handdator

Visa fullständig version : Vilka tillskott behöver man?


dluddeckens
2013-01-16, 13:11
Anta att man är beredd att lägga mellan 500-1500 kr på tillskott per månad, vilka tillskott anser ni vara viktigast? Vilka är helt meningslösa? Osv :)


I dagsläget använder jag bara proteinpulver, lite omega 3, kreatin monohydrat och vitamintillskott.

Det jag funderar lite på är:

Beta alanin

HMB

CLA

ALA

Koffein



Tips mottages ;) Rangordna gärna hur ni själva rankar tillskotten.

Kischen
2013-01-16, 13:13
Dvitamin.

dluddeckens
2013-01-16, 13:19
Följer RDI i dagsläget, bör man inta mer än så?

Dreas
2013-01-16, 13:25
Släng CLA. HMB kan ifrågasättas. Beta-alanin, nödvändigt?

Vassle om man inte äter tillräckligt. Malto ifall energi behövs innan och efter pass.

D-vitamin och Omega-3. Slut.

Paperbasket
2013-01-16, 13:26
Håller med Dreas. Behöver inte mer än det.

Dreas
2013-01-16, 13:29
Och kreatin i perioder ifall man svara på det.

dluddeckens
2013-01-16, 13:39
Någon speciell form av kreatin? Kört monohydrat nu, men tycker inte jag märker någon skillnad direkt. Kör några veckor on och ungefär lika många off.

Dreas
2013-01-16, 13:41
Någon speciell form av kreatin? Kört monohydrat nu, men tycker inte jag märker någon skillnad direkt. Kör några veckor on och ungefär lika många off.Mig veterligen är det monhydrat eller inget som fungerar, men jag har inte läst om det på något år.

Reaper123
2013-01-16, 14:08
Just nu använder jag:
bcaa
malto
kreatin (mono)
koffein
omega-3
d-vitamin

Nödvändigt? Mja, det kan diskuteras! Jag använder dock inte dessa i några större mängder så kostar inte mig mer än vad en extra fin middag på stan gör per månad så kan leva med det ;)

Pretorian
2013-01-16, 14:35
Jag använder endast proteintillskott.

Jeml
2013-01-16, 15:04
Jag använder endast proteintillskott.

same.. för tillfället endast vassle. i perioder även kasein.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

vicarious
2013-01-16, 15:20
Alla de du räknar upp låter meningslösa, förutom kanske koffein.

Kreatin, Omega-3 och D-vitamin däremot.

NNIF
2013-01-16, 15:27
Alla de du räknar upp låter meningslösa, förutom kanske koffein.

Kreatin, Omega-3 och D-vitamin däremot.

+1

kanske glukosamin med om du har ledproblem, kanske inte räknas som tillskott men iaf.

eaa, proteinpulver annars

azrael109
2013-01-16, 15:44
Multivitamin och omega 3. Proteinpulver om du inte får i dig nog genom maten.

dluddeckens
2013-01-16, 16:07
Alla de du räknar upp låter meningslösa, förutom kanske koffein.

Kreatin, Omega-3 och D-vitamin däremot.


Okej, då äter jag rätt redan nu då :)

Doolie
2013-01-16, 17:25
Utan att ha läst andra inlägg i tråden. Skule jag ha 500 spänn så skulle jag köpa kreatin monohydrate, vassle och eaa. Men de är bara jag :D

vanzee
2013-01-17, 17:39
Skit i alla dem du radda upp. Jag personligen använder mig av Diet fuel (blandning mellan kassein och vassle), EAA, trippelbuffrat kreatin, omega-3, och ibland även zma och l-glutamin

Thornblom
2013-01-17, 17:58
Vassle.
B-familjen.
Mer Vassle.

15Februari
2013-01-25, 18:38
Istället för att starta en ny egen tråd som jag vet folk brukar störa sig på så fortsätter jag här.

Jag är 18år och gymmar ungefär 4-5 gånger i veckan. Jag väger ca 65kg på 176cm. Räcker denna info till er om jag frågar vad för kosttillskott bör jag köpa pm jag har en budget på Max600kr på ngn månad?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeml
2013-01-25, 20:02
okejIstället för att starta en ny egen tråd som jag vet folk brukar störa sig på så fortsätter jag här.

