handdator

Visa fullständig version : En undran?


Thony
2004-02-15, 15:44
Hur håller ni koll på hur mkt ni äter ? Ja menar väger ni maten varje gång eller hur ?

Tex ja vill gärna veta vad mitt basvärde ligger runt....

tacksam för svar...adios

pneumatic
2004-02-15, 16:02
http://www.uppladdningen.nu/uppladdningen2/testadigsjalv1-1.html

Om du vill ha nogrannare värde om hur du ligger till, så skall då äta precis som du brukar göra under en vecka (tex) och räkna fram snittet.

Ja, i början är det ganska nödvändigt att väga all sin mat. Men allteftersom tiden går så lär du dig uppskatta ganska hyffsat om vad du stoppat i dig och vad du inte har.
Tillslut lär du dig "höfta" ganska bra om vad du fått i dig och beräkningarna kan kännas överflödiga.

Men sedan kan det även vara bra att kontrollräkna någon vecka då och då så man inte är helt ute och cyklar ;)

/Henrik

King Grub
2004-02-15, 16:07
Din ungefärliga energiförbrukning kan du räkna ut här:

http://www.uppladdningen.nu/uppladdningen2/testadigsjalv1-1.html

För att veta hur mycket just du stoppar in i munnen måste du väga allt (i otillagat tillstånd) och kolla i en kaloritabell vad allt innehåller:

http://www.slv.se/templatesSLV/ldb_search____6242.asp

Allt annat blir rena gissningar.

Jag väger inte till vardags. Fy så tråkigt.

Thony
2004-02-15, 19:50
okey tack för svaren båda två...Ja som köpte mej en digital våg i julas, får la använda den lite mer nu då...under en vecka åtminstonde...

ja käkar ungefär samma nu, har legat stadigt på 103 nu, så ja borde ligga på mitt basvärde, alltså bara räkna ut kalorierna nu då ??? Ja vet ju att för att gå upp lite i vikt, äta mera...svårare än så är det ju inte ;)

Innehålls tabell, var får man tag i den ? Livsmedelverket ?

King Grub
2004-02-15, 19:59
Originally posted by Thony
Innehålls tabell, var får man tag i den ? Livsmedelverket ?

Jag har redan länkat dit.

Garnax
2004-02-15, 21:22
denna räknare som jag har gjort hjälper dig att få reda på hur mycket kcal du får i dig.

Du väger maten, sen fyller du i hur mycket gram kolydrater protein och fett och du får reda på kcal, kj och hur E% ligger också.

Så slipper du använda en vanlig miniräknare...

//Garnax

King Grub
2004-02-15, 21:26
Originally posted by Garnax
denna räknare som jag har gjort hjälper dig att få reda på hur mycket kcal du får i dig.

Du väger maten, sen fyller du i hur mycket gram kolydrater protein och fett och du får reda på kcal, kj och hur E% ligger också.

Så slipper du använda en vanlig miniräknare...

//Garnax

Self-promotion! :cheers:

Björn S
2004-02-15, 23:15
Bra att veta:
Väger du 150kg och springer 16km/h 24 timmar om dygnet har du ett beräknat energibehov på 52,416kcal

Detta är typ 170,000gram morötter :-)

höhöhöh :-)

Garnax
2004-02-16, 04:52
Originally posted by King Grub


Self-promotion! :cheers:

Jupp, känar mycket pengar på det där så man måste göra reklam för det.

Jag har nytta av det själv så bara det var juh värt den timme det
tog att göra programmet. Även om det inte är avancerat för 5 öre.

//Garnax

perarvid
2004-02-16, 08:48
Originally posted by King Grub
Jag väger inte till vardags. Fy så tråkigt.

Bara när det är fest/helg mao? ;)

internethjälten
2004-02-16, 09:17
ahh, intressanta länkar... dom sparar jag =)

Björn S
2004-02-16, 10:48
Originally posted by perarvid


Bara när det är fest/helg mao? ;)

Tror han menar att han bara väger när han deffar inför beachen ;):thumbup:

King Grub
2004-02-16, 12:52
Originally posted by Feeble


Tror han menar att han bara väger när han deffar inför beachen ;):thumbup:

Nej, jag är stendeffad året runt, och behöver därför inte hålla på med den otrevliga sysselsättningen.

ante
2004-04-03, 19:28
Originally posted by King Grub

För att veta hur mycket just du stoppar in i munnen måste du väga allt (i otillagat tillstånd) och kolla i en kaloritabell vad allt innehåller:



Drar uppe en gammal tråd, men undrar följande: Vägde lite kyckling fileer: 218g otillagat och bara 173 g efter stekning (en 20% skillnad).

Det kan helt enkelt inte bli rätt om man väger tex kyckling, hamburgare etc innan tillagning om man vill veta hur mycket man får i sig!? Eller har jag missat nått å de grövsta!? :MrT:

King Grub
2004-04-03, 19:43
Originally posted by ante


Drar uppe en gammal tråd, men undrar följande: Vägde lite kyckling fileer: 218g otillagat och bara 173 g efter stekning (en 20% skillnad).

Det kan helt enkelt inte bli rätt om man väger tex kyckling, hamburgare etc innan tillagning om man vill veta hur mycket man får i sig!? Eller har jag missat nått å de grövsta!? :MrT:

Det är väl då det blir rätt! Om värdena gäller otillagad vara (och det gör dem), kan du väl inte rätta dig efter tillagad vikt, när vattnet dunstat bort? Då blir ju köttet kaloritätare.

ante
2004-04-03, 19:53
Originally posted by King Grub


Det är väl då det blir rätt! Om värdena gäller otillagad vara (och det gör dem), kan du väl inte rätta dig efter tillagad vikt, när vattnet dunstat bort? Då blir ju köttet kaloritätare.

Det är sant det är väll bara vätska som försvinner under tillagningen!


:smash:

Tack, snabbt svar :bow:

Edit: Eller tillkommer vid t.ex. pasta!

King Grub
2004-04-03, 20:11
Originally posted by ante
Edit: Eller tillkommer vid t.ex. pasta!

Precis. Vid kokning ökar oftast vikten, men näringvärdet förändras ju inte där heller, eftersom det är vattenvikt det är frågan om.

Metal_boy_
2004-04-03, 20:19
väger bara proteinkällorna...kolisarna äter jag så mycket jag orkar tills jag blir mätt:eating:

owster
2004-04-03, 20:31
Originally posted by Metal_boy_
väger bara proteinkällorna...kolisarna äter jag så mycket jag orkar tills jag blir mätt:eating:

Gör tvärtom, käkar så mycket protein jag kan och väger ibland kolisarna, för att få ett ungefärligt värde. Sen lär man sig ju uppskatta hur mycket det kan vara.

skaparn
2004-04-04, 12:05
Ibland så skulle jag faktiskt vilja veta vad vissa saker väger, t.ex. en hel grillad kyckling (på ica för 30 SKR, oootroligt bra snabbmat).

Men herre vad tråkigt att väga maten regelbundet, skulle känna mig totalfixerad.

Det enda jag väger är cykeldelar, har lyckats få ner hojen till 7,9 kilo nu. Vet dock inte riktigt hur jag ska komma lägre...