handdator

Visa fullständig version : Skillnader i prestation vid olika aktivitetsfaktor?


StretfordEnd
2013-01-17, 13:18
Osäker på om tråden ligger rätt.

Två personer (A och B) med samma vikt (90kg), längd, ålder, kön och kroppskomposition har ett BMR på 2000kcal. De besöker gymmet lika ofta och tränar där likvärdigt.
Person A sitter vid datorn resten av dagen och har en aktivitetsfaktor på 1.3.
Person B har ett stressigt arbete och rör sig mycket i vardagen (låg-medel intensitet). Hen har en aktivitetsfaktor på 1.6.

Båda två vill deffa med ett underskott på 500kcal. De följer anvisningarna om 2g protein och 1g fett per kilo kroppsvikt. Båda två äter sitt största mål och majoriteten av protein och kolhydrater efter träning.

Person A: 2100kcal/180g P/90g F/~140g K
Person B: 2700kcal/180g P/90g F/~290g K

Min fråga är om A och B kommer uppleva olika prestation på gymmet (samt trötthet i vardagen) pga olika mängd kolhydrater?
Eller skillnaden i kcal ut gör att det blir samma sak?

Inser att skillnaderna troligtvis är minimala, men jag har funderat på detta och hade lite tid över :)

Noppe
2013-01-17, 14:20
Nu är jag långt ifrån nån expert, men JAG tycker att det är så många fler faktorer man bör veta.
Hur stor muskelmassa har dom?
Hur mycket bränner dom?
Har dom tränat mycket sen innan?
Hur har deras kost sett ut sen tidigare?
Deras gener etc etc.

Men ska man försöka beräkna på ett humm.
Person A jobbar 8timmars kontorsarbete. Vi säger att han bränner 13g kolhydrater i timmen alltså ~100g kolhydrater.
Sen tränar han ett medel tufft pass styrketräning bränner kanske 60g kolhyrater på en timme. Då är vi uppe i 160g redan här.
Och då ska personen i fråga äta sin större dos efter träningen, låter tufft.

Person B jobbar också 8timmar men mer stressigt och rör sig mer bränner kanske 200g på sitt arbetspass och sen 60g på styrketräningen.
Alltså i runda drag 260g känns som han orkar mer jämnfört med person A.

Nu är väl kanske inte beräkningen 100% men ja på ett ungefär.
Nån mer kunnig får väl rätta mig om jag är helt ute och cyklar.