handdator

Visa fullständig version : Viken ingenjörsutbildning?


Lucipha
2013-01-15, 21:36
Sitter och kollar olika utbildningar och försöker bena ut skillnader och likheter på olika typer av ingenjörer. Högskoleingenjör i maskinteknik tex finns med några olika inriktningar. Får man samma grundkunskaper och lämplighet för jobb eller är de helt olika? Är det någon av dem man bör undvika?

Exempel:

Sportteknologi - Innovativ produktutveckling med inriktning sport och upplevelser 180 hp (http://www.miun.se/sv/Utbildning/Hitta-din-utbildning/ATLAS-Visa-program/?KatalogProgramId=1542)

jämfört med

Högskoleingenjörsprogrammet i Maskinteknik, 180 hp (http://www.umu.se/utbildning/program-kurser/program/?code=TYHMA)

Hur är det på jobbfronten jämfört med tex byggnadsingenjör?

Tur att jag har ett basår på mig att fundera :)

Loke
2013-01-15, 21:56
Där jag pluggar (uppsala, såklart) är det mer människorna som skiljer sig snarare än själva innehållet. Dessutom går det att modifiera innehållet så mycket mot slutet att det ändå inte spelar någon roll, i allra värsta fall får man kanske gå nåt halvår extra för att få de kurser man vill ha.

Vad det gäller jobb så tror jag skillnaderna är minimala, och jag tror inte heller det finns någon svensk ingenjörsutbildning som är direkt dålig. De första åren är för övrigt väldigt lika i hela världen, man har tid på sig att ändra sig.

Alltså, chilla och välj med hjärtat :)

Thornblom
2013-01-15, 22:02
Tur att jag har ett basår på mig att fundera :)

Vart går du basår? :)

Jag går på KTH, har fått intrycket av att alla ingenjörsutbildningar här (där) är extremt välgjorda, genomtänka osv. 3åriga Bygg och Design är mycket populär och verkar vara oerhört rolig och bra :)

Den där sportteknologi verkar vara rätt nichad, vilket båda kan vara positivt och negativt.

TorbjornFred
2013-01-15, 22:09