handdator

Visa fullständig version : Vilket tillskott??


Dr.Stein
2004-02-15, 18:06
Har ätit proteintillskott med 82% protein och 17% kolhydrater ett tag nu. Tycker att jag växt hygligt på detta.

Hörde nu av en träningskompis att föra att öka i vikt effektivast ska man käka tillskott med typ omvända förhållandet mellan proteinet och kolhydraterna. Alltså 80% kolisar och 20% protte.

Jag tränar 3 ggr veckan och väger ca 70 kg.

Frågan är: Vilket förhållande mellan kolisar och protein rekomderar ni för snabbast muskelökning? Blir man inte mest tjock av kolisarna medans proteinet gör så att man får muskler?

King Grub
2004-02-15, 18:11
Efter träningen behöver du cirka 0.5 till 1 gram protein per kilo kroppsvikt, och 0.8 till 1.2 gram snabba kolhydrater per kilo kroppsvikt.

Om du vill använda ett rent proteinpulver och äta de snabba kolhydraterna i någon annan form (druvsocker, skumgodis, vitt bröd, riskakor, russin etc), eller om du vill ha ett pulver med både kolhydrater och protein i ett är upp till dig, bara du får i dig båda delarna efter träningen.

Vill du använda proteinpulvret som proteinkälla till mellanmål är det bättre att du väljer ett rent proteinpulver och äter långsamma kolhydrater till det.

Inget proteinpulver i sig gör att musklerna växer. Det är bara snabbt upptaglig mat i pulverform.

kharon
2004-02-15, 18:13
Vanligt är att ta 1 gram snabba kolhydrater per kg kroppsvikt och 0.5gr protein per kg kroppsvikt.

En kille på 100kg skulle alltså ta 100gr kolhydrter och 50gr protein.

Själv tar jag mera än 0.5gr protein, många andra likaså..

Kolhydrater lagras i musklerna som glykogen och används som energi då man tränar, protein spjälks till aminosyror som används till byggmaterial till musklerna.

Dr.Stein
2004-02-15, 18:16
Ok, så om man bara ska äta ett pulver efter träningen ska de va ungerfär 66% kolisar och 33% protein??

Dr.Stein
2004-02-15, 18:20
Originally posted by kharon
Vanligt är att ta 1 gram snabba kolhydrater per kg kroppsvikt och 0.5gr protein per kg kroppsvikt.

En kille på 100kg skulle alltså ta 100gr kolhydrter och 50gr protein.

Om man äter tex middag en halvtimme efter träningen räknar man in näringen från den antar jag?? En vanlig måltid har väl ungefär de förhållandet (1:2) mellan prote o kolisar?

King Grub
2004-02-15, 18:49
Originally posted by Dr.Stein


Om man äter tex middag en halvtimme efter träningen räknar man in näringen från den antar jag?? En vanlig måltid har väl ungefär de förhållandet (1:2) mellan prote o kolisar?

Nej. Efterträningsmålet och middagen är två separata mål.

Dr.Stein
2004-02-15, 19:33
Originally posted by King Grub


Nej. Efterträningsmålet och middagen är två separata mål.

Men hur länge ska man vänta mellan dom då? Man kommer ju inte vara särskilt hungrig direkt efter att ha ätit efterträningsmålet.

kharon
2004-02-15, 19:41
Jag, liksom många andra, äter ett mål mat ungefär en timme efter "efterträningsdrinken".

Alcazara
2004-02-22, 10:17
Originally posted by King Grub
Efter träningen behöver du cirka 0.5 till 1 gram protein per kilo kroppsvikt, och 0.8 till 1.2 gram snabba kolhydrater per kilo kroppsvikt.

Om du vill använda ett rent proteinpulver och äta de snabba kolhydraterna i någon annan form (druvsocker, skumgodis, vitt bröd, riskakor, russin etc), eller om du vill ha ett pulver med både kolhydrater och protein i ett är upp till dig, bara du får i dig båda delarna efter träningen.

Vill du använda proteinpulvret som proteinkälla till mellanmål är det bättre att du väljer ett rent proteinpulver och äter långsamma kolhydrater till det.

Inget proteinpulver i sig gör att musklerna växer. Det är bara snabbt upptaglig mat i pulverform.


Är russin ett bra alternativ efter träningen egentligen? Russin innehåller ju så pass mycket som 29 g fruktos per 100 g?

Dymion
2004-02-22, 11:27
Något som är gott efter träning så är det att blanda lättmjölk, havregryn och vanillinsocker :eating:

King Grub
2004-02-22, 13:16
Originally posted by Alcazara



Är russin ett bra alternativ efter träningen egentligen? Russin innehåller ju så pass mycket som 29 g fruktos per 100 g?

Fullt tillräckligt snabbhet med ett GI runt 90.

Garnax
2004-02-22, 15:25
Har en färdig blandad gainer med kollisar och protein protein står för 25% så ska jag ta av den tillsätter jag mera protein.

