikrogram per dag ger risk för förkalkning av njurar och lever.
Är detta en risk om man ligger konstant över, eller även om man tar stora mängder en dag för att sedan inte ta något under längre tid?
Innebär det någon hälsofara eller låter det värre än det är?
Och i en omformulering av den första frågan så är det specifikt för mig så att jag har tagit fairings egna som innehåller 25mikrogram och slänger i mig en näve (6-10st) och hade tänkt göra det en gång i veckan. Är det då bättre att dosera det över fler dagar eller kommer det inte spela någon roll?

Dreas
2013-01-21, 13:19
Man hade väl undersökt och sett att 10 000IU dagligen var okej?

Jag har starkt för mig att det tas upp i D-vitamintråden.

Vad baserar DN och SVTs källa det på tro?

Zorgus
2013-01-21, 16:05
Jag fortsätter på den här tråden då det handlar om samma sak.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/for-starka-d-vitaminpiller-skadliga

Här anger de att över 100 mikrogram per dag ger risk för förkalkning av njurar och lever.
Är detta en risk om man ligger konstant över, eller även om man tar stora mängder en dag för att sedan inte ta något under längre tid?
Innebär det någon hälsofara eller låter det värre än det är?
Och i en omformulering av den första frågan så är det specifikt för mig så att jag har tagit fairings egna som innehåller 25mikrogram och slänger i mig en näve (6-10st) och hade tänkt göra det en gång i veckan. Är det då bättre att dosera det över fler dagar eller kommer det inte spela någon roll?

Det har ju behandlats i andra trådar här på forumet, men det finns inga uppgifter om att doser om 4000-10000IE (alltså 100-250 mikrogram) per dag för vuxna människor skulle ge upphov till skadliga effekter, även på sikt. Det är först vid dagliga intag om upp emot 40k IE per dag som sådana observerats. EU har satt en UL (Upper Limit) på 4000IE, men den är också satt med en stor marginal. Men, ska man börja laborera med doser över 4000IE ska man i alla fall vara medveten om vad man gör och att det kan vara en bra idé att testa sina nivåer regelbundet då.

Vad jag har läst är det bättre med dagliga doser än vecko-/månadsdoser.

Sheogorath
2013-01-21, 19:49
Eftersom jag köpt Strength då Jarrow är slutsålt överallt känner jag mig tvungen att kolla mitt kalcium igen. Trist att inte kunna lita på att man får det som deklararas. "För lite" per kapsel är ju ett klart bättre alternativ just i det här fallet, men hur vet man? :(

Dro
2013-01-21, 21:07
Köpte just Nutritechs Multivitamin från proteinbutiken. Slängde ett öga på D-vitamin innehåller och det står 3mg på 2 tabletter. Är det inte mycket? På bruken står det att det är 150% av RDI på 2 st, alltså 1.5mg skulle vara 75% Har jag fattat något fel? för mg borde väl vara milligram?