handdator

Visa fullständig version : Värma upp med aktuell övning eller på konditionsmaskin?


Pretorian
2013-01-16, 11:09
Jag värmer nästan alltid upp med den övning jag ska köra. Är det bänk så värmer jag upp med bänk, först stång och sen stegrar jag vikterna långsamt med många reps.

Finns det någon fördel med att värma upp på en konditionsmaskin tex cykel eller cross trainer? Är det lättare att undvika skador när hela kroppen värms tex?

Varje gång jag tränat med PT eller gått hos sjukgymnast så är mitt sätt helt fel och det är konditionsmaskin som gäller.. period!

NNIF
2013-01-16, 11:18
klart man kan värma upp lite, få puls och varm i kroppen + knoppen generellt genom någon form av motionsmaskin, eller liknande (jag promenerar till gymmet) men om jag inte har tid/lust med detta kör jag övningsspecifik uppvärmning enkom ty jag anser detta vara det viktigaste.

Vad hjälper 10min crosstrainer mig om jag ska köra 120kg bänkpress? Ska jag bara lägga mig och pressa det med en gång eller? Skulle aldrig falla mig in, däremot köra tung utan motionsmaskin innan gör mig inget, om jag får värma upp med minst 5set bänkpress innan (hoppas du förstod mitt resonemang)

Men vad gäller benen gillar jag att köra iaf benspark + bencurl + trappsteg minst 100reps vardera (på jättelåga vikter) för att smörja lederna rejält och få lite blod in i musklerna som skall användas, ibland även lite liggande rygglyft.

Vad har dessa PT's sagt varit anledningen till varför motionsmaskiner är det som "gäller"?

10xKV
2013-01-16, 11:22
Har börjat ha tjocktröja under min uppvärmning+stretch, det blir jag väldigt varm i kroppen av, har alltid långbyxor. Kör aldrig nån uppvärmning som inte är övningsspecifik.

NNIF
2013-01-16, 11:23
Har börjat ha tjocktröja under min uppvärmning+stretch, det blir jag väldigt varm i kroppen av, har alltid långbyxor. Kör aldrig nån uppvärmning som inte är övningsspecifik.

+1, glöm inte mössan heller och linement!

bighulken
2013-01-16, 11:24
klart man kan värma upp lite, få puls och varm i kroppen + knoppen generellt genom någon form av motionsmaskin, eller liknande (jag promenerar till gymmet) men om jag inte har tid/lust med detta kör jag övningsspecifik uppvärmning enkom ty jag anser detta vara det viktigaste.

Vad hjälper 10min crosstrainer mig om jag ska köra 120kg bänkpress? Ska jag bara lägga mig och pressa det med en gång eller? Skulle aldrig falla mig in, däremot köra tung utan motionsmaskin innan gör mig inget, om jag får värma upp med minst 5set bänkpress innan (hoppas du förstod mitt resonemang)

Men vad gäller benen gillar jag att köra iaf benspark + bencurl + trappsteg minst 100reps vardera (på jättelåga vikter) för att smörja lederna rejält och få lite blod in i musklerna som skall användas, ibland även lite liggande rygglyft.

Vad har dessa PT's sagt varit anledningen till varför motionsmaskiner är det som "gäller"?

kan bara hålla med i resonemanget! tar en promenad på 3 km till gym,innan träning,oavsett vad som tränas.då är man uppvärmd i kroppen.

men sedan måste man ju specifikt värma på det man ska köra också,dvs,blodfylla muskel osv.samt smörja upp leder.
är det bänk,tex,så börjar jag att köra rotatorcuffs,4x10,sen stegar jag upp i bänken innan arb set.böj:först benspark/bencurl,sen har man blod i ben,efter det böjen osv.

Pretorian
2013-01-16, 11:35
Vad har dessa PT's sagt varit anledningen till varför motionsmaskiner är det som "gäller"?

Har inte frågat efter en anledning... det är ju självklart att man värmer upp så tänkte jag och skämdes lite... :em:

Hade aldrig stått på en cross trainer innan jag var hos sjukgymnasten. Har aldrig stått på en cross trainer efter det heller. Det är lite som med körkort... när man kör upp kör man lagligt och sen när man har lappen är det bara att brassa på medans man messar lite i telefonen.

