handdator

Visa fullständig version : Träning på ketogen diet


Silencer
2013-01-16, 12:10
Jag ska nu, mest för nyfikenhetens skull testa och se hur jag mår på en ketogen diet. Det har inte med träning utan med min hälsa att göra.

Jag vill dock inte backa resultatmässigt så därför måste jag under denna period lägga om träningen, och det jag hade tänkt mig var något i stil med följande;

1) Helkropp två eller tre dagar i veckan
2) Böj, mark, bänk, chins, rodd & militärpress
3) 2 set per övning
4) Max 5 reps

Synpunkter? Borde jag gå ännu lägre i reps?

J3T69
2013-01-16, 12:38
Jag ska nu, mest för nyfikenhetens skull testa och se hur jag mår på en ketogen diet. Det har inte med träning utan med min hälsa att göra.

Jag vill dock inte backa resultatmässigt så därför måste jag under denna period lägga om träningen, och det jag hade tänkt mig var något i stil med följande;

1) Helkropp två eller tre dagar i veckan
2) Böj, mark, bänk, chins, rodd & militärpress
3) 2 set per övning
4) Max 5 reps

Synpunkter? Borde jag gå ännu lägre i reps?

Det verkar väl ok att köra tungt ned basövn samtidigt som du går på diet.
Kolla av själv hur du tycker det fungerar,det kanske går jättebra för dig:)
Lycka till med din diet.
Ät mycket protein och sov ordentligt så skall detta gå bra.

mikaelj
2013-01-16, 12:46
Prova dig fram. Funkar det inte får du justera. Det finns ingen absolut sanning.

Ät mycket protein

Då blir det inte längre ketogent.

Pretorian
2013-01-16, 12:49
Varför ska du ändra schemat för att INTE backa?

Silencer
2013-01-16, 14:42
Varför ska du ändra schemat för att INTE backa?

Ett vanligt pass för mig idag är 90-120 minuters glykogenkrävande träning. Försöker man bibehålla det på ketogen kost kommer det bara bli pannkaka av hela smeten.

stevez
2013-01-16, 14:43
Då blir det inte längre ketogent.

Är det inte bara kolhydrater o då specifikt de kolhydrater vi inte har riktigt optimerade enzym att bryta ner som ska undvikas? Ej expert på detta så jag frågar verkligen.

Dessutom, är det inte specifikt för viktnedgång? Finns det verkligen hälso-fördelar med det utöver det?

mikaelj
2013-01-16, 14:51
Är det inte bara kolhydrater o då specifikt de kolhydrater vi inte har riktigt optimerade enzym att bryta ner som ska undvikas? Ej expert på detta så jag frågar verkligen.

Protein blir till glukos.

Optimerande enzym? Antingen bryter vi ned kolhydrater till glukos, eller så gör vi det inte. Om vi inte gör det, t ex de som är laktosintoleranta som dricker mjölk, blir vi gasiga i magen. De kolhydraterna tas inte upp av kroppen.

Dessutom, är det inte specifikt för viktnedgång? Finns det verkligen hälso-fördelar med det utöver det?

Ja, ketos härmar de effekter som Lamotrigin har, vilket är en medicin mot epilepsi och bipolär sjukdom. "The Ketogenic Diet" var till en början till för mot epilepsi.

Andra mår dessutom bra av ketos. Men det kan vara svårt om man kombinerar det med träning som är strikt anaerobisk.

stevez
2013-01-16, 15:04
Protein blir till glukos.

Optimerande enzym? Antingen bryter vi ned kolhydrater till glukos, eller så gör vi det inte. Om vi inte gör det, t ex de som är laktosintoleranta som dricker mjölk, blir vi gasiga i magen. De kolhydraterna tas inte upp av kroppen.



Ja, ketos härmar de effekter som Lamotrigin har, vilket är en medicin mot epilepsi och bipolär sjukdom. "The Ketogenic Diet" var till en början till för mot epilepsi.

Andra mår dessutom bra av ketos. Men det kan vara svårt om man kombinerar det med träning som är strikt anaerobisk.

Men alla kolhydrater lär ju inte brytas ner på exakt samma sätt. Eller snarare - alla kolhydrater bryts inte ner med samma hastighet. Den katalytiska effekten laktas ger på exv. laktos är ju dessutom individuellt och beroende av genexpressionen. Så, det blir glukos förr eller senare förutsatt att laktas i adekvata mängder finns, men är det jämnbördigt med att käka glukos direkt? I think not dude.

mikaelj
2013-01-16, 15:08
Men alla kolhydrater lär ju inte brytas ner på exakt samma sätt. Eller snarare - alla kolhydrater bryts inte ner med samma hastighet. Den katalytiska effekten laktas ger på exv. laktos är ju dessutom individuellt och beroende av genexpressionen. Så, det blir glukos förr eller senare förutsatt att laktas i adekvata mängder finns, men är det jämnbördigt med att käka glukos direkt?

