handdator

Visa fullständig version : Naprapat


Spike
2004-02-15, 14:48
Naprapat eller liknande.

Hör talas om fler och fler utan "nämnvärda" problem som går till naprapater och får muskelknutar utmasserade och ryggen tillknäckt. Fixar ihop lite småskit, lägger pusslet lite mer rätt. Jag har just lite småproblem och undrar hur många gånger man behöver besöka naprapaten för att han ska knäcka rätt och göra standard-proceduren för "smörja fjädrarna".

Vet att det beror på hur mycket det är, men det bör inte vara mycket. Vet även att ryggsmärtor kan bero på massa annat (svag mage, obalans av muskler etc) men dessa alternativ är i pricncip utnyttjade (tillfixat) . Med framgång ska tillläggas.

Ont får jag när jag kontraherar ryggslutet extra långt tex ABSOLUT längst upp i bellyback eller limbo eller linande när den är svankad maximalt!

Tack :kickass:

Garnax
2004-02-15, 16:25
oftast 1 gång...men har man problem med t.ex ryggen är det lätt ätt det blir fel igen och igen för att den är paj redan eller klen.

Men de brukar kunna ordna upp sådant på 1 behandling
mitt senaste rugg besök tog mindre än 20 min.

Har du ofta problem försök hitta en läkare som skriver en remiss till en naprapat så slipper du betala 350kr+ för varje gång.

Sen är det klart att en del svåra problem kan ta flera besök att få ordning på...

Men vanliga kotor som är fel i ryggen fixas på ett kick.

//garnax

Spike
2004-02-15, 17:25
NICE :)

Så om jag går över till husdoktorn och betalar 150 för det besöket så får jag nappisen gratis? :kickass:

z_bumbi
2004-02-15, 18:38
Originally posted by Spike
NICE :)

Så om jag går över till husdoktorn och betalar 150 för det besöket så får jag nappisen gratis? :kickass:

Beror på landstinget, det är olika på olika ställen i landet nämligen, själv bor jag i ett landsting som inte vill skicka en till nappisen. :(

Förövrigt kanske du måste tjata dig till att få gå till en naprapat istället för till en sjukgymnast även fast läkaren kan skicka dig till båda då nappisen kostar mer pengar för sjukvården, i alla fall kortsiktigt men det är ju så politikerna tänker.

Garnax
2004-02-15, 21:15
Jag var på akuten och då sa dom till mig att jag skulle se en kilopraktor naprapat eller sjukgymnast...men ingen remiss
så jag fick leta rätt på en själv och betala själv..


Om man ofta har problem tycker jag du ska leta dig igenom
en massa läkare tills du hittar en som vill ge dig en remiss till en
naprapat...

//garnax