handdator

Visa fullständig version : Viken ingenjörsutbildning?


Lucipha
2013-01-15, 21:36
Sitter och kollar olika utbildningar och försöker bena ut skillnader och likheter på olika typer av ingenjörer. Högskoleingenjör i maskinteknik tex finns med några olika inriktningar. Får man samma grundkunskaper och lämplighet för jobb eller är de helt olika? Är det någon av dem man bör undvika?

Exempel:

Sportteknologi - Innovativ produktutveckling med inriktning sport och upplevelser 180 hp (http://www.miun.se/sv/Utbildning/Hitta-din-utbildning/ATLAS-Visa-program/?KatalogProgramId=1542)

jämfört med

Högskoleingenjörsprogrammet i Maskinteknik, 180 hp (http://www.umu.se/utbildning/program-kurser/program/?code=TYHMA)

Hur är det på jobbfronten jämfört med tex byggnadsingenjör?

Tur att jag har ett basår på mig att fundera :)

Loke
2013-01-15, 21:56
Där jag pluggar (uppsala, såklart) är det mer människorna som skiljer sig snarare än själva innehållet. Dessutom går det att modifiera innehållet så mycket mot slutet att det ändå inte spelar någon roll, i allra värsta fall får man kanske gå nåt halvår extra för att få de kurser man vill ha.

Vad det gäller jobb så tror jag skillnaderna är minimala, och jag tror inte heller det finns någon svensk ingenjörsutbildning som är direkt dålig. De första åren är för övrigt väldigt lika i hela världen, man har tid på sig att ändra sig.

Alltså, chilla och välj med hjärtat :)

Thornblom
2013-01-15, 22:02
Tur att jag har ett basår på mig att fundera :)

Vart går du basår? :)

Jag går på KTH, har fått intrycket av att alla ingenjörsutbildningar här (där) är extremt välgjorda, genomtänka osv. 3åriga Bygg och Design är mycket populär och verkar vara oerhört rolig och bra :)

Den där sportteknologi verkar vara rätt nichad, vilket båda kan vara positivt och negativt.

TorbjornFred
2013-01-15, 22:09
Jag läser civilingenjör väg och vatten i luleå och är hittills väldigt nöjd med min utbildning även fast jag ibland kan ana att jag kan komma att bli överkvalificerad för det jag egentligen ville bli från början.
Så länge man har visst intresse för det man ska läsa tror jag du inte får någon dålig utbildning om du väljer en ingenjörsutbildning. (i alla fall inte i Luleå)

Tap3worm
2013-01-15, 23:56
Själv läser jag andra terminen på maskinteknikprogrammet vid KTH (civilingenjör). Är oerhört nöjd med mitt val! Du ska helt klart välja med hjärtat tycker jag! Motivationen är det du kommer komma längst med!

OM du däremot vill tänka karriär och vad som är "smartast" att välja så kan jag rekommendera program som t.ex maskinteknik, industriell ekonomi eller teknisk fysik. Dessa är internationellt väldigt stora och kända.
Jag tänkte inte på detta när jag valde programm, det är något jag reflekterat över i efterhand.

Stort tips är att noga kolla igenom vad du kommer att läsa i de olika programmen och därifrån välja vad du tycker verkar mest intressant!
Oavsett vad du väljer tror jag du kommer bli nöjd! :-)

hugok
2013-01-16, 01:07
Du kommer nog märka under basåret vad du är mest intresserad av. När jag gick gymnasiet märkte jag att jag var väldigt intresserad av fysik så jag var först inne på att läsa teknisk fysik. Sen kom jag på att den delen av fysiken som jag var mest intresserad av var mekaniken så det blev maskinteknik istället. Är inne på tredje året nu och ångrar ingenting alls. Det var perfekt för mej. Djupare inriktning kan man välja senare under programmet, vi behövde inte välja det förrän alldeles nyligen.

BisonLGcrew
2013-01-16, 02:07
Har läst M på kth (civil då), stabilt, mkt kugghjul, the works liksom

Lucipha
2013-01-16, 08:26
Vart går du basår? :)

Jag går på KTH, har fått intrycket av att alla ingenjörsutbildningar här (där) är extremt välgjorda, genomtänka osv. 3åriga Bygg och Design är mycket populär och verkar vara oerhört rolig och bra :)

Den där sportteknologi verkar vara rätt nichad, vilket båda kan vara positivt och negativt.

Börjar i östersund i höst :) Har hus, fru och ett gäng barn några mil därifrån så just nu får jag ta det som bjuds.

Funderar också på om den utbildningen är lite väl smal, men får intrycket från olika håll att det är vad man gör det till. Har erfarenhet av svetsning, cnc och verkstadsjobb men är nyfiken på elektronik och programmering också. Antar att maskin är vettigt om man vil ta allt ett steg längre

Pengu
2013-01-16, 12:54
Själv läser jag andra terminen på maskinteknikprogrammet vid KTH (civilingenjör). Är oerhört nöjd med mitt val! Du ska helt klart välja med hjärtat tycker jag! Motivationen är det du kommer komma längst med!

