handdator

Visa fullständig version : Midnattsloppet + styrketräning + viktnedgång


Markserilo
2013-01-15, 22:11
Se första inlägget i träningsjournalen för mer info: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=194143

Okej, jag har gått över från VLCD till vanlig mat + proteinpulver + kreatin + supplementering av vitaminer och fiskolja. Står på 101kg nu så minus 6kg på en vecka med VLCD. Läkaren godkände det. Idag fick jag i mig 200g protein och det är vad jag ska satsa på. Kör mellan 500-1000kcal underskott om dagen.

Styrketränar varannan dag men ska fixa ett schema istället för att bara ta allt varannan dag. Men nu är det så att jag vill springa midnattsloppet om cirka 8 månader. Tror ni att jag kan samtidigt som jag går ner i vikt och styrketränar bygga upp min kondition för att kunna springa 10km nonstop från att kunna springa ca. 50 meter nu nonstop utan att påverka styrketräningen alltför mycket?

Jag är väl medveten om att jag inte kan bygga muskler när jag går ner i vikt och jag lär inte vara klar med deffen förrän typ maj-juni (väga 68-75kg) så det jag undrar är hur jag ska lägga upp det om jag vill få in minst 3 ggr styrketräning per vecka samt konditionsträning för att förbättra den samt vilken träningsform (kondition) jag ska köra för maximalt med förbättring av kondition. Jag förbättrar dessutom mitt hjärta med kondition som jag har ett stort problem med just nu så det hade varit bra med hjälp!

HippSomHapp
2013-01-15, 22:40
Kul att du är taggad och sätter upp mål!

Vad har du för problem med hjärtat? Vad säger läkaren angående träning och specifikt konditionsträning?

Om du har grönt ljus från läkaren:
Vad har du för träningsbakgrund? Om du har liten erfarenhet skulle jag börja långsamt för att stärka upp kroppen. Det är ganska slitsamt med löpning, speciellt om man börjar pang-bom. Har själv erfarenhet av detta ...

Fokusera på att bygga upp knän, vrister etc med prehab samt ett långsamt stegrande program. Träna hjärta och lungor på cykel, roddmaskin eller crosstrainer. Varför inte skidor ifall det är möjligt?

Så hade min _plan_ varit, men exakt i detalj hur det skall utföras känner jag mig inte helt säker på.

EDIT: Jag kanske missförstod dig .. du kanske har problem med kondisen och inte hjärtat ...