handdator

Visa fullständig version : Låg resp. högintensiv träning


Emmish
2013-01-16, 10:36
Hej allihopa,

Vet inte om denna fråga har varit uppe på forumet sedan tidigare, sökte men hittade inget.

Jag har precis köpt en pulsklocka och tycker att det är otroligt kul att hålla koll på pulsen när jag är på gymmet. Nu till min fråga.

Kör mycket spinning där jag jobbar stenhårt och svetten rinner (ligger på en puls mellan 80-90% av maxpuls hela passet) men trots detta så bränner jag runt 600 kalorier på ett sådant pass. Men när jag en annan dag använder den när jag är ute och går en timme med en puls på 50%-60% av maxpuls bränner jag exakt samma antal kalorier trots att det inte är i närheten lika ansträngande som spinningen.

Har testat ett par gånger med samma resultat men tycker att det är konstigt. Vet att man ska ligga på mellan 50-70% för att ligga i fettförbränningszonen annars börjar man bränna muskler, men jag tycker att det är skumt att så pass mycket hårdare träningen inte bränner mer.

Jag kör inte mycket styrka utan tränar för att hålla igång och gillar att köra rejält samt för att hålla mig i form samt träna kondition, så mitt mål är inte att bygga muskler.

Men är det verkligen lika effektivt att gå en timmes promenad som har köra en timmes spinning? Eller är det pulsklockan som inte fungerar?

begt
2013-01-16, 11:15
Naturligtvis förbränner en timmas spinning mycket mer än 1 timmas promenad. Du har gjort något fel med pulsklockan.

Det där med att du skulle förbränna muskler vid 50-70% kan du bara glömma, för kroppen justerar allting x antal timmar senare. Om du förbränner 400 kcal kolhydrater under löpningen så förbränner du mer fett (och mindre kolhydrater) senare. Det är kaloribalansen över tid som påverkar hur mycket fett du har.

Jag tycker att du borde gå promenader med stavar i lugnt tempo exempelvis (INTE 6 km/h) i ett par timmar åt gången och andra dagar köra intervaller t.ex. spinning. T.ex. 4x4 eller någon egen variant där du kör +90% intensitet i minst 30 sekunder, följt av 30 sekunders vila innan nästa intervall/drag. Sen upprepar du det i minst 3 drag. Du kan öka intensiteten på intervallerna eller köra samma hela tiden; men det är viktigt att du orkar hålla intensiteten i sista draget också.

Lågintensiv träning i kombination med högintensiv träning i form av intervaller är det bästa sättet att träna kondition och uthållighet på. Alla skidåkare tränar på det viset. Större delen av tiden läggs på mängd där de är ute timmevis och bara cyklar i lugnt tempo t.ex. Sen kör de riktigt tuffa intervaller förstås. Mycket lite tid läggs på att ligga i pulsintervallet ~70-80% (dvs. som många motionärer gör).

Du behöver förstås inte vara ute i 4 timmar och mängdträna men ett par timmar då och skadar inte.

Emmish
2013-01-16, 11:24
Grymt! Tusen tack! Det ska jag absolut köra på!

begt
2013-01-16, 11:34
NP0UzvdxSWQ

azrael109
2013-01-16, 11:36
Nu vet jag inte hur mycket du väger men att du skulle bränna 600 kcal på en timmes promenad (50% maxpuls) låter ganska "fel". Kanske någon inställning eller så?