Men jag gör nog som jag gör av ren lathet också. Jag spar tid på att inte värma upp på cykel eftersom jag sen ändå kommer köra lätta pressar i några set.

pezrulezhaakon
2013-01-16, 11:36
Oavsett vad man väljer så måste lederna bli varma innan man belastar dem. Man kan tänka rörelsemässigt. Cykel på bendagen, rodd på ryggdagen och crosstrainer på pressdagen.

NNIF
2013-01-16, 11:42
Har inte frågat efter en anledning... det är ju självklart att man värmer upp så tänkte jag och skämdes lite... :em:

Hade aldrig stått på en cross trainer innan jag var hos sjukgymnasten. Har aldrig stått på en cross trainer efter det heller. Det är lite som med körkort... när man kör upp kör man lagligt och sen när man har lappen är det bara att brassa på medans man messar lite i telefonen.

Men jag gör nog som jag gör av ren lathet också. Jag spar tid på att inte värma upp på cykel eftersom jag sen ändå kommer köra lätta pressar i några set.

äh va fan du har j uvarit medlem på kolo i 2år med 3000+ poster du borde veta bättre än att inte ifrågasätta PT's :D

en kille på gymmet igår, gled bara in, vevade lite mer armarna, slängde på 70kg i bänken och gjorde en tung 6a... jag tänkte nästan fråga vad som hände med uppvärmningen där.. men orkade inte ;)

z_bumbi
2013-01-16, 11:44
Jag försöker att se till att folk värmer upp hela kroppen oavsett vad de ska köra, det tar några få minuter att gå igenom en kort uppvärmning med kroppsvikt och skivstång och man får ett kvitto på var man är stel eller om något gör ont.
För nybörjare brukar jag lägga in konditionsmaskiner eftersom de inte har teknik för att värma med styrkeökningar och dessutom för att jag inte ser någon som helst nackdel att värma på det sättet för någon.

NNIF
2013-01-16, 11:47
Jag försöker att se till att folk värmer upp hela kroppen oavsett vad de ska köra, det tar några få minuter att gå igenom en kort uppvärmning med kroppsvikt och skivstång och man får ett kvitto på var man är stel eller om något gör ont.
För nybörjare brukar jag lägga in konditionsmaskiner eftersom de inte har teknik för att värma med styrkeökningar och dessutom för att jag inte ser någon som helst nackdel att värma på det sättet för någon.

jag tycker det kan finnas en poäng, iaf för mig, att värma upp benen när det är bänkpress på schemat (för legdrive och mjukare höftböjare/vader) samt bröst/axlar när det är knäböj (så att jag inte stretchar sönder mig när jag ska ha stången bakom nacken, i synnerhet lowbar)

10xKV
2013-01-16, 12:07
Blir det någon skillnad på ~15 minuters stretch med tröja på (börjar svettas) jämfört med 5 minuter crosstrainer tex?

Vizka
2013-01-16, 12:19
Jag brukar gå mig varm på löpbandet, och sen göra precis som TS att värma upp på en övning som man ska göra på väldigt lätt vikt... T.ex bröstpassen, kanske jag startar i bänken med stången och gör ca 20 reps i 2 set:-)

andeem
2013-01-16, 12:32
Jag ser ingen vits med att värma upp utöver tänjningar av stela muskler och leder samt att stega upp vikterna i aktuell övning. Förr värmde jag alltid upp på cykel eller roddmaskin men inte har något blivit sämre för att jag slutat med det.

pezrulezhaakon
2013-01-16, 12:46
10xKV, stretch innan träningen försämrar prestationen. Så i det fallet är crosstrainer mer fördelaktigt.

NNIF
2013-01-16, 15:10
10xKV, stretch innan träningen försämrar prestationen. Så i det fallet är crosstrainer mer fördelaktigt.

beror på vad man menar med prestation och hur lång tid man utför denna stretch. Dessutom återfås en del av muskelns elastictet vid återaktivering. Finns många, undertecknad inkluderad, som får bättre prestation i exemeplvis djupa böj, av att småstretcha lite innan.

stevez
2013-01-16, 15:16
Oavsett vad man väljer så måste lederna bli varma innan man belastar dem. Man kan tänka rörelsemässigt. Cykel på bendagen, rodd på ryggdagen och crosstrainer på pressdagen.

