handdator

Visa fullständig version : Hej behöver lite hjälp ang handlederna


Trakig
2013-01-16, 22:48
Hej jag har precis börjat gymma har gymmat från och till senast 6 månader sedan och jag har ett återkommande problem så fort jag ska träna biceps så får jag ont i handlederna redan på 12 kgs hantlar är detta normalt? Samma när jag tränar pressbänk förstår inte hur jag ska komma ifrån detta problem. Tacksam om jag kan få några råd och tips





Mvh P

Dodel
2013-01-16, 22:51
Har haft/ har lite fortfarande, biceps får jag inte problem av men ibland när jag kör bänkpress tungt så kan jag känna av det i handlederna.

Du kan ju prova med wrist wraps/ handledsbindor eller dragremmar vid riktigt tunga sets :)

10xKV
2013-01-16, 22:57
Kör du verkligen med god form? Att vänja sig vid viktträning kan vad jag läst ta 6-9 månader för skelett och leder. Prova sänk vikterna till vikter som inte gör ont - om det går?
en 3 månader med lättare vikter ger nog bättre förutsättningar för framtida gymmande än att börja med lindor osv som kommer att göra att dina handleder kanske aldrig vänjer sig vid belastning, men sen finns det folk som vet mer än mig..

Trakig
2013-01-16, 22:58
Okej ja lite de som är problemet, jag kan ju aldrig avancera för att jag får ont redan på 12 kgs hantlar när jag egentligen skulle orka runt 16 kgs. Så får nog prova såna wrist wraps tack för svaret :).

Trakig
2013-01-16, 23:01
Ja eller så kanske jag får prova att köra på mindre vikter en längre tid känns så sjukt jobbigt bara att öka så segt men hellre de en att ha ont antar jag. Tack för svaret

Dodel
2013-01-16, 23:02
Eller så tränar du som han säger med lättare vikter för att vänja leder/muskler det fixar sig nog efter ett tag iaf.
Dragremmar kan vara ett hjälpmedel vid tunga ryggövningar för att belasta mindre på underarmar osv, men det är även bra att köra utan så får man två flugor i en smäll dvs underarmar på ett ryggpass också så slipper du träna underarmarna separat då du får med dem i dragövningarna! :)

mattilainen
2013-01-16, 23:27
Verkar vara ett väldigt vanligt problem och kommer troligtvis gå över när t.ex. kör stångcurl (kör inte ez-curl då detta kan förvärra problemen, även fast det känns skönare för tillfället).

Victuhh
2013-01-16, 23:39
Har svarat på detta tidigare många gånger:
Läs här:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=5991846&postcount=6

Trakig
2013-01-17, 00:02
Tack så mycket Victuhh