handdator

Visa fullständig version : För korta hamstrings?


bambambambam
2013-01-17, 22:03
När jag kör knäböj är jag illa tvungen att lägga vikter under hälarna för att kunna utföra hela rörelsen. Har jag inget under hälarna så klarar jag inte att utföra hela övningen utan hamnar istället på tå när jag går lite djupare.
Kan detta ha att göra med korta hamstrings?
Är detta något som går att stretcha ut?
Har även en kompis med samma problem så antar att det inte är så ovanligt. Var en snubbe på gymmet som lärde mig att lägga vikter under hälarna i somras och berättade att han hade för kort hamstring och trodde jag hade samma problem, därför jag utgår från det :D
Är tacksam för alla tips och svar, tack på förhand :)

Loke
2013-01-17, 22:35
Ja, det är sannolikt relaterat till "kort" hamstring, och ja, det går naturligtvis att stretcha. Men det kan vara bra att känna till att massor med ordentligt stela människor kan göra böjar till fullt djup, det är till stor del en fråga om teknik. Även styrka är en faktor.

Man utvecklas snabbast mot djupare knäböjar om man stretchar, tränar styrkan effektivt och får bra hjälp med tekniken från någon riktigt rutinerad. Att bara stretcha kommer man inte långt med.

Jona
2013-01-18, 07:29
Mina begränsande faktorer är korta höftböjare och ljumskar.
För mig har det funkat med att sitta mycket på huk. Flera ggr om dan, tex en stund framför tv:n. Maximalt rörelseomfång i böjen ökar också rörligheten. Vänd i botten. Inge fusk :)

AronP
2013-01-18, 09:41
Hamstring vet jag inte, problemet brukar oftast sitta i underbenet/foten. Den enklaste, men troligtvis inte den mest effektivaste, stretchningen man kan göra är att sitta så djupt på huk som man kan när tillfälle erbjuds. När man ser något tv-program är ett lämpligt tillfälle.