handdator

Visa fullständig version : Byta proteinpulver - hjälp mot acne.


Noppe
2013-01-17, 10:49
Hej,
har sökt runt här på forumet och det finns mängder med trådar runt omkring acne. Som vissa kanske vet så har jag påbörjat en deff/diet i form av pulver som jag snart kört i 10dagar ska sluta med imorgon.

Jag har då under denna peroid ökat mitt intag av proteinpulver whey-80 till cirka 2-3ggr dag (2skopor 3/4dl + chokladmjölk, smakar mums)
Men har då märkt att jag har fått mycket mer acne och jag tror det är i samband med min ökade dos intag av proteinpulver.
Så då funderar jag på att byta proteinpulver till nåt annat och se om det hjälper, vad tycker ni jag ska gå över till?
Äggprotein känns som nåt kanske?
Fungerar äggprotein till frukost och innan man lägger sig, är det nån skillnad jämnfört med whey-80?

Nåt att tillägga kanske är att jag har haft väldigt svårt med acne under mina tidigare delar av mitt liv och gått på tetralysal och differin etc (Sorry för stavning)
Men har haft min acne under kontroll ganska länge fram tills nu då.

Tack på förhand.

Protein
2013-01-17, 11:51
Märkte själv samma effekt av just Whey-80.

Har testat andra "billiga protein" som, Whey FX, och Kolozzeum Pure Whey och fick då inga acneproblem

Noppe
2013-01-17, 13:38
Märkte själv samma effekt av just Whey-80.

Har testat andra "billiga protein" som, Whey FX, och Kolozzeum Pure Whey och fick då inga acneproblem

Tack för svaret, så du tycker jag inte ska prova äggprotein?
Är det så pass mycket sämre?

eatmore
2013-01-17, 14:11
Om du har problem med pulver så föreslår jag istället att äta mat. 1kg dagligen av valfri proteinkälla, ex fisk/fågel kommer du långt med.

Noppe
2013-01-17, 14:35
Om du har problem med pulver så föreslår jag istället att äta mat. 1kg dagligen av valfri proteinkälla, ex fisk/fågel kommer du långt med.

Jo det är klart att det är en utväg, men har svårt att få till flera mål mat om dagen, max frukost, lunch, middag.
Blir väl väldigt stora portioner man måste äta då?
Tanken var att försöka få i lite extra proteiner med hjälp av pulver eller dylikt.
Jobbet påverkar mycket hur pass mycket tid jag har att äta tyvärr, men det är kanske nåt man får se över.

Vivaldi
2013-01-17, 14:57
BCAA/EAA komplett med kolhydrater typ äpple eller något annat underbart gott, kompletterar ju upp amiright ?

Noppe
2013-01-18, 11:04
BCAA/EAA komplett med kolhydrater typ äpple eller något annat underbart gott, kompletterar ju upp amiright ?

Vad jag läst så har EAA också tendens att bidra med acne precis som vassle.
Men klart ma kan testa detta också.
Har ni några tips på bra EAA?

vicarious
2013-01-18, 11:10
Vad jag läst så har EAA också tendens att bidra med acne precis som vassle.
Men klart ma kan testa detta också.
Har ni några tips på bra EAA?

Definiera "bra"? Aminosyror är aminosyror, oavsett märke. Kolozzeums egna eller Body Science tycker jag smakar OK och är prisvärda.

Noppe
2013-01-18, 11:41
Definiera "bra"? Aminosyror är aminosyror, oavsett märke. Kolozzeums egna eller Body Science tycker jag smakar OK och är prisvärda.

Ja var lite luddigt med "Bra" :)
Tänkte dock, borde inte BCAA var bättre lämpligt under min deff/diet?
Var jag läst så ska väl BCAA ge mer energi under passen och på så vis orkar man mer?
Samt så finns det personer som hävdar att BCAA har större inverkan på proteinsyntesen, inget som är bevisat vad jag vet dock.
Och att BCAA ska vara godare?

MrKnubbis
2013-01-18, 12:42
Hej,
har sökt runt här på forumet och det finns mängder med trådar runt omkring acne. Som vissa kanske vet så har jag påbörjat en deff/diet i form av pulver som jag snart kört i 10dagar ska sluta med imorgon.

Jag har då under denna peroid ökat mitt intag av proteinpulver whey-80 till cirka 2-3ggr dag (2skopor 3/4dl + chokladmjölk, smakar mums)
Men har då märkt att jag har fått mycket mer acne och jag tror det är i samband med min ökade dos intag av proteinpulver.
Så då funderar jag på att byta proteinpulver till nåt annat och se om det hjälper, vad tycker ni jag ska gå över till?
Äggprotein känns som nåt kanske?
Fungerar äggprotein till frukost och innan man lägger sig, är det nån skillnad jämnfört med whey-80?

Nåt att tillägga kanske är att jag har haft väldigt svårt med acne under mina tidigare delar av mitt liv och gått på tetralysal och differin etc (Sorry för stavning)
Men har haft min acne under kontroll ganska länge fram tills nu då.

Tack på förhand.


Nu vet jag inte, men överdoserar du inte protien?

Om du tar 2 skopor 2-3 ggr PER dag = Du får i dig en.. 160*2-3 = 320/480gram protien + mat varje dag.

Känns som jävligt mycket. Då nästan vart jag än läser så ska man ha i sig 1,5-2g per kg. Såvidare du inte väger 160kg + då dvs.

MrKnubbis
2013-01-18, 13:09
Nu vet jag inte, men överdoserar du inte protien?

Om du tar 2 skopor 2-3 ggr PER dag = Du får i dig en.. 160*2-3 = 320/480gram protien + mat varje dag.

Känns som jävligt mycket. Då nästan vart jag än läser så ska man ha i sig 1,5-2g per kg. Såvidare du inte väger 160kg + då dvs.

Jag har helt fel här. Kollade nyss på min whey80 påse och det är drygt 28g protein per skopa. Hah! :em:

Noppe
2013-01-18, 13:11
Nu vet jag inte, men överdoserar du inte protien?

Om du tar 2 skopor 2-3 ggr PER dag = Du får i dig en.. 160*2-3 = 320/480gram protien + mat varje dag.

Känns som jävligt mycket. Då nästan vart jag än läser så ska man ha i sig 1,5-2g per kg. Såvidare du inte väger 160kg + då dvs.

Nu vet jag inte hur du fick fram dessa siffror.
1skopa = 50ml
2skopor = 1dl?
1dl whey-80 = 28p

28*3 = 84g

Sen övrigt 3 påsar pulverdiet
1påse = 19g
3påsar = 57

Totalt 141g protein per dag, inte överdosering enligt mig.

Dock ligger jag på en förtok låg Kcal per dag.

EDIT: såg att du rättade dig själv ;)