Hastigheten är ointressant.

Ej expert på detta så jag frågar verkligen.

I think not dude.

Där försvann du just från mitt Kolozzeum. Hejdå, stevez.

stevez
2013-01-16, 15:10
Hastigheten är ointressant.





Där försvann du just från mitt Kolozzeum. Hejdå, stevez.

Är den? Det borde väl vara relevant?

Inte vara så skitnödig nu gubben.

Silencer
2013-01-16, 15:55
Är den? Det borde väl vara relevant?

Inte vara så skitnödig nu gubben.

Sluta vara otrevlig och dryg i alla trådar.

z_bumbi
2013-01-16, 16:04
Det är en ganska stor skillnad mellan att köra 90-120 min med kort vila/högre reps och att köra 12 set och 60 reps totalt så jag gissar att du utan problem kan lägga dig någonstans mer åt mitten.

clavain
2013-01-16, 16:31
Protein blir till glukos.

Optimerande enzym? Antingen bryter vi ned kolhydrater till glukos, eller så gör vi det inte. Om vi inte gör det, t ex de som är laktosintoleranta som dricker mjölk, blir vi gasiga i magen. De kolhydraterna tas inte upp av kroppen.



Ja, ketos härmar de effekter som Lamotrigin har, vilket är en medicin mot epilepsi och bipolär sjukdom. "The Ketogenic Diet" var till en början till för mot epilepsi.

Andra mår dessutom bra av ketos. Men det kan vara svårt om man kombinerar det med träning som är strikt anaerobisk.


Humm, så vaddå hälsofördelarna med en ketos-diet är att man fiser mindre och eventuellt får någon sorts effekt mot epilepsi och manodeprisivitet?

Silencer
2013-01-18, 13:22
Sätter igång från och med idag. Återkommer med resultat på prestation.

tjing
2013-01-18, 13:24
Den ketogena dieten utvecklades som en kosthållning för att härma fasta (kolhydratsrestriktion är vad som medför fasteadaptioner), för att man såg att fasta hjälpte mot sjukdomar som epilepsi. Ketos förefaller ha neuroprotektiva (hatar att "översätta" ord till svenska ibland...) effekter på hjärnan och innebär ett extremt jämnt blodsocker. Dessutom ökar nivåerna av anti-konvulsiva adenosin (som t ex kaffe antagoniserar) etc.


Silencer, jag kanske missat det för jag är lite feberyr, men någon särskild anledning att du ska prova på en ketogen kost? Jag funderar på att testa på det också, mest för skojs skull och för att jag blir väldigt fokuserad och koncentrerad av lite kolhydrater i kosten. Kolhydrater gör mig mest rastlös och varm.

Silencer
2013-01-18, 13:27
Silencer, jag kanske missat det för jag är lite feberyr, men någon särskild anledning att du ska prova på en ketogen kost?

Jag är trött och hängig mentalt och har återkommande problem med magen för att jag äter så stora mängder mat. Så det är väl det egentligen, få upp den mentala skärpan och slippa gå runt med reflux och magont hela tiden.

tjing
2013-01-18, 13:30
Jag är trött och hängig mentalt och har återkommande problem med magen för att jag äter så stora mängder mat. Så det är väl det egentligen, få upp den mentala skärpan och slippa gå runt med reflux och magont hela tiden.

Kör hårt, många upplever ju förbättringar på båda sakerna du nämner.

mikaelj
2013-01-18, 13:39
Vad äter du i dagsläget? Ge exempel på en typisk träningsdag.

Silencer
2013-01-18, 13:49
Vad äter du i dagsläget? Ge exempel på en typisk träningsdag.

Standardupplägg:

11:00 PWO 400mg koffein, 14g BCAA
13:00 50g malto, 30g whey, 30g casein
13:30 200g majspasta +tomatsås, en liter mjölk
16:30 50g malto, 30g whey
19:00 250g fisk/kött, 200g ris
21:00 500g kvarg

3684 kcal.

tjing
2013-01-18, 14:04
Jag blev piggare när jag droppade mjölkprodukterna. Kvarg och mjölk gjorde mig skitseg och slö.

Värt att testa kanske?

