handdator

Visa fullständig version : Ont i armbågarna


kwame
2013-01-16, 14:11
Så, jag har under en lång tid haft lite problem med att jag skadade min rygg (muskelfäste lossnade) och även lite sjukdomar mot slutet - så jag har kört ganska lugnt senaste tiden, och generellt sett har jag kört högreps för hypertrofi. Så nej, jag brukar inte köra tungt.

Men trots detta så har jag nu börjat få lite problem med mina armbågar, och jag undrar då vad jag ska göra åt detta - köra ännu lugnare? Vore otroligt tråkigt, då jag inte förstår hur jag ska kunna köra lugnare än jag kört på sistone haha.

Så, någon med liknande problem som löst detta på något vis?

pezrulezhaakon
2013-01-16, 14:28
kwame

Se över ditt utförande på övningarna är en förstaåtgärd.

kwame
2013-01-16, 14:33
kwame

Se över ditt utförande på övningarna är en förstaåtgärd.

Okej, vad kan jag eventuellt göra för fel när det är armbågarna som tar skada?

Otte
2013-01-16, 14:38
För djupa pressar? Slitna rotatorcuffar?

Många verkar ha missat att bara för att Sven kan gå djupt i Militärpress eller bänk så behöver det inte betyda att alla kan. Vanligt fenomen folk applicerar på sin träning och sen kommer springande med skador.

Jonte12
2013-01-16, 14:40
Lägg upp programmet så du exkluderar armbågsleden under flera dagar varje vecka, i sträck. Problemet är att man använder leden i så många övningar. Men iaf, det är generaltipset. Sen se till att bunta ihop övningar som tar på leden mycket med (pressövningar med armarna), tex bröst och triccar. Det gör ju att du får mer vila på dem under tex ett ben-biceps pass, eller dylikt.

Voltaren/diklo+orudis, medicinering... + vila = andra tips

Jag kan sedan många år inte köra mer än varannan dag i snitt. kör jag 4 dagar i rad under några månader så får jag direkt inflammation i armbågslederna, pga att jag haft det tidigare. Tips är även att inte låta det gå för långt denna ggn, så du skapar någonting lättprovocerat i framtiden.

kwame
2013-01-16, 14:46
Aha okej, ligger nog mycket i vad ni säger. Jag går så djupt som det bara går i det mesta faktiskt, sedan brukar jag köra 5 dagar i sträck sedan 2 dagar vila. Skulle verkligen svida att dra ner det till varannan dag, men ska börja köra mindre djupt då och se hur det funkar!

Dock tror jag just armpassen är det som tar mest på armbågarna.

Wiizra
2013-01-16, 14:48
Okej, vad kan jag eventuellt göra för fel när det är armbågarna som tar skada?

Kör du skullcrushers?

as0k
2013-01-16, 14:54
Så, jag har under en lång tid haft lite problem med att jag skadade min rygg (muskelfäste lossnade) och även lite sjukdomar mot slutet - så jag har kört ganska lugnt senaste tiden, och generellt sett har jag kört högreps för hypertrofi. Så nej, jag brukar inte köra tungt.

Men trots detta så har jag nu börjat få lite problem med mina armbågar, och jag undrar då vad jag ska göra åt detta - köra ännu lugnare? Vore otroligt tråkigt, då jag inte förstår hur jag ska kunna köra lugnare än jag kört på sistone haha.

Så, någon med liknande problem som löst detta på något vis?

Kör du full rom (till hakan) i pushdowns? Känner många som fått ont i armbågarna av att inte köra full rom där, även jag själv. Försvann efter ändrat utförande.

pezrulezhaakon
2013-01-16, 15:12
kwame

Varje övning har sin optimala armbågsposition, Så det finns inget direkt generellt tips. Finns massor av olika saker att tänka på om man bryr sig.

Att alltid ha armbågen korrekt i förhållande till belastningsriktningen är en god riktlinje.

Problemen beror oftast på för smala eller för breda grepp, samt att armbågen pekar i en annan riktning än den rörelsen man gör, så det skapas onödiga krafter tvärs över armbågsleden och inte rakt igenom.

Att köra med for lång ROM i vissa övningar och att köra med för kort ROM i andra, samt att ha för hög belastning i olika ytterlägen ökar riskerna.

Okontrollerade ryckiga rörelser är ingen höjdare.

Supermicke
2013-01-16, 16:19
äter du omega3? :) om inte, börja. Jag märker faktiskt skillnad på att man blir mer tålig mot inflammationer..

sen beroende på vart det är skulle jag specialtränat de området.. t ex levering om det är på medial epicondyle.