Jag är 18år och gymmar ungefär 4-5 gånger i veckan. Jag väger ca 65kg på 176cm. Räcker denna info till er om jag frågar vad för kosttillskott bör jag köpa pm jag har en budget på Max600kr på ngn månad?


Sent from my iPhone using Tapatalk

vad du äter en vanlig dag är viktigare att veta än vad du väger när någon ska rekommendera kosttillskott.

jag rekommenderar whey (vassle protein) grundat på den infon.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

15Februari
2013-01-25, 20:30
Whey har jag bestämt mig för.

Jag funderar på om Aminosyror kanske skulle vara bra? Koffeintabletter? Jag dricker kaffe regelbundet men kanske bara kan vara bra med mer koffein?




Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeml
2013-01-25, 20:33
Whey har jag bestämt mig för.

Jag funderar på om Aminosyror kanske skulle vara bra? Koffeintabletter? Jag dricker kaffe regelbundet men kanske bara kan vara bra med mer koffein?




Sent from my iPhone using Tapatalk

det som skulle kunna vara vettigt är väl omega3 och kreatin imo. varför skulle mer koffiein vara bra för dig?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

robhansson
2013-01-26, 02:18
Koffein innan träning för att bli pigg, föredrar några ägg, kvarg och en PWO:)

bigjepp
2013-01-26, 07:42
Koffein innan träning för att bli pigg, föredrar några ägg, kvarg och en PWO:)

Pwo ska intas på tom mage.

Sniggel
2013-01-26, 08:53
Alla de du räknar upp låter meningslösa, förutom kanske koffein.

Kreatin, Omega-3 och D-vitamin däremot.

+1
Där har vi de 3 stora spelarna. Om där är 3 som nu skulle förtjäna att kallas det.

Otur
2013-01-26, 10:11
Behöver och behöver, egentligen behöver vi nog inga tillskott alls. Vi har bara skapat oss ett onödigt behov. Inklusive jag själv.

Använder proteiner (2-3 port om dagen) och omega 3. Samt Någon PWO, just för att jag är lat och tycker det är ett smidigt sätt att få lite extra energi innan passen. Speciellt när man jobbar mycket, då brukar man va extra trött.

Ondskapelsen
2013-01-26, 10:15
För mig är det EAA, proteintillskott och multivitamin. Koffein på trötta dagar.

15Februari
2013-01-26, 11:03
Kosttillskotten jag planerar att köpa nu är:
Whey
AminoX. Räcker det med att ta bara innan träning eller ger det ingen effekt då? Vill inte förbruka det alltför snabbt.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Tsandell
2013-01-26, 11:40
D-vitamin, kanske multivitamin om du känner för det, Omega-3 om du inte får i dig tillräckligt via kosten, någon form av aminosyror eller proteinpulver är ju aldrig fel heller.

Kromad
2013-01-27, 09:14
Hej!

Jag har både whey, kasein och Eaa hemma. Inser ju att det är onödigt att ta allt av det varje dag men jag brukar bryta min fasta (kör PF) med en dos kasein och sen vanlig mat. Men hur ska jag göra i samband med träning? Nu pratar vi vad som är det ultimata här... ska jag ta EAA både före och efter träning eller ska jag ta EAA före och Whey efter eller tvärtom?

Köpte först whey för att den lokala försäljaren hade slut EAA, vilket var det jag egentligen ville ha. Nu har dom fått in EAA och således sprang jag dit och köpte mig en burk direkt men de känns som att jag skulle druckit upp mitt whey innan... för nu lär de väl bli gammalt då man läser att EAA är de bästa så kör man ju hellre på de =P Lite gryllig frågeställning men ha överseende... de är söndag morgon och hjärnan har inte riktigt kommit igång innan morgonpromenaden =P

midwinterholes
2013-01-27, 14:49
Jag äter bara vassle och ZMA. Det är reklam som får dig att tro att du behöver ens det jag tar. Du behöver ingenting.

FreCKo
2013-01-27, 15:58
Det bästa är väl att kolla över kosten, köra din träning som du ska och se om du får "ordentliga" gains/viktnedgångar, om du känner att det inte presteras tillräckligt/ökar tillräckligt/går ner tillräckligt snabbt så ska man nog fundera på kosttillskott...