Fishtank
2013-01-18, 14:27
Tråden säger ketogen diet men du äter ändå rejäla mängder kolhydrater. explain?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

mikaelj
2013-01-18, 14:47
Standardupplägg:

11:00 PWO 400mg koffein, 14g BCAA
13:00 50g malto, 30g whey, 30g casein
13:30 200g majspasta +tomatsås, en liter mjölk
16:30 50g malto, 30g whey
19:00 250g fisk/kött, 200g ris
21:00 500g kvarg

3684 kcal.

I princip fettfritt, bara protein och kolhydrater. Kanske därför du är så trött?

Och varför i helskotta äter du _malto_ som det är, och dessutom 30 minuter före lunch? Dina matvanor är bedrövliga och konstiga.

Vilken tidpunkt tränar du? 15.00-16.30?

Silencer
2013-01-18, 14:49
I princip fettfritt, bara protein och kolhydrater. Kanske därför du är så trött?

Och varför i helskotta äter du _malto_ som det är, och dessutom 30 minuter före lunch? Dina matvanor är bedrövliga.

För att gå upp i vikt. Och det sker knappt trots ovanstående kosthållning.

Silencer
2013-01-18, 14:50
Tråden säger ketogen diet men du äter ändå rejäla mängder kolhydrater. explain?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Ett förslag är ju att läsa tråden... Det där är min normala kosthållning, inte min ketoplan.

Silencer
2013-01-18, 14:52
Jag blev piggare när jag droppade mjölkprodukterna. Kvarg och mjölk gjorde mig skitseg och slö.

Värt att testa kanske?

Ska i första hand testa keto men kan även vara värt att prova det där.

Silencer
2013-01-19, 14:47
Nu kör vi.

Sverker
2013-01-19, 15:06
Jag är trött och hängig mentalt och har återkommande problem med magen för att jag äter så stora mängder mat. Så det är väl det egentligen, få upp den mentala skärpan och slippa gå runt med reflux och magont hela tiden.

Standardupplägg:

11:00 PWO 400mg koffein, 14g BCAA
13:00 50g malto, 30g whey, 30g casein
13:30 200g majspasta +tomatsås, en liter mjölk
16:30 50g malto, 30g whey
19:00 250g fisk/kött, 200g ris
21:00 500g kvarg

3684 kcal.

Prövat frukost ?
En liter mjölk i ett svep kan sätta fart på magen.
Sänk kvargen till 100 gram och ersätt kalorierna med bröd att lägga kvargen på. Glutenintolerant ? bland med kokt ris istället.
Finns massor med möjlighet i ditt schema att göra något vettigt av.

Silencer
2013-01-19, 16:43
Prövat frukost ?
En liter mjölk i ett svep kan sätta fart på magen.
Sänk kvargen till 100 gram och ersätt kalorierna med bröd att lägga kvargen på. Glutenintolerant ? bland med kokt ris istället.
Finns massor med möjlighet i ditt schema att göra något vettigt av.

Jag äter frukost i perioder men jag tycker koffeinet tar bättre på tom mage och gör att jag presterar bättre på träningen.

Äter ej gluten men att minska mängden kvarg och röra ner det i ris kan jag prova när jag är klar med det ketogena experimentet.

krubkungen
2013-06-26, 09:24
Hur blir träningen på en ketogen diet? Jag tänker på ork och intensitet när glykogen nivåerna är obefintliga. Vad får musklerna sin energi/återhämtning ifrån?

Man bör kanske träna kortare pass och låg reps.

Sverker
2013-06-26, 13:26
Kreatinfosfatet blir primära energikällan. Vila länge mellan seten så kan säkert syrgas via myoglobinet ger några aeroba reps.

tlk
2013-06-26, 13:32
massa om kolhydrater

Du missar ju förstås hela poängen.. Vilket är att även protein du äter kan göras om till glykogen, och det kan ta dig ur ketosen. Så stort intag av proteiner kan hindra dig från att hamna i ketos.

krubkungen
2013-06-26, 13:59
Kreatinfosfatet blir primära energikällan. Vila länge mellan seten så kan säkert syrgas via myoglobinet ger några aeroba reps.

Okej, intressant.

