handdator

Visa fullständig version : Hur ser kostschemat ut?


rafflan
2013-01-18, 21:32
Hej,

Ska börja deffa från och med imorgon fram till och med 30/3. Väger 65 kilo så försöker få i mig 130 gram protein per dag.

Frukost: En portion havegrynsgröt med några bär och lite mjölk
Mellanmål: Protein shake
Lunch: Kycklingsallad(är lite pasta i salladen)
Träning: Proteinshake tar jag efter träning
Middag: Omelett/Kycklingfile/Löfbiff/Rostbiff/annat proteinrikt + 100 gram tonfisk + lite sallad och avokado.

Ser det bra ut i era ögon?

Tacksam för alla åsikter!

sp0941
2013-01-18, 22:47
Kan ju säga rakt av att det aldrig kommer funka om du ska trycka i dig 1.2 kg havregryn till frukost och sedan tänkte äta 700gram avokado vid middagen. Du kommer aldrig någonsin ligga på underskott med dom måltiderna...................

Gör om gör rätt! Det ser skitgott ut om man nu gillar kyckling, lövbiff, massa proteindrinkar (varför? ät mat ist, både godare och mer mättande) osv. Helt omöjligt att lämna feedback om du inte anger mängder.

rafflan
2013-01-18, 23:15
Kan ju säga rakt av att det aldrig kommer funka om du ska trycka i dig 1.2 kg havregryn till frukost och sedan tänkte äta 700gram avokado vid middagen. Du kommer aldrig någonsin ligga på underskott med dom måltiderna...................

Gör om gör rätt! Det ser skitgott ut om man nu gillar kyckling, lövbiff, massa proteindrinkar (varför? ät mat ist, både godare och mer mättande) osv. Helt omöjligt att lämna feedback om du inte anger mängder.


Gillar inte proteindrinkar, men tar dem för att få i mig tillräckligt protein varje dag. Vad fick du 1.2 kg havegryn ifrån? Äter en liten portion havegrynsgröt till frukost d.v.s 1 dl havregryn med 2 dl vatten. Såhär ser det ut med värdena ungefär. Har inte vägt allt än, får göra det efter jag köpt in varorna imorgon:

Frukost: Havegrynsgröt(1 dl havegryn, 2 dl vatten) med några frysta bär och lite mjölk. 1 dl havegryn väger 36 gram. Så får i mig cirka 5 gram protein på en portion havregrynsgröt, 0.7 totalt med bär + mjölk.

Mellanmål: 1 proteinshake vilket är 26 gram protein, tar jag efter träning.

Lunch: En portion kycklingsallad(Äter denna på restaurang, så blir svårt att väga. Men det är en djup tallrik med sallad och lite pasta i botten). Gissar att det är 300 gram så får i mig 34,0 gram protein.

Träning: 1 proteinshake vilket är 26 gram protein, tar jag efter träning.

Middag: Antingen Omelett(2 ägg = 14.8 gram protein) eller något av Kycklingfile/Löfbiff/Rostbiff/annat proteinrikt + 75 gram tonfisk(21.1 g protein) + lite isbergsallad(50 gram vilket är 0.4 g protein) + en halv avocado. Avocadon får jag väga imorgon efter inköpt.

7+ 26 + 34 + 26 + (14.8) + 21.1 + 0.4 + hur mycket det är i avocado.

= 129.3 gram protein.

På middagen, om jag inte äter omelett och jag äter kycklingfile t.e.x. Hur mycket kycklingfile tycker du jag ska äta?

sp0941
2013-01-18, 23:35
Jag fick inte 1.2 kg havregryn från någonstans, jag skapade det. För att visapå dina utebliva macros. Alltså; försökte få fram poängen att du INTE skrivit ut någon mängd av det du äter.

Och trots att du tagit dig tiden att skriva allt det där, säger det mig inte så mkt. Du skriver ut havregryn "+mjölk" Jaha? Hur mycket mjölk då? Det är skillnad i energimängd på 1 dl och 5 dl. Du får vara lite mer exakt. Och inte bara räkna proteinerna. Du äter inte bara proteiner så varför exkludera alla kolhydrater och fettet ur beräkningen? Jag vet fortfarande inte hur mkt kalorier du får i dig per dag etc.

Hur mkt du borde äta har jag ingen aning om. Det är induviduellt. Uppskattade siffror går att få fram om man känner till ålder, längd, vikt och fysiskt aktivitets nivå. Något jag helt och hållet saknar. Du ber mig/oss om det omöjliga. :)

Oavsett vad, skulle jag rekommendera att du äter det största måltiden till middagen (då det verkar vara ditt post-workout mål) och således ska du smacka på med mest kolhydrater vid det målet.

sp0941
2013-01-18, 23:37
Gillar du inte proteindrinkar så skippa dom då. Ska väl itne alls vara så svårt att få i sig tillräckligt med protein ändå? 500gram kvarg i utbyte mot dina proteindrinkar och du är all set liksom. Gillar du inte kvarg, fine, kör på ägg? Tonfisk? Finns ju hur mkt andra alternativ till snabba och dåligt mättande proteiner i drinkarna. :)

rafflan
2013-01-18, 23:46
Jag fick inte 1.2 kg havregryn från någonstans, jag skapade det. För att visapå dina utebliva macros. Alltså; försökte få fram poängen att du INTE skrivit ut någon mängd av det du äter.

