handdator

Visa fullständig version : skona besvärliga handleder


Jaeg
2013-01-16, 11:10
Har tränat i dryga 14 år med problematiska handleder till och från de senaste åren. Nu senast fick jag vila i 3 månader. Har varit på diverse undersökningar men får verkligen ingen fason på rackarna. Oavsett vad jag har prövat hittils återvänder smärtan efter några månader när jag kommer igång igen.

Någon annan med liknande problem som har lyckats få bukt med krassliga handleder tillslut?

Har varierat träningen oändligt snart och börjar väl mer eller mindre att ge upp då jag inte håller längre vad det tycks. Något jag egentligen inte alls vill.

Ge mig några mirakelråd jag ännu inte har provat och rädda min träning! :D

NNIF
2013-01-16, 11:13
vilka saker har du provat då? testat att linda dem ganska hårt med exempelvis wrist wraps?

Jaeg
2013-01-16, 11:16
Smärtan uppkommer vid alla typer av pressar samt övningar där underarmen hålls vågrät( curls, flyes, sidolyft...)
Blir ju inte så mycket kvar i övningsbanken så att säga.

pro_whey
2013-01-16, 11:18
måste också slå ett slag för wrist straps hade problem med mina handleder innan jag började med dom. Använder dom dock bara när man känner av i handlederna tänker att om man inte har dom i dom lättare lyften tränas dom upp.

Jaeg
2013-01-16, 11:20
Jadu, lindat, fokuserat på löst grepp, försökt att träna upp dem med diverse övningar, testat lägga smärtande övningar så långt ifrån varandra som två veckor men smärtan byggs ändå på trots avståndet i tid.

Hur ska man egentligen använda lindor för att de ska fungera effektivast?

NNIF
2013-01-16, 11:23
Jadu, lindat, wrappat, fokuserat på löst grepp, försökt att träna upp dem med diverse övningar, testat lägga smärtande övningar så långt ifrån varandra som två veckor men smärtan byggs ändå på trots avståndet i tid.

Hur ska man egentligen använda wraps för att de ska fungera effektivast?

linda dom över leden så mycket som möjligt så att dorsalflexring undviks i så stor grad som möjligt, det gör jag iaf men har ju knappast problem med handlederna... ett par styva rackare ska du ha, inget billigt crap man köper på apoteket..

pro_whey
2013-01-16, 11:23
jag brukar linda riktigt hårt vet inte vilka wrist wraps du har men dom bästa är utan tvekan TITAN Titanium sitter riktigt bra och tajt.

David_wigren
2013-01-16, 11:29
Alla är olika men jag hade problem med mina handleder fram tills jag började träna dem. Med lite tålamod så blir dem snart det sista som kommer ha problem med.
Till en början skulle jag tipsa om att använda wristwraps när du pressar eller dylikt. Just för att dina handleder ska må bra under tiden som du tränar upp dem. Ett bra tips med övningar för att stärka upp handlederna så du slipper använda wristwraps i framtiden är att skaffa en slägga och "levra" den i olika riktningar typ som i denna video www.youtube.com/watch?v=3qp3gKQUoDg
Sen är det väldigt viktigt att ha god rörlighet i handlederna, så det kan vara en ide att stretcha dem.

Som sagt alla är olika. Men om du ändå har kollat upp dem och det verkar inte som att det är något fel med dem, så skulle jag satsa på att göra dem starka.

EDIT- Äsch jag är för dum för att länka youtubeklipp, så jag copy printar det istället watch?v=3qp3gKQUoDg

pezrulezhaakon
2013-01-16, 11:30
Jaeg, har du fått nån diagnos?

ARMSTARK
2013-01-16, 11:33
Smärtan uppkommer vid alla typer av pressar samt övningar där underarmen hålls vågrät( curls, flyes, sidolyft...)
Blir ju inte så mycket kvar i övningsbanken så att säga.

Det låter lite som att du har svaga handleder, tränar du någon handleds/underarms styrka?

Jaeg
2013-01-16, 11:54
Jaeg, har du fått nån diagnos?

Nej har väl mer eller mindre hela tiden fått och nöjt mig med "rådet" att vila varje gång träningen kommer på tal. Något som ju faktiskt fungerar och vanligtvis är jag "återställd" igen efter olika tidsperioder.

Problemet dyker dock upp som ett brev på posten igen när jag börjar närma mig mina max och ska förbi.

Är för stunden kry i lederna men tankarna finns ju...

strikt
2013-01-16, 12:00
3qp3gKQUoDg

Jaeg
2013-01-16, 12:26
Det låter lite som att du har svaga handleder, tränar du någon handleds/underarms styrka?

Fullt möjligt att jag har svaga handleder, tycker jag har tränat dem men kanske gjort det fel? De övningar jag fått med från sgymnasten är väl mer eller mindre standard, upp och ner med en vikt. Fast det är ju då problemen redan är igång. Kan antagligen träna dem annorlunda när jag är kry i dem, är ju inte det roligaste dock och när jag väl är i form har väl fokus riktats åt annat håll.

Man glömmer tydligen fort bort hur det är att vara dålig när man inte är det. :D

ARMSTARK
2013-01-16, 12:28
Fullt möjligt att jag har svaga handleder, tycker jag har tränat dem men kanske gjort det fel? De övningar jag fått med från sgymnasten är väl mer eller mindre standard, upp och ner med en vikt och stretcha

Inte är jag någon doktor men... stretcha handlederna när man har problem med dem??? Kan det vara bra?

Jaeg
2013-01-16, 13:00
Inte är jag någon doktor men... stretcha handlederna när man har problem med dem??? Kan det vara bra?

Olika råd vid olika tillfällen och besvär, men ja, jag har blivit instruerad att stretcha för att öka upp rörligheten och förebygga besvären.

pezrulezhaakon
2013-01-16, 14:01
Jaeg

Jag tycker du ska försöka få MR på dina handleder och "hoppas" att det kan visa nåt.
Annars är det svårt att sia om vad som är felet och varför det kommer tillbaka. Kan det ju vara ändå iofs..
Skulle vara mycket värt om man hade kunnat följa dig i träningen så man kunde kolla allt du gör där, både medvetet och omedvetet.

Hurdant jobb har du? eller har du andra fritidsaktiviteter som kan spela in? För mycket WOW-ande? :)