handdator

Visa fullständig version : Problem under Ryggpassen


Cogge
2013-01-17, 13:21
Tjenna!

Som vanligt så vill man gärna utvecklas i alla övningar varesig det är styrkelyftning eller kondition.

Mitt problem ligger under ryggpassen. Alltså när jag ökar eller går på en relativt tung vikt, inga monstervikter, använder jag mig ALLTID utav armarna i slutändan. Folk säger, "dra ihop ryggen innan du drar med armarna", men jag lyckas liksom inte. Det som händer när passet är slut är att mina underarmar är uppblåsta och jag känner över huvud taget inget i ryggen (förutom korsryggen)

-Borde jag börja om helt från början och gå ner så lågt i vikt att jag kan koncentrera mig på mina rörelser eller borde jag liksom fortsätta och veva med armarna? - Hur mycket gör det egentligen att man drar med armarna?
- Finns det några övningar där jag inte behöver använda mig så mycket av armar?

jag är väldigt dålig på vad saker och ting heter, men dom övningarna jag kör är vanliga. Marklyft, rodd etc.

// Jeppe

Otte
2013-01-17, 13:24
Armarna är starkare än ryggen och då blir det lätt att man sliter i vikterna och missar hela poängen med övningen. Antar att det handlar om rodd/dragövningar? Sänk vikten och lyft långsamt tills du fått ordning på utförandet sen kan du höra vikten successivt.

z_bumbi
2013-01-17, 13:25
Det är få ryggövningar där man inte drar med armarna men det brukar vara så att man känner det mest i de muskler som just för stunden är svagast eller som är minst uthålliga. Så om du ska sänka eller inte avgörs antagligen inte av just den faktorn.

Cogge
2013-01-17, 13:50
Ja det suger i armarna och jag tappar fästet med fingarna. Armarna är också där jag är som svagast i övrigt. Jag har stått o tränat armar med samma vikt i snart 3 månader...

Jag får väl sänka vikterna markant och börja om från början.

Men liksom för ni träningsvärk som ni får i alla andra muskler eller hur skall det kännas liksom?

Sokrates696
2013-01-17, 13:57
Jag brukar känna det som om hela ryggmuskulaturen är trött och seg.

/Tommy.

Axii
2013-01-17, 14:26
Har/Hade samma problem som dig. Mitt råd och tips är skit i teknik-träningen. Utan tänk att du drar med armbågarna.

Cogge
2013-01-17, 14:37
Allright.. Gör det någon skillnad om man göra korta drag och inte drar ut helt med armana än att man går fullt ut tills armarna är sträckta?