Holmeros
2013-06-26, 15:17
Emelie Ledin har dragit igång en 30 dagars ketodiet på sin blogg, och hon är jävligt vass på näringslära (den uppfattningen jag fått iallafall). Hon har skrivit en del om hur det fungerar och hur man går tillväga. Jag tyckte hon förklarade det riktigt bra iallafall:
http://trainlikeagirl.se/hanger-ni-med-mig-pa-en-30-dagars-deff/

Det finns ännu mer information i senare blogginlägg, men det klarar man nog av att hitta själv om det intresserar :)

Dreas
2013-06-26, 15:23
Emelie Ledin har dragit igång en 30 dagars ketodiet på sin blogg, och hon är jävligt vass på näringslära (den uppfattningen jag fått iallafall). Hon har skrivit en del om hur det fungerar och hur man går tillväga. Jag tyckte hon förklarade det riktigt bra iallafall:
http://trainlikeagirl.se/hanger-ni-med-mig-pa-en-30-dagars-deff/

Det finns ännu mer information i senare blogginlägg, men det klarar man nog av att hitta själv om det intresserar :)Med den lilla grejen att fettet inte rasar av en bara för att man är i ketos.... Ganska viktig detalj.

ddavid
2013-06-26, 16:03
Emelie Ledin har dragit igång en 30 dagars ketodiet på sin blogg, och hon är jävligt vass på näringslära (den uppfattningen jag fått iallafall). Hon har skrivit en del om hur det fungerar och hur man går tillväga. Jag tyckte hon förklarade det riktigt bra iallafall:
http://trainlikeagirl.se/hanger-ni-med-mig-pa-en-30-dagars-deff/


I kommentarerna där skriver hon även att "Tror nog att du kommer kunna överstiga ditt gamla kcal intag ganska mycket när du väl har hamnat i ketos." på frågan om det inte är mängden kcal som räknas. Och att "I ketogent tillstånd blir fett energi mer eller mindre omedelbart". Konstigt då kan man tycka att våra förfäder kunnat överleva perioder utan mat om dom i princip var okapabla att lagra in fett då dom väl åt...

Angående träning med låg andel kh så märker jag själv av att man inte orkar hålla igång passen ut med samma intensitet längre, samt att vikterna blir något lägre och pumpen sämre. Men då har jag ju aldrig varit i ren ketos, och då kanske vikterna bara flyger upp, vad vet jag? Det jag däremot vet är att en kost rik på fett och låg på kolhydrater sänker glykolysens hastighet, vilken bidrar med nånstans kring 80% av energin under ett normallångt set. Så i teorin torde man inte kunna prestera lika bra i anaeroba aktiviteter =)

svenbanan
2013-06-26, 16:48
Protein blir till glukos.

Optimerande enzym? Antingen bryter vi ned kolhydrater till glukos, eller så gör vi det inte. Om vi inte gör det, t ex de som är laktosintoleranta som dricker mjölk, blir vi gasiga i magen. De kolhydraterna tas inte upp av kroppen.


Jag trodde man blev gasig i magen för att man inte har laktasenzymer och därför blir tvungen att bryta ned mjölkprodukterna i tjocktarmen. Men detta stämmer alltså inte, eller?

Anledningen till att jag trodde detta ovanstående är för att jag fått för mig att det är så det funkar om man blir gasig i magen av bönor som kan vara svårsmälta. För det stämmer väl i alla fall att man blir gasig av bönor ifall dessa bryts ned i tjocktarmen, men man blir inte gasig ifall de bryts ned i magsäck och tunntarm?

Sverker
2013-06-26, 16:59
Det är bakterierna i nedre tunntarmen och tjocktarmen som jäser laktosen till syror och gaser.

Att laktosen också håller kvar vatten i tjocktarmen bidrar till diarré

svenbanan
2013-06-26, 17:06
Det är bakterierna i nedre tunntarmen och tjocktarmen som jäser laktosen till syror och gaser.

Att laktosen också håller kvar vatten i tjocktarmen bidrar till diarré

Betyder detta att det mikaelj skrev inte stämmer? För man tar väl upp energin ur laktosen då den bryts ned i tjocktarmen?

tlk
2013-06-26, 17:09
Betyder detta att det mikaelj skrev inte stämmer? För man tar väl upp energin ur laktosen då den bryts ned i tjocktarmen?

Nej, du tar inte upp den i tjocktarmen.

Sverker
2013-06-26, 17:12
Inte den blekaste aning. Kanske vi kan ta upp någon kort fettsyra precis som vi gör när det är kostfibrer som jäses i tjocktarmen. Men obehagen av gaser och diarré kommer troligen göra att man inte tar mjölkprodukterna alls.

Men vi har inga transportörer för gluos eller galaktos i tjocktarmen. Vi tar inte upp kolhydrater där.

svenbanan
2013-06-26, 17:26
Det var som fan!

Är det samma sak med bönor och liknande också?

Alltså, ifall man blir gasig av dem så tas energin inte heller upp?
Eftersom de alltså brutits ned i tjocktarmen...

tlk
2013-06-26, 19:31
Det var som fan!