Made sense. Jag brukar alltid cykla till gymmet o sen köra fem rodd. Men kanske ska köra lite mer specifikt cross till press. Även om jag hatar den lite grann.

pezrulezhaakon
2013-01-16, 15:17
NNIF

Jo, men då handlar det i de flesta fall om ROM och inte explosiv kraftutveckling under kortast möjliga tid.
Nu gällde frågan 15minuter stretch, vilket är länge att göra innan träningen. Efter är en annan sak.

NNIF
2013-01-16, 15:20
NNIF

Jo, men då handlar det i de flesta fall om ROM och inte explosiv kraftutveckling under kortast möjliga tid.

Jupp och man få optimera, sedan kan man ju stretcha antoganisterna tex lats och skulderblad när man ska pressa, eller höftböjaren när man ska böja (hur mycket beror egentligen ens kraftutveckling i böj på dito i just denna muskel?)

men man kanske inte ska tokstretcha pecs innan bänkpress..

pezrulezhaakon
2013-01-16, 15:26
NNIF

Hur mycket du gainar eller loosar på att stretcha eller inte är svårt att veta. De tester som gjorts på detta är för sprint. Där merparten fick sämre tider efter stretch före sprinten.
Visserligen finns det skadeförebyggande faktorer i detta också, så det gäller att hitta balansen för vad man ska använda det för.
Däremot kan man förbättra vissa omständigheter med triggerpunktsbehandling en smula.

NNIF
2013-01-16, 15:30
NNIF

Hur mycket du gainar eller loosar på att stretcha eller inte är svårt att veta. De tester som gjorts på detta är för sprint. Där merparten fick sämre tider efter stretch före sprinten.
Visserligen finns det skadeförebyggande faktorer i detta också, så det gäller att hitta balansen för vad man ska använda det för.

jag känner till detta, men frågan var alltså om jag stretchar höftböjaren endast, hur står % av den totala kraftutvecklingen i böj påverkas... och detta i proportion till den förbättrade tekniken och ROM i böj detta kan ge.

så jag tycker inte att man ska vara rädd för att småstretcha innan man ska styrketräna, bara man vet vad man man pysslar med.

pezrulezhaakon
2013-01-16, 15:38
NNIF

Stretch av höftböjaren gör nog varken från eller till just i knäböj. Man får vara duktigt stel där om stretching ska göra skillnad.

NNIF
2013-01-16, 15:39
NNIF

Stretch av höftböjaren gör nog varken från eller till just i knäböj. Man får vara duktigt stel där om stretching ska göra skillnad.

*Räcker upp handen* ;)

inte nu iaf, men var :)

stevez
2013-01-16, 15:39
NNIF

Hur mycket du gainar eller loosar på att stretcha eller inte är svårt att veta. De tester som gjorts på detta är för sprint. Där merparten fick sämre tider efter stretch före sprinten.
Visserligen finns det skadeförebyggande faktorer i detta också, så det gäller att hitta balansen för vad man ska använda det för.
Däremot kan man förbättra vissa omständigheter med triggerpunktsbehandling en smula.

Intressantare vore att undersöka långtidseffekter på att stretcha efter sprint/träning och sedan se effekten efter ett år. Om det finns skadeförebyggande faktorer i det så skulle ju det garanterat innebära bättre utveckling eftersom skador ju fuckar träningen som inget annat.

Diman
2013-01-16, 21:34
Frågan intresserar mig också. Har nyligen börjat seriöst (varit halv seriös under en tid) och personligen känns det mycket bättre i hela kroppen om jag har värmt upp på konditionsmaskin i fem minuter oavsett vad jag ska köra just den dagen.

Att pulsen ökar och man blit varm och liiite svettig är lite utav en mental förberedelse också, tycker jag...

NNIF
2013-01-16, 21:51
Frågan intresserar mig också. Har nyligen börjat seriöst (varit halv seriös under en tid) och personligen känns det mycket bättre i hela kroppen om jag har värmt upp på konditionsmaskin i fem minuter oavsett vad jag ska köra just den dagen.

Att pulsen ökar och man blit varm och liiite svettig är lite utav en mental förberedelse också, tycker jag...

absolut, men om man var tvungen att välja, hade man då kört konditionsmaskin eller övningsspecifikt? Har man möjlighet kör man med fördel båda. Men måste man välja lär man få bättre resultat och skadeförebyggning om man väljer övningsspecifik.