handdator

Visa fullständig version : Ska jag ändra upplägg?


Noppe
2013-01-16, 10:28
Hej har påbörjat nytt program samt gått in nån form av deff/diet för att försöka gå ner i kroppsfett samt behålla så mycket muskelmassa som möjligt.
Har tränat 6månad på annat program sen tidigare.
Så här ser mitt nya pass ut för bröst/triceps.

Bänkpress
Lutande bänkpress
Militärpress
Flyers maskin
Skullcrushers
Stående triceps kabel

Försöker mig på nån form av sjunkande pyramid 6set från 4reps till 8, vila 30sek.

Nu till min fråga då. Jag har märkt att jag blir väldigt trött i musklerna redan vid militärpress och måste gå ner till väldigt låga vikter för att orka med.
Utöver detta så känner jag att jag fortfarande har energi över och orkar med mer fysiska aktivitet, det är mer att musklerna blir "trötta".

Hur tycker ni att jag ska göra/ändra?
Ska jag ändra/ta bort nån övning?
Ändra set/reps etc?
Eller fortsätta och det kommer bli bättre i längden då det är ett nytt program och jag är nybörjare?
Kan det vara så att jag har dålig teknik eller har för lite vila set/övningar?

Nåt att tillägga kan vara att jag går på pulverdiet.

Tack på förhand //Noppe

Pretorian
2013-01-16, 10:59
Personligen tycker jag det är dumt att gå på ett helt nytt program SAMTIDIGT som man ändrar kosten och minskar kalorierna. Svårt att hålla koll på viktminskningar på gymmet då, enligt mig.

z_bumbi
2013-01-16, 11:13
Även om jag i stort håller med om ovanstående så om någon går på pulverdiet så är tanken antagligen ganska tom oavsett vilket vanligt program som körs.
Ett sätt att inte krokna på samma sätt är att köra längre vila, färre reps (både per set och totalt) och ibland funkar också att sprida ut träningen på varje pass över flera muskelgrupper. Allt för att spara på kolhydraterna i musklerna.

stevez
2013-01-16, 11:29
Om du kör övningar för muskelgrupper så kommer du bli trött i de muskelgrupperna primärt, det är helt naturligt. När man kör ben exv. så blir man ofta helt slut, eftersom det är så jäkla stora muskler - till skillnad från bröst och triceps. Du ska inte bli helt slut av det, helt enkelt. Står inte exakt hur du kör men som jag tolkar det är det 12 set bänkpress du kör. Blir du inte trött i bröstmusklerna av det så gör du fel. Och sen militärpress och flyers hur många set? 18 set bröst och du undrar varför du är trött i bröstmuskeln? Tror pulverdieten gjort dig vimsig :)

Noppe
2013-01-16, 12:04
Personligen tycker jag det är dumt att gå på ett helt nytt program SAMTIDIGT som man ändrar kosten och minskar kalorierna. Svårt att hålla koll på viktminskningar på gymmet då, enligt mig.

Vet att det inte var/är optimalt att byta både program och kosten samtidigt.
Men mitt program sen innan har varit 2 helkropps pass i veckan som andra har påpekat har varit ett väldigt dåligt program, därav kände jag att det var dags att göra en förändring och även gå över till lite mer fria vikter.
Sen ville jag öka antal pass i veckan då jag tycker det är så grymt kul på gymmet och bara längtar att få gå dit :)

Noppe
2013-01-16, 12:11
Om du kör övningar för muskelgrupper så kommer du bli trött i de muskelgrupperna primärt, det är helt naturligt. När man kör ben exv. så blir man ofta helt slut, eftersom det är så jäkla stora muskler - till skillnad från bröst och triceps. Du ska inte bli helt slut av det, helt enkelt. Står inte exakt hur du kör men som jag tolkar det är det 12 set bänkpress du kör. Blir du inte trött i bröstmusklerna av det så gör du fel. Och sen militärpress och flyers hur många set? 18 set bröst och du undrar varför du är trött i bröstmuskeln? Tror pulverdieten gjort dig vimsig :)

