handdator

Visa fullständig version : Fuskmål/leptinnivåer


RaginBull
2013-01-18, 11:30
Hej!
Jag kör just nu en diet och har gått på den i cirka 14 dagar nu. Mycket nöjd med den hittils, då jag fått exakt de resultat jag önskat mig. Min kost består till störst del av nötkött, ägg och mina mellanmål av Skyr Yoghurt.

Jag mår mycket bra under denna diet och trivs i allmänhet med den, men jag läste på nätet att om man inte äter så mycket kolhydrater (som jag nu inte gör, gissar på cirka 30g) så kan leptinnivåerna sjunka -- vilket då alltså minskar förbränningen. Det är självfallet inget jag vill ska hända.

Jag har sedan hittat en länk som motsäger detta: http://www.primalscienista.com/mythbusting-fett-brinner-i-kolhydraternas-laga/

Nu undrar jag lite hur det egentligen ligger till? Jag har inget intresse av att egentligen ha "ätardagar"; isf om det är ett måste kör jag ett fuskmål på typ McDonalds eller något men helst undviker jag det. Jag ska köra till den 15 februari så det är ingen sådär superlång diet men vill gärna höra hur ni tycker jag ska göra? :/

Lychgate
2013-01-18, 11:33
Det kommer genom energiunderskottet, inte vad du äter. Är det ingen lång diet behöver du inte oroa dig för en liten nedreglering av metabolismen, speciellt inte när du inte har ett slutdatum såsom en tävling.

Tacos
2013-01-18, 11:37
Du säger ju själv att du får exakt dom resultat du önskar och att du mår väldigt bra av din diet.
Räcker inte det? Kan tycka att det är ganska ointressant vad olika artiklar tycker då.

Börjar du däremot märka att resultaten inte fortsätter komma och du börjar må "dåligt" (Trött, hängig, orkeslös m.m.) så kan det ju vara dags att pilla i kosten eller träningen.

If it ain't broke don't fix it.

vicarious
2013-01-18, 11:57
Nu undrar jag lite hur det egentligen ligger till? Jag har inget intresse av att egentligen ha "ätardagar"; isf om det är ett måste kör jag ett fuskmål på typ McDonalds eller något men helst undviker jag det. Jag ska köra till den 15 februari så det är ingen sådär superlång diet men vill gärna höra hur ni tycker jag ska göra? :/

Nej det är inget måste.

Jeml
2013-01-18, 12:09
om man ska köra fuskmål behöver det ju inte vara ett mål på MC... man kan ju äta mer nyttig och bra mat.

Typ äta som du gör alla andra dagar på dieten men du lägger in 1000-1500kcal på pasta och köttfärssås eller nåt.

AronP
2013-01-18, 12:35
Ligger du på 30g kolhydrater/dag så ligger du troligtvis i ketos och då skulle jag inte slänga in massor av kolhydrater som då skulle putta dig ur denna fas. Det är just att gå in och ur ketos som skall vara det jobbiga. Ska du öka något så är det fett/protein.

tjing
2013-01-18, 12:49
Kolhydrater har mest uttalad effekt på leptin.

I övrigt håller jag med AronP.

RaginBull
2013-01-18, 12:59
Ligger du på 30g kolhydrater/dag så ligger du troligtvis i ketos och då skulle jag inte slänga in massor av kolhydrater som då skulle putta dig ur denna fas. Det är just att gå in och ur ketos som skall vara det jobbiga. Ska du öka något så är det fett/protein.

Ja, runt 30g kolhydrater/dag på vanlig kost. En måltid i veckan brukar jag äta lite bulgur och sånt men i övrigt hålls det på cirka 30g/dag.

Men ketos är alltså något positivt så jag kan m.a.o fortsätta som jag gjort hittils fram tills 15 feb? Exakt 4 veckor kvar. Googlade lite på ketos och det verkar väl vara när man äter typ 400-800kal per dag?

Exempel på min kost under en dag:
06:10 1 glas färskpressad apelsinjuice från frukten
07.42: 2 kokta ägg
11:47 225g stekt oxfile (vägt stekt) och ett kokt ägg
15:34 En skyr Yoghurt
16:38 1 Skyr yoghurt
18:42 270g stekt oxfilé (vägt stekt)

z_bumbi
2013-01-18, 13:18
Ketos får du när du äter lite kolhydrater eller väldigt lite energi, Träning kan påverka hur mycket kolhydrater en person kan äta utan att "gå ur".

Du kommer däremot inte att ramla ut ketosen under någon längre tid om du äter kolhydrater vid ett tillfälle under en vecka etc och för träningen är det antagligen positivt MEN om du har en plan är det också dumt att börja ändra i den under tiden om du inte gör något som är uppåt vägarna dumt.

RaginBull
2013-01-18, 13:21
Ketos får du när du äter lite kolhydrater eller väldigt lite energi, Träning kan påverka hur mycket kolhydrater en person kan äta utan att "gå ur".

Du kommer däremot inte att ramla ut ketosen under någon längre tid om du äter kolhydrater vid ett tillfälle under en vecka etc och för träningen är det antagligen positivt MEN om du har en plan är det också dumt att börja ändra i den under tiden om du inte gör något som är uppåt vägarna dumt.

OK! I dagsläget styrketränar jag inte alls, kör cirka 50 minuter promenad varje dag och kör även 30 min på cykel (cirka 300 kcal give or take). Det är mer eller mindre vad min träning består av, kombinerat med lite situps, armhävningar o.s.v för att hålla igång varannan dag.

vicarious
2013-01-18, 18:12
Går man verkligen in i ketos om man håller en diet med relativt mycket protein? Glukogena aminosyror kan ju omvandlas till glukos.