Och trots att du tagit dig tiden att skriva allt det där, säger det mig inte så mkt. Du skriver ut havregryn "+mjölk" Jaha? Hur mycket mjölk då? Det är skillnad i energimängd på 1 dl och 5 dl. Du får vara lite mer exakt. Och inte bara räkna proteinerna. Du äter inte bara proteiner så varför exkludera alla kolhydrater och fettet ur beräkningen? Jag vet fortfarande inte hur mkt kalorier du får i dig per dag etc.

Hur mkt du borde äta har jag ingen aning om. Det är induviduellt. Uppskattade siffror går att få fram om man känner till ålder, längd, vikt och fysiskt aktivitets nivå. Något jag helt och hållet saknar. Du ber mig/oss om det omöjliga. :)

Oavsett vad, skulle jag rekommendera att du äter det största måltiden till middagen (då det verkar vara ditt post-workout mål) och således ska du smacka på med mest kolhydrater vid det målet.

17 år, 178 cm lång och väger 65 kg. Rätt så normal kropp med en del muskler, inte jätte biff om man säger så. Sen har jag inte överdrivet mycket fett på magen utan lite bara.

Gillar du inte proteindrinkar så skippa dom då. Ska väl itne alls vara så svårt att få i sig tillräckligt med protein ändå? 500gram kvarg i utbyte mot dina proteindrinkar och du är all set liksom. Gillar du inte kvarg, fine, kör på ägg? Tonfisk? Finns ju hur mkt andra alternativ till snabba och dåligt mättande proteiner i drinkarna. :)

Tonfisk tänkte jag köra till middagen. Gillar inte kvarg, sen passar ju proteindrink bra att ta mellan mina lektioner i skolan.

sp0941
2013-01-18, 23:49
17 år, 178 cm lång och väger 65 kg. Rätt så normal kropp med en del muskler, inte jätte biff om man säger så. Sen har jag inte överdrivet mycket fett på magen utan lite bara.

Googla Harris Benedict ekvationen och räkna ut själv.


Tonfisk tänkte jag köra till middagen. Gillar inte kvarg, sen passar ju proteindrink bra att ta mellan mina lektioner i skolan.

Finns fortfarande bättre alternativ än proteindrinkar imo, är ju inte så svårt att ta med sig några koka ägg eller så.

Har du läst deff guiden som finns här på kolozzeum?

rafflan
2013-01-19, 00:16
Googla Harris Benedict ekvationen och räkna ut själv.




Finns fortfarande bättre alternativ än proteindrinkar imo, är ju inte så svårt att ta med sig några koka ägg eller så.

Har du läst deff guiden som finns här på kolozzeum?

Mitt beräknade dagliga kaloribehov är 2986 kcal. Så 2986-500= 2486 kcal per dag ska jag ligga på, varav 130g/protein.

Jag har läst deff guiden här på kolozzeum yes.

Jag kan ju köpa in alla varor imorgon, väga allting jag äter och skriva upp allt. Sen räknar jag ihop vad det blev imorgon kväll, efter jag följt mitt kostschema en dag och tränat.

Bulta
2013-01-19, 00:27
Du har läst deffguiden och fått allmänna rekommendationer för att lyckas med din deff, och lagt upp ett kostschema utefter vad som passar dig. Vart vill du komma någonstans med din tråd egentligen?

Det finns inrutade kostupplägg om du tycker det är bättre att någon väljer vad du ska äta.

rafflan
2013-01-19, 08:30
Du har läst deffguiden och fått allmänna rekommendationer för att lyckas med din deff, och lagt upp ett kostschema utefter vad som passar dig. Vart vill du komma någonstans med din tråd egentligen?

Det finns inrutade kostupplägg om du tycker det är bättre att någon väljer vad du ska äta.

Syftet med tråden var att få feedback på kostschemat.

twosides
2013-01-19, 18:25
Där har du ett exempel på hur en dag ser ut för mig / 81kgs kille

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=194517

lolitalord
2013-01-20, 00:33
Hej,

Ska börja deffa från och med imorgon fram till och med 30/3. Väger 65 kilo så försöker få i mig 130 gram protein per dag.

Frukost: En portion havegrynsgröt med några bär och lite mjölk
Mellanmål: Protein shake
Lunch: Kycklingsallad(är lite pasta i salladen)
Träning: Proteinshake tar jag efter träning
Middag: Omelett/Kycklingfile/Löfbiff/Rostbiff/annat proteinrikt + 100 gram tonfisk + lite sallad och avokado.

Ser det bra ut i era ögon?

Tacksam för alla åsikter!

Jag tycker det ser bra ut :) Hur många kcal ska du ligga på? Är du en tjej? Kanske du inte kommer orka så länge med bara en shake som mellanmål?

rafflan
2013-01-20, 00:35
Där har du ett exempel på hur en dag ser ut för mig / 81kgs kille

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=194517

Okej tackar. Då kanske det kommer se ut såhär för mig. Ska väga allt utom lunchen imorgon för den äter jag på restaurang så blir svårt att väga exakt.

FRUKOST
1 dl havregryn
2 kokta ägg

LUNCH
Mindre portion med pasta köttfärsås eller ibland en kycklingsallad.

DIREKT EFTER TRÄNINGEN
1dl proteinpulver

Middag
Kycklingfile(en bit från Ica Basic)
75 gram tonfisk
En halv avocado
50 gram Isbergssallad