Blandar jag själv så tar jag protein och druvsocker tillsammans
med lite havregryn och en banan t.ex brukar hamna en skopa
kreatin där också men det är en helt annan sak som mixas med mjölk så får man bättre smak och än mer protein. Plus att det ökar insulinet lite extra.

Så det är bara att välja. Blanda själv eller köpa färdig.
Blanda själv är billigare köpa färdigt är snabbare.

EDIT:

Plus att när jag tränat vid säg 12 på dagen kommer hem mellan 1
och 2 oftast (dricker drinket på gymmet) så äter jag ett redigt mål efter det. Sen några timmar senare blir det ett litet mellanmål
sen efter det är man juh hungrig igen och då blir det mera lagad mat. Så när man tränar vid skaplig tid på dagen så har man fler mål efteråt att ta in...vilket är kanon. Istället för att äta allt före träna och sen 1 mål efter. Som det kan bli om man tränar för sent.



//garnax

Alcazara
2004-02-22, 16:46
Originally posted by King Grub


Fullt tillräckligt snabbhet med ett GI runt 90.


Men jag förstår inte riktigt:confused: , som jag har förstått det så ska man helst inte inta frukt efter träningen eftersom dessa generellt har lågt GI och innehåller för mycket fruktos, vilket tar lång tid för levern att omvandla till glukos. Eftersom musklerna vill ha snabb påfyllning borde ju inte heller russin vara bra, ok de är snabba, MEN andelen fruktos är ju skyhögt (29 g/100g)...
Ta en gul banan t ex, GI på 84 , fruktoshalt på 2,7 gram per 100 g. Enligt mina teorier borde ju bananen vara bättre...men jag vet att det inte stämmer, förstår bara inte varför ;)

King Grub
2004-02-22, 16:59
Originally posted by Alcazara



Men jag förstår inte riktigt:confused: , som jag har förstått det så ska man helst inte inta frukt efter träningen eftersom dessa generellt har lågt GI och innehåller för mycket fruktos, vilket tar lång tid för levern att omvandla till glukos. Eftersom musklerna vill ha snabb påfyllning borde ju inte heller russin vara bra, ok de är snabba, MEN andelen fruktos är ju skyhögt (29 g/100g)...
Ta en gul banan t ex, GI på 84 , fruktoshalt på 2,7 gram per 100 g. Enligt mina teorier borde ju bananen vara bättre...men jag vet att det inte stämmer, förstår bara inte varför ;)

En stor del av resten av russinens kolhydrater är glukos. Så är inte fallet med banan i samma utsträckning. Därav skillnaden i GI.

Alcazara
2004-02-22, 17:09
Originally posted by King Grub


En stor del av resten av russinens kolhydrater är glukos. Så är inte fallet med banan i samma utsträckning. Därav skillnaden i GI.


Men då är ju inte havregryn nån hit efter träningen eftersom de bara innehåller 0,2 g glykos:confused: utan det optimala borde då endast vara russin och honung...om det nu är kolhydrater i form av glykos man är ute efter efter träningen...?

King Grub
2004-02-22, 18:00
Originally posted by Alcazara



Men då är ju inte havregryn nån hit efter träningen eftersom de bara innehåller 0,2 g glykos:confused: utan det optimala borde då endast vara russin och honung...om det nu är kolhydrater i form av glykos man är ute efter efter träningen...?

Det är en faktor... men inte allt. Finfördelar du havregrynen (i mixer) t ex, blir de mycket lättupptagliga ändå. Samma sak gäller pulvermos; extremt snabba kolhydrater på grund av att texturen är så finfördelad och lättupptaglig i tarmen.

Alcazara
2004-02-22, 18:26
[QUOTE]Originally posted by King Grub
[B]

Det är en faktor... men inte allt.

Ok, jag hänger med.
1. Men vilka faktorer spelar mer in?
2. Av vilken anledning äter du bilar som kolhydratskälla eft träningen? För den goda smakens skull :D , eller för att du anser att det är det bästa (snabbaste) att käka efter träningen?

Sorry för alla frågor, men jag é lite frågvis:em: Kunskapslysten:angel:

King Grub
2004-02-22, 18:30
1. Det är just kolhydratsorten och strukturen som är de två stora faktorerna. Dessa påverkar allt annat, som hur och var i systemet kolhydraterna tas upp.

2. Just Ahlgrens bilar är det inte så ofta jag använder. Skumbananer är min favoritkolhydratskälla.

Av två anledningar: Smaken och att skum- och gelégodis har en optimal fördelning av glukos och fruktos (75/25).

Alcazara
2004-02-22, 18:35
Originally posted by King Grub
1. Det är just kolhydratsorten och strukturen som är de två stora faktorerna. Dessa påverkar allt annat, som hur och var i systemet kolhydraterna tas upp.

2. Just Ahlgrens bilar är det inte så ofta jag använder. Skumbananer är min favoritkolhydratskälla.

Av två anledningar: Smaken och att skum- och gelégodis har en optimal fördelning av glukos och fruktos (75/25).

-----------------------------

Tack Grub! Nu förstår jag precis.