handdator

Visa fullständig version : Hälsoresan


Eddielindqvist
2013-01-17, 09:46
Hej alla kunniga och okunniga och alla däremellan.
De senaste 4 månaderna har jag börjat träna seriöst, det enda lyftet jag gjorde innan var ölglasets väg till munnen ( ett sexpack folle om dan i snitt om man inte gick ut på krogen) och kände att min kropp var på väg att förstöras helt så la helt tvärt av för fyra månader sen och har inte tittat tillbaka sen dess!

Nu till saken.. har börjat deffa!

Träningsmetod under dessa först 4/2 mån: 1-2 mån bygga upp grundmuskulatur med basövningar typ marklyft, knäböj, chins,dips, armhävningar av olika slag, alla varianter med kettlebells för att bygga upp bålen, väldigt mycket benträning för att bygga upp en grund i kroppen. Repsantalet har varit ointressant i början. Försökte bara skapa en kontakt mellan mind/muscle och köra till failure i varje set. Första två månaderna kunde jag knappt gå överhuvudtaget, såg ut som en heroinist och eftersom jag jobbar nära en klinik fick jag mycket sneda blickar från gamla tanter på gatan =) Under denna tid och även nu läsa på mycket om träning och kost.

3-4 mån: ökad explosivitet och ökade vikter, mycket plyometriska övningar, hela kroppen varje pass, kortare pass på 35-45 min för att ta ut sig helt. Delat upp träningen i ronder, tre övningar typ chins(5rep), dips(10), armhävningar (10) en rond 5 min lång och försöka slå hur många varv jag klarar varje pass. Totalt 5 ronder med helt olika fokusgrupper och övningar.
Tre styrkepass i veckan och 2 intervallpass(30 min löp ca 5,7 km, 15 min rodd ca 2700 meter underdriver lite men vill vara så realistisk så möjligt)

Började deffen: 2 januari

träning under deffen: Fortsätter att pressa vikter och tempo. I stort sett samma upplägg som under sista månaden innan. Känner mig mindre uthållig men mer explosiv, åtmindstonde i kroppsviktövningarna(typ burpees,chins,armhävningar)

Sista måltiden kvällen innan: Den största Maxburgaren med plusmeny och dippsåser och en xtra burgare.

Vikt start: 81

Vikt idag: 78

En typisk deff dag:
Frukost: 06.30
4ägg med en rågkuse och en resorb och en proteindrink, kaffe med lättmjölk.(vassle vanlig mängd som ordinerat på förpackning, gjord på vatten.)


Mellanmål kl 10.15/30: 250 gr kvarg eller en vassledrink. Vissa dagar då jag känt mindre behov har det blivit en frukt, typ päron eller i värsta fall en banan om jag planerat dåligt( gått upp sent och inte hunnit förberedda drinkar innan jobbet)


Lunch kl 11.45: Kycklingfile/magert kött eller fisk med någon typ av sallad(kålsallad, salladshuvud,bönsallad,matvetesallad u name it)

Mellanmål kl 14.30: proteindrink vassle ( i värsta fall en gainomax recovery men det händer sällan)

Mellanmål kl 17: proteindrink vassle

Mellan kl 18 och 19 ibland 20

träning efteråt måltid kyckling/fisk med bulgur/qinoua/couscous 40% kolhydrater 60 % protein. Vissa dagar 25%75 beroende på hur man mår. Bäst är när man har matlåda och kan trycka direkt efter. Då blir inte sömnen lidande.
Så till deffen: Första tre dagarna var fruktansvärda.. frös konstant och var helt slö i huvudet.Träna var det enda som gick bra.

Efter första veckan: Ökad kroppstemperatur, mindre blodsockersvängningar, men blev så jävla pigg att jag inte kunde sova en blund! Sov mellan 4-6 timmar per natt och vissa kvällar var jag tvungen att sätta mig i duchen halv två på natten för att spola mig i varmvatten så att jag skulle bli trött. Hade tre personer som sov hemma hos mig hela den veckan i min lilla 1etta på 25(de jobbar inte så de är uppe senare + hundvalp) Trött dippad runt 1 halv två på em. piggnade till efter tre tiden ungefär. Kände mig lite svagare och tröttare i träningen.

Andra veckan(nuvarande) : mår mycket bättre ! fick ordning på sömnen och hungerkänslorna har försvunnit. Träningen har gått skitbra! Men fick ett virus igår och kände mig rosslig i halsen. Vaknade med en tupp i halsen och hosta.Hemma idag därför kan jag passa på att skriva ner detta. Vad tycker ni om upplägget? Tänkte köra på detta i tre veckor till, sen fortsätta med tyngre vikter och lägga till kaseinprotein under natten. Kanske även ta in potatis/fullkornspasta för att hamna mer i balans. Vad tycker ni?

