handdator

Visa fullständig version : Bänkpress - Hela eller halva vägen


björne92
2013-01-15, 21:10
Jag undrar bara varför man ser bodybuilders och även andra på youtube osv som kör bänkpress men går bara halva vägen upp istället för att köra hela vägen ner tills de nuddar bröstet och sen upp tills armarna är i princip helt utsträckta vilket jag alltid gjort.

Finns det några fördelar med det här sättet att träna och vad? :)

Lychgate
2013-01-15, 21:12
Du kan köra tyngre med mer "reps". Är som att jämföra ordentlig knäböj med hockeyböjjar.

Wiizra
2013-01-15, 21:24
Hela vägen ner, garanterar att du inte kan köra samma vikt hela vägen ner som du kan göra halva vägen.

björne92
2013-01-15, 21:26
vad rekommenderar ni att man ska göra? bra för omväxlings skull att bara köra halva vägen för att kunna dra på extra mycket vikt?

Wiizra
2013-01-15, 21:45
vad rekommenderar ni att man ska göra? bra för omväxlings skull att bara köra halva vägen för att kunna dra på extra mycket vikt?

Nej.

gohardorgohome
2013-01-15, 21:49
Du kan köra tyngre med mer "reps". Är som att jämföra ordentlig knäböj med hockeyböjjar.

Nej det är det inte, en hockeyböj borde isåfall jämföras med att bara ta stången halvvägs ner till bröstet sen upp igen.

aldoschadewitz
2013-01-15, 22:08
jag låser aldrig ut helt i nån pressövning. på så sätt håller man "constant tension"... påfrestar inte leder i armbågen lika mycket heller. men det betyder inte att jag kör halvvägs.. det finns ett mellanting mellan fulla och halva

filmjölk
2013-01-15, 22:49
Undre delen av rörelsen jobbar triceps inte lika mycket som i toppen, om man kör så "proffs-style" så tränar man bröst (det man troligtvis avser med övningen) men sparar lite på triceps.

Tränar du väldigt ofta och mycket, och kanske vill träna triceps ordentligt med egna övningar (tex dagen efter?) kan det kanske vara en idé att anamma den fultekniken.

Tränar du mer sällan och vill få lite tricepsträning gratis i bröstpasset (tränar man sällan vill man troligtvis inte lägga så mycket av tiden på specifik armträning) är det inte så smart att köra så, då är det bättre att köra hela rörelsen.

stromming
2013-01-15, 22:54
Nej det är det inte, en hockeyböj borde isåfall jämföras med att bara ta stången halvvägs ner till bröstet sen upp igen.

Precis så verkar många i den här tråden tolka det, så det är möjligt att det var det Lychgate menade. Dock skriver TS hyfsat tydligt att det är i toppläget de fuskar

Edit: Nu läste jag TS några gånger till, och han skriver "men går bara halva vägen upp istället för att köra hela vägen ner tills de nuddar bröstet", vilket bara kan tolkas som total mindfuck.

Degpekka
2013-01-15, 23:45
jag låser aldrig ut helt i nån pressövning. på så sätt håller man "constant tension"... påfrestar inte leder i armbågen lika mycket heller. men det betyder inte att jag kör halvvägs.. det finns ett mellanting mellan fulla och halva

Varför låser du inte ut och vad skulle skadas av att du gör det? Skulle inte påstå att ditt utförande är mer skonsamt för leden.

Akada
2013-01-16, 00:27
Låser man ut så blir det väl ett stort tryck på leden istället för muskeln? Är man också överrörlig i lederna som vissa är, så är det väl ännu sämre?

Matsa
2013-01-16, 06:58
Nu är det nog bäst att vi skiljer på att låsa ut och att översträcka leden. Man kan göra det ena utan att göra det andra.

10xKV
2013-01-16, 07:16
Tänk på dina axlar också, du vill väl kunna träna tills du är 80 om möjligt? :)
Mer vikt = högre belastning, bra form med lite mindre vikt borde belasta muskeln tillräckligt? Jag har lyckats skada mig med hyfsad form, dock tränade jag alldeles, alldeles för mycket då.

ARMSTARK
2013-01-16, 08:58
Jag ser ingen anledning att låsa ut varje rep när man kör 10:or-12:or, däremot om man kör riktigt tunga 2:or-3:or kan det vara nödvändigt att andas lite emellan med armarna låsta.

Det är lite otydligt vad TS menar egentligen, ända ner eller ända upp. Att bara gå halvvägs ner ser man ibland och...förstår inte vitsen. De kanske är svaga i bottenläget, men då borde man ju träna just det???

DJJOHANSSON
2013-01-16, 10:39
TuT

Wormzie
2013-01-16, 10:49
Full ROM - maximal stretch & maximal squeeze Kai Greene style ;)

ARMSTARK
2013-01-16, 11:28
TuT

Ja, det kan jag köpa om man kör så att man bara nuddar bröstet, och sträcker ut armarna utan att låsa, men att bara köra mellanregistret ökar inte TuT. Tension har du hela tiden så länge musklerna bär vikten.