handdator

Visa fullständig version : Vila/vilovecka


Interista
2013-01-16, 11:19
Hej alla! Är ny här. Har lite frågor angående vila.
Kör 3 pass styrketräning i veckan samt 2 pass kondition. Kör ni viloveckor i era scheman? och hur ofta gör ni det? Kommer ihåg att någon sa att var 6 vecka vilade han helt från träning.

Tack på förhand! :cool:

Pretorian
2013-01-16, 11:39
Ser ingen anledning till att ha en vilovecka om träningen rullar på och den känns rolig. Är det så att du börjar bli svagare eller känna dig sliten så kanske det kan vara aktuellt men då skulle jag nog först ta en titt på mitt schema och se om något där kan ändras och se över kosten.

Victuhh
2013-01-16, 11:41
Tar aldrig viloveckor om jag inte blir sjuk, tränar gym mellan 5-7 dagar i veckan :)

stevez
2013-01-16, 11:46
Sällan inplanerad vilovecka, men absolut någonting som händer då och då och det är extremt viktigt om du upptäcker överträningssymptom. Med fem träningsdagar i veckan kan det inträffa, i synnerhet om motion sammanfaller med benövningar. Vet inte vad du kör för motion, men om du är nybörjare och springer (vilket är en av de brutalaste träningsformer som finns) 2 dagar i veckan och sedan kör ben på det så kommer dina ben ta stryk helt enkelt. Så, kör på, men var vaksam och träna dig inte igenom "fel" slags smärta.

Interista
2013-01-16, 11:58
Jag har spelat fotboll på hög nivå och styrketränat sporadiskt genom åren. Men nu är det fokus på styrketräning, tidigare har jag endast vilat om jag blivit sjuk/skadad/sliten. Ville bara kolla med folk som vet om det är nödvändigt med vilovecka för maximal muskeluppbyggnad, (vilket jag hört tidigare)

Tack för svaren!

Pretorian
2013-01-16, 12:53
Ville bara kolla med folk som vet om det är nödvändigt med vilovecka för maximal muskeluppbyggnad, (vilket jag hört tidigare)

Tack för svaren!

Vill förtydliga att jag inte vet om man ska ha vilovecka eller ej. Men jag själv tar det aldrig och tycker inte att det behövs förutom om (se anledningarna jag skrev ovan).

stevez
2013-01-16, 14:51
Jag har spelat fotboll på hög nivå och styrketränat sporadiskt genom åren. Men nu är det fokus på styrketräning, tidigare har jag endast vilat om jag blivit sjuk/skadad/sliten. Ville bara kolla med folk som vet om det är nödvändigt med vilovecka för maximal muskeluppbyggnad, (vilket jag hört tidigare)

Tack för svaren!


Har du spelat fotboll på hög nivå ska du nog inte oroa dig. Muskelproteinsyntes sker ungefär 32 timmar efter att en muskel har styrketränats, så försök att få varje muskel att vila så länge, vilket borde fungera bra med 3 styrketräningsdagar per vecka.