OM du däremot vill tänka karriär och vad som är "smartast" att välja så kan jag rekommendera program som t.ex maskinteknik, industriell ekonomi eller teknisk fysik. Dessa är internationellt väldigt stora och kända.
Jag tänkte inte på detta när jag valde programm, det är något jag reflekterat över i efterhand.

Stort tips är att noga kolla igenom vad du kommer att läsa i de olika programmen och därifrån välja vad du tycker verkar mest intressant!
Oavsett vad du väljer tror jag du kommer bli nöjd! :-)

I Stockholm/Uppsala och Göteborg ger just dessa utbildningar i stort sett jobbgaranti direkt efter examen. Det råder brist på den typen av ingenjörer nu och det ser än värre ut i framtiden pga pensioneringar av en stor ingenjörsgeneration.

Loke
2013-01-16, 13:12
I Stockholm/Uppsala och Göteborg ger just dessa utbildningar i stort sett jobbgaranti direkt efter examen. Det råder brist på den typen av ingenjörer nu och det ser än värre ut i framtiden pga pensioneringar av en stor ingenjörsgeneration.

Men finns det någon ingenjörsutbildning som inte ger det?

Amfksp
2013-01-16, 13:19
Men finns det någon ingenjörsutbildning som inte ger det?

Typ inte, kom en rapport för nån månad sedan som trots relativt hög arbetslöshet visade på att ingenjörer hade under 1% arbetslöshet i Sverige idag.
Denna procenten tror jag är diverse undantag och folk som frivilligt är mellan jobb.

Ers
2013-01-16, 18:24
Läser just nu sista året på maskin-ingenjör i Umeå (den du länkade till) och jag måste att jag är väldigt nöjd än så länge. Väldigt bred utbildning där man får läsa mestadels 7,5-poängskurser och testa på det mesta. Rätt många praktiska kurser, bra lärare och en riktigt fin maskinhall där eleverna har nästan full tillgång till allt. Tycker att man har fått en bra känsla för vad man vill jobba med, många vill fortsätta och bli konstruktörer medan några (inklusive mig själv) vill jobba mer mot projektledning och produktion. Just nu finns det bra med jobb här och i närheten.

Lucipha
2013-01-16, 19:02
Ok, då kanske jag inte behöver oroa mig så mycket :) Ska kontakta östersund och kolla upp den utbildningen lite mer då. Just nu står det mellan den och byggnadsingenjör.

Någon som har läst en master efter maskin? Chalmers verkar ha ett gäng spännande kurser och vid det laget är ungarna större också

Lucipha
2013-11-23, 20:41
Bump :)

Är en bit inne på basåret nu men är fortfarande obeslutsam. Byggingenjör verkar vettigt ekonomiskt, men maskiningenjör känns betydligt roligare även om mitt förnuft säger åt mig att hålla mig långt borta från industrin som branch. Dessutom vill jag kunna läsa vidare och kunna nörda in mig på tex materialfysik sen som doktorand efteråt.

Någon som kan vägleda mig genom den akademiska djungeln?

mikaelj
2013-11-23, 22:00
Varför skall du hålla dig borta från "industrin som branch"? (vad betyder det ens?)

AronP
2013-11-23, 22:48
Skit i ekonomin, gör det som är kul. Du kommer kunna forma din karriär rätt så fritt senare ändå.

Tap3worm
2013-11-23, 23:14
Skit i ekonomin, gör det som är kul. Du kommer kunna forma din karriär rätt så fritt senare ändå.

+1



Materialfysik? Vad har du tänkt dig då? Kikat något på Materialdesign som inriktning?

Har svarat tidigare i tråden, men för att ge dig lite mer tips:

När jag skulle välja inriktning så kollade jag framförallt igenomde utbildningsplanerna för de program jag var intresserad av. Gick igenom vad jag skulle läsa under de tre första åren och utifrån det så valde jag inriktning. (Gick btw också TBas år). Detta är ett hett tips! Första året läser väl de flesta rätt lika (envariabelsanalys, flervariavelsanalys, linjär algebra, mekanik, numeriska metoder och lite annat smått och gott) men sen går man lite olika vägar. Kolla vad du tycker verkar intressant.

Sen kikade jag även på var programs masteralternativ. Maskinteknik är väl det program som har flest masters att välja mellan, detta var ett stort plus för mig när jag valde just maskin.

Förstår inte heller riktigt vad du menar med "industrin som branch"? Som maskiningenjör (lika som de flesta ingenjörsutbildningarna) har du enormt brett val avarbetsplatser efter studierna.

Jag är grymt nöjd med mitt maskinval! Riktigt bra sammanhållning i sektionen också!
Något mer specifikt du undrar över när det gäller just KTH så fråga gärna på (här i tråden eller PM). Hjälper gärna till med det jag kan.


Tapeworm
- Mobilen