Jag är som sagt ny till allt detta men fyfan vad kul det är att känna att man mår bättre plus att träningen i sig är ett fruktansvärt intressant ämne. Om ni vill och orka kan ni bedöma hur det har gått för mig på min profil där jag lagt upp bilder på deffen hittills. SKulle verkligen uppskatta feedback. Litar inte på ögat längre då förändringen från ölsmal till detta har varit så stor de senaste månaderna att ens ego och bedömningsförmåga upplevs som kraftigt nedsatt ! =)
MVH Eddie

Eddielindqvist
2013-01-17, 10:05
Ps: Alla andra tips och råd generellt är välkomna!

nisse1976
2013-01-17, 10:10
Tre synpunkter:
* Jag tycker att du skall köra tyngre övningar än armhävningar, tex bänkpress.

* Du skriver: "hela kroppen varje pass, kortare pass på 35-45 min för att ta ut sig helt."
Det är väldigt korta pass för att köra hela kroppen, borde bara bli en övning per muskelgrupp, jag tycker du skall köra längre pass eller dela upp så att du tränar igenom hela kroppen på två pass.

* Sen verkar du äta väldigt mycket protein, du skriver inte ut mängder på lunch och middag men det verkar bli 250-300 gram per dag. Det är väl inget fel men klarar dig nog på mindre om du vill ha lite mer kolhydrater eller fett i kosten.

Eddielindqvist
2013-01-17, 10:43
Första * Jag funderar på att helt skippa kroppsviktövningarna efter denna period och bara fokusera på muskeltillväxt med tunga övningar.

* Jag ser nu att det har blivit lite överdrivet skrivet, men snittet på passen borde vara mellan 45- 55 min. det är bara intervallpassen som kan bli så korta, med intervaller på 10rest/15-17 work alltså högt tempo som fan.Trots mitt tidigare leverne verkar jag vara begåvad med bra grundkondition verkar det som och den blir bara bättre och bättre(lungkapaciteten) så jag hinner köra massor av övningar för hela kroppen i ett rasande tempo. dock har du rätt i att jag nog inte tar ut alla muskelgrupper helt och skulle tjäna på att dela upp, detta ska jag ta till mig.

* apropå maten så är det en vanlig tallrik, men halva fylld med protein och halva med grönsaker på lunchen. och efter träning så blir det ungefär mellan 30%-40 % kolhydrater.
Jag skulle gissa på samma mängd som du ungefär efter vad jag räknat. Lite mindre runt 230 gram kanske. Min tränare säger att jag bara får äta bulgur couscous eller qinoa, är det rimligt? Skulle gärna vilja ha lite mer kolisar så man känner mer tryck på passen.

Maysan
2013-01-17, 11:19
Min tränare säger att jag bara får äta bulgur couscous eller qinoa, är det rimligt? Skulle gärna vilja ha lite mer kolisar så man känner mer tryck på passen.

De alternativen är bra, men är ju inget måste. Fullkornsris/pasta och potatis är precis lika bra. Lek lite när du räknar dina kalorier, gör ändringar här och där.

nisse1976
2013-01-17, 11:20
Min tränare säger att jag bara får äta bulgur couscous eller qinoa, är det rimligt? Skulle gärna vilja ha lite mer kolisar så man känner mer tryck på passen.

Rimligt vet jag inte. De sakerna du nämner är ju mer näringsrika än alternativ som pasta och ris, möjligt att de mättar lite bättre sett till kalorier också.
Men jag har svårt att se att du skulle få näringsbrist eller äta väldigt mycket mer kalorier om du ibland bytte ut mot pasta eller ris.

Personligen hade jag tyckt att det var jobbigt men jag tycker om att ha lite variation i kosten samt att jag tycker ris och pasta är klart godare.
Har du inte dom problemen så kör på, annars tycker jag gott du kan köra ris eller pasta ibland istället, eller potatis för den sakens skull.

Eddielindqvist
2013-01-17, 11:33
Fyfan tack för svaren! Jag är SJUKT trött på couscous och bulgur.. Mitt mål är att komma ner till 7% bf eller helt enkelt tills jag får slut på bukfettet helt och hållet. Just nu ligger jag på 10 eller 9 %BF. Har inte gjort en ordentligt mätning sen första veckan.. Mitt långsiktiga mål är när jag blivit av med sista späcket börja jobba mig uppåt igen och lägga på mig mer "ren" massa. Har alltså inga problem att fortsätta att äta strikt. Men kommer äta mer och lägga till kaseinprotein på natten. Vad tycks? Och kan man ens lägga på sig rimlig mängd muskler i förhållande till mängden fett? Är en så kallad "clean bulk " lösningen?