handdator

Visa fullständig version : kolhydrater på kvällen


NiZZE
2004-02-15, 18:49
Vad händer egentligen med mycket långsamma kolhydrater på kvällen, typ makaroner potaris osv. Låt säga att jag käkar ett stort lass pasta varje kväll innan jag går och lägger mig, ren pasta utan någon form av fett. KOmmer det omvandlas till fett på samma sätt som snabba koilhydrater? Eller kommer jag lagra upp bra med energi till dagen efter?





:eating:

King Grub
2004-02-15, 18:52
Varken snabba eller långsamma kolhydrater "omvandlas" till fett i någon nämnvärd utsträckning.

Långsamma är att föredra, eftersom de ger ett betydligt lägre insulinpåslag än snabba, och det är detta som verkar fettinlagrande.

Om du inte äter mer energi(kalorier) än du gör av med kan du inte lägga på dig kroppsfett, oavsett när du äter.

Skall du träna på morgonen eller förmiddagen är det enbart en fördel att ladda upp med långsamma kolhydrater på kvällen. Jag äter alltid mitt kolhydratrikaste mål direkt innan jag hoppar i säng (jag tränar tidigt).

Däremot skall du inte äta någon fettfri måltid innan du går och lägger dig. Bara målet efter träningen bör vara så fettfritt som möjligt. Du blir inte fet av fett i sig. Du blir fet av ett energiöverskott. Fettet gör dessutom kolhydraterna och proteinet långsammare.

Zakath
2004-02-15, 19:01
Om man inte tränar tidigt tycker jag inte man ska äta för mycket kolhydrater innan man lägger sig. Tarmarna och magen behöver vila precis som allt annat, men lite nyttigt fett är nästan bara positivt att ta innan läggdags. Då får man ett stadigt energitillskott under hela natten så kroppen kan bygga mer på musklerna och inte behöver bryta ner några muskler under natten.