Är det samma sak med bönor och liknande också?

Alltså, ifall man blir gasig av dem så tas energin inte heller upp?
Eftersom de alltså brutits ned i tjocktarmen...

Nej, det är inte precis så.

Det som kommer till tjocktarmen är det som du inte har tagit upp i tunntarmen. I bönors fall så är det rätt gott om diverse fibrer och annat som sen kan fermenteras i tjocktarmen. Innan dess så har de kolhydrater som du kan ta upp norpats i tunntarmen. Fibrerna kan du däremot inte spjälka så de passerar vidare.

Dreas
2013-06-26, 19:44
I kommentarerna där skriver hon även att "Tror nog att du kommer kunna överstiga ditt gamla kcal intag ganska mycket när du väl har hamnat i ketos." på frågan om det inte är mängden kcal som räknas. Och att "I ketogent tillstånd blir fett energi mer eller mindre omedelbart". Konstigt då kan man tycka att våra förfäder kunnat överleva perioder utan mat om dom i princip var okapabla att lagra in fett då dom väl åt...

Angående träning med låg andel kh så märker jag själv av att man inte orkar hålla igång passen ut med samma intensitet längre, samt att vikterna blir något lägre och pumpen sämre. Men då har jag ju aldrig varit i ren ketos, och då kanske vikterna bara flyger upp, vad vet jag? Det jag däremot vet är att en kost rik på fett och låg på kolhydrater sänker glykolysens hastighet, vilken bidrar med nånstans kring 80% av energin under ett normallångt set. Så i teorin torde man inte kunna prestera lika bra i anaeroba aktiviteter =)Vissa människor får lite för mycket utrymme på internet....

Dreas
2013-06-26, 20:11
http://trainlikeagirl.se/hanger-ni-med-mig-pa-en-30-dagars-deff/

)Läste lite mer och hon är ju ute och cyklar delvis.

Hon verkar ha missat att insulin inte är anabolt i muskulaturen hos människor bla.

svenbanan
2013-06-26, 21:49
Nej, det är inte precis så.

Det som kommer till tjocktarmen är det som du inte har tagit upp i tunntarmen. I bönors fall så är det rätt gott om diverse fibrer och annat som sen kan fermenteras i tjocktarmen. Innan dess så har de kolhydrater som du kan ta upp norpats i tunntarmen. Fibrerna kan du däremot inte spjälka så de passerar vidare.

Ållrajt. Så kan man överhuvudtaget ta upp nån energi i tjocktarmen då? I sådant fall från vad? Inte kolhydrater uppenbarligen, men lite proteiner eller fett kanske? Annars verkar ju fanskapet rätt onödig...

tlk
2013-06-26, 22:25
Ållrajt. Så kan man överhuvudtaget ta upp nån energi i tjocktarmen då? I sådant fall från vad? Inte kolhydrater uppenbarligen, men lite proteiner eller fett kanske? Annars verkar ju fanskapet rätt onödig...

Näring från mat tas i princip upp i tunntarmen. Aminosyrer, fetter, och monosackarider.

Däremot som sverker är inne på så kan din tarmflora metabolisera t.ex. fibrer och det kan ge korta fettsyror som kan ta sig igenom slemhinnan i tjocktarmen. En del mineral och vitaminer slinker även in den vägen.

Att ha en välfungerade tarmflora är hyfsat viktigt för välmående och fungerande immunförsvar och läkning så jag tror inte du vill snoppa av tjocktarmen. Plus att du hade fått springa på dass i tid och otid utan tjocktarmen då den blir lite av "urinblåsa" fast för avföring.

https://en.wikipedia.org/wiki/Gut_flora


Våra olika mikrofloror i kroppen, och dess interaktion med oss och vice versa, är en av mina stora passioner i tillvaron så jag blir nästan lite lissen i ögat när du vill skära bort den. *gah!**cry* Att vi är ett tiotal gånger fler bakterieceller än "människoceller" säger väl en del om att de är hyfsat viktiga.

svenbanan
2013-06-27, 05:47
Ja okej då. Jag behåller väl min tjocktarm ett tag till då, om du tjatar... ;)

Tack för "tarmlektionen" förresten.

Sverker
2013-06-27, 06:39
Ållrajt. Så kan man överhuvudtaget ta upp nån energi i tjocktarmen då? I sådant fall från vad? Inte kolhydrater uppenbarligen, men lite proteiner eller fett kanske? Annars verkar ju fanskapet rätt onödig...

Du tar upp vatten där också.