Själv tar jag bara d-vitamin, att vara ginger i mörka Sverige under vintern gör inte underverk direkt *gah!*

hugok
2013-01-27, 21:46
Hur är det med zinktillskott? Det ska väl vara bra för testonivåerna vad jag förstått.

Sheogorath
2013-01-27, 21:55
Det bästa är väl att kolla över kosten, köra din träning som du ska och se om du får "ordentliga" gains/viktnedgångar, om du känner att det inte presteras tillräckligt/ökar tillräckligt/går ner tillräckligt snabbt så ska man nog fundera på kosttillskott...

Själv tar jag bara d-vitamin, att vara ginger i mörka Sverige under vintern gör inte underverk direkt *gah!*

Ju blekare skinn desto effektivare är det på att tillverka D-vitamin med hjälp av solljus. Det är en biologisk anpassning just för att kunna överleva i mörkare klimat. Med det inte sagt att ett D-vitamintillskott skulle vara onödigt.

frekar3
2013-01-27, 22:14
Ev. Multivitamin
Ev. ZMA
Ev. D-Vitamin

Men det som känns mest värt imo är :
Omega-3
Vassle
Kreatin
Ev. Aminosyror
Ev. Koffein innan träning

Jokk
2013-01-27, 22:43
Ev. Multivitamin
Ev. ZMA
Ev. D-Vitamin

Men det som känns mest värt imo är :
Omega-3
Vassle
Kreatin
Ev. Aminosyror
Ev. Koffein innan träning

Har inte kvar länken, men jag och ett par polare diskuterade detta med Koffeinet och hittade en rätt nytt test från japan där koffein intag visade sig näst intill nolla effekten av kreatin tillskott. Så svarar man på kreatin skulle jag valt bort koffeinet i alla fall.


Själv tar jag bara Kreatin varje dag samt EAA efter träningspassen.
Skulle tagit proteinpulver också om jag hade haft svårt att få i mig tillräckligt med prote men känner inte att det är fallet.

FreCKo
2013-01-28, 09:55
Ju blekare skinn desto effektivare är det på att tillverka D-vitamin med hjälp av solljus. Det är en biologisk anpassning just för att kunna överleva i mörkare klimat. Med det inte sagt att ett D-vitamintillskott skulle vara onödigt.

Du det har du rätt i... Fast har man kontorsjobb så får man ju inte så mycket sol hur som helst så D-Vitamin är alltid bra på vintern! Kan få riktigt jobbiga vinterdepressioner så man får göra det bästa av situationen ;)

Raschmus
2013-01-28, 10:16
Använder själv Omega3 och juiceplus. Tänker börja med D-Vitamin.

PWO som används typ två gånger i månaden, när man är seg som fan.

frekar3
2013-01-28, 10:23
Har inte kvar länken, men jag och ett par polare diskuterade detta med Koffeinet och hittade en rätt nytt test från japan där koffein intag visade sig näst intill nolla effekten av kreatin tillskott. Så svarar man på kreatin skulle jag valt bort koffeinet i alla fall.


Själv tar jag bara Kreatin varje dag samt EAA efter träningspassen.
Skulle tagit proteinpulver också om jag hade haft svårt att få i mig tillräckligt med prote men känner inte att det är fallet.

Sweet. Någon som kan bekräfta/dementera? :)

Lemur
2013-01-28, 17:29
D-vitamin
D-vitamin
D-vitamin

och protein så jag kommer upp runt 2g/kg kroppsvikt.

Omega3 då jag inte äter fisk.
Koffein såklart.

D-vitamin är dock överlägset viktigast.

Jeml
2013-01-28, 17:50
D-vitamin
D-vitamin
D-vitamin

och protein så jag kommer upp runt 2g/kg kroppsvikt.

Omega3 då jag inte äter fisk.
Koffein såklart.

D-vitamin är dock överlägset viktigast.

varför är d-vitamin så viktigt?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

proteinsynthesis
2013-01-28, 18:14
varför är d-vitamin så viktigt?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2


Det är en viktig komponent i immunförsvaret och mycket mycket annat.

http://www.vitamindcouncil.org/about-vitamin-d/

Jag rekommenderar dig att se denna föreläsning av överläkare Mats Humble

http://www.youtube.com/watch?v=syRaJVIBNnw