Ja det stämmer bänkpress och lutande blir totalt 12set, militärpress har blivit mindre set2*6/8 kanske tanke på hur trötta musklerna blir.
Glömde skriva att jag faktiskt skippat flyers helt de ggr jag kört då jag känt att jag knappt orkar lyfta stången med låga vikter :(

Noppe
2013-01-16, 12:16
Men jag antar att nåt sånt här upplägg borde fungera?
Skippa flyers helt som jag redan gjort, eller finns det bättre bröst övningar?
Byta ut lutande bänkpress kanske till nån annan, eller vad tycker ni?
Sen laborera lite med set/reps och mer vila?

Är bara ett pass bröst kvar till med pulver, ska sedan gå över till vettigare kost, borde ge bättre resultat då.

Pretorian
2013-01-16, 12:40
ska sedan gå över till vettigare kost, borde ge bättre resultat då.

Tror absolut du kommer känna dig piggare på gymmet med mat i kroppen förutsatt att du äter tillräckligt mycket.

J3T69
2013-01-16, 12:42
Men jag antar att nåt sånt här upplägg borde fungera?
Skippa flyers helt som jag redan gjort, eller finns det bättre bröst övningar?
Byta ut lutande bänkpress kanske till nån annan, eller vad tycker ni?
Sen laborera lite med set/reps och mer vila?

Är bara ett pass bröst kvar till med pulver, ska sedan gå över till vettigare kost, borde ge bättre resultat då.

sen tar militärpress mest på axlarna...

stevez
2013-01-16, 14:56
sen tar militärpress mest på axlarna...

Du kanske kan lägga in axlar också i passet, jag gillar att kombinera axlar med bröst just eftersom det tar på båda när man kör militärpress. Dessutom en till muskelgrupp och därmed kommer du bli allmänt tröttare efteråt också.

J3T69
2013-01-16, 15:22
Du kanske kan lägga in axlar också i passet, jag gillar att kombinera axlar med bröst just eftersom det tar på båda när man kör militärpress. Dessutom en till muskelgrupp och därmed kommer du bli allmänt tröttare efteråt också.

Jepp,jag kör så bröst+axlar+triceps.

Noppe
2013-01-16, 15:51
Du kanske kan lägga in axlar också i passet, jag gillar att kombinera axlar med bröst just eftersom det tar på båda när man kör militärpress. Dessutom en till muskelgrupp och därmed kommer du bli allmänt tröttare efteråt också.

Jepp har funderingar på det också, får nog gå igenom mitt program framöver och justera lite. Är nog bara benen/mage(underarmar) som känns bäst just nu.

Rygg/Biceps(Axlar) behöver jag lägga/ändra nån som är mer fokus på dom breda ryggmusklerna då jag mest känner av nedre och övre delen av ryggen.
Så här ser det ut idag, bortsett från flyers då.

Bröst/triceps
Bänkpress
Lutande bänkpress
Militärpress
Flyers maskin
Skullcrushers
Stående triceps kabel

Rygg/Biceps
Sittande rodd med kabel
Latsdrag
Ryggresningar
axelpress
omvända flyers
hantel curls
stående kabel curls

Ben/Mage
Benpress
Benspark/fram bak
sittande vadpress maskin
knäcrunches kabel
situps
Underarmar stång
Handpress för underarmar (Vet inte vad dom heter)

Noppe
2013-01-23, 10:40
Nu har jag gått över till "riktig" föda istället för pulver samt ökat vilan under passen.
Kan ju säga att jag orkar betydligt mer och blir inte lika trött.

Men under de passen jag kört bröst/triceps så känner jag inte av så mycket i bröstmusklerna utan mest i triceps.

Är det vanligt för nybörjare att känna av mer i triceps?
Eller lyfter jag fel på nåt sätt? (förstår att det är svårt att svara på)
Eller ska jag försöka mig på några andra övningar för bröst?
Hur tycker ni att jag ska gåtillväga?
Ni ser mitt bröst/triceps pass över.

Tack på förhand.