handdator

Visa fullständig version : Bänkpress, med eller utan stopp/rövlyft


MackeJuve
2013-01-15, 20:45
Ni som inte tävlar i SL; kör ni med stopp och lyfter ni röven på de sista tyngsta repsen?

De sista repsen blir alltid rövlyft för min del, och jag kör aldrig med stopp. Jag vill bara bli jävligt stark i bänken, volym kommer sekundärt. Då jag inte tävlar bryr jag mig inte så mycket om röven kommer upp i de avslutande repsen. Är det en dum inställning, är det fusk i dina ögon fastän jag inte tävlar?

Rikard Jansson
2013-01-15, 20:47
Ni som inte tävlar i SL; kör ni med stopp och lyfter ni röven på de sista tyngsta repsen?

De sista repsen blir alltid rövlyft för min del, och jag kör aldrig med stopp. Jag vill bara bli jävligt stark i bänken, volym kommer sekundärt. Då jag inte tävlar bryr jag mig inte så mycket om röven kommer upp i de avslutande repsen. Är det en dum inställning, är det fusk i dina ögon fastän jag inte tävlar?

Styrkelyftare bryr sig i regel inte alls om resultat gjorda utanför tävling (det räknas inte-attityden florerar), så för dem får du nog göra som du vill. För mig räknas det om det ser bra ut. D.v.s. ingen gymnastbrygga och inget rövlyft mer än nån enstaka centimeter.

Stefan J
2013-01-15, 20:49
Det är omöjligt att fuska när det inte finns ett regelverk att bryta mot. Jag tror folk skiter i hur du tränar. Vill du tävla mot någon så får ni komma överens om vilka regler som gäller. Först om du bryter mot dessa kan du "fuska".

Men nej, det är ingen nackdel om du rövlyfter. Tycker inte att du ska basera träningen på rövlyft dock.

MackeJuve
2013-01-15, 20:51
Styrkelyftare bryr sig i regel inte alls om resultat gjorda utanför tävling (det räknas inte-attityden florerar), så för dem får du nog göra som du vill. För mig räknas det om det ser bra ut. D.v.s. ingen gymnastbrygga och inget rövlyft mer än nån enstaka centimeter.

Frågan var för dem som INTE tävlar i SL. De är på en annan nivå :) Okej men tack för svar, får filma någon gång när jag tränar, vet inte hur mycket bakdelen lyfter.

MackeJuve
2013-01-15, 20:54
Det är omöjligt att fuska när det inte finns ett regelverk att bryta mot. Jag tror folk skiter i hur du tränar. Vill du tävla mot någon så får ni komma överens om vilka regler som gäller. Först om du bryter mot dessa kan du "fuska".

Men nej, det är ingen nackdel om du rövlyfter. Tycker inte att du ska basera träningen på rövlyft dock.

Tack tack. Givetvis är jag inte intressant på det sättet, men jag själv stör mig på folk som säger att de tar 300 i benpressen och sen kommer det fram att någon har varit med och skjutit på. Som sagt nästan alla mina sista reps blir ju rövlyft, så känns ju som att jag "baserar träningen på det". Vad är nackdelen med att rövlyfta som gör att det är dumt att göra det för mycket? (jag fattar väl ungefär vartåt du vill komma men vore kul med en experts utlåtande).

spoonchest
2013-01-15, 20:58
Fast jag tänker: Ur träningssynpunkt, vilket är det som räknas i våra ögon.
Reps utförda är väl bättre än reps inte utförda? Varför lägga ifrån sig stången efter 8, om du kan lyfta 9-10 repetitioner, bara för att de inte "räknas"?

aijou
2013-01-15, 20:58
Jag kör aldrig med rövlyft. Ibland kör jag med stopp som komplementsövning men på de "tunga" seten blir det utan stopp. Jag brukar alltid brygga så mycket jag kan dock (utan att röven lyfter).

Sedan är det såklart upp till var och en hur man vill träna. :)

MackeJuve
2013-01-15, 21:04
Fast jag tänker: Ur träningssynpunkt, vilket är det som räknas i våra ögon.
Reps utförda är väl bättre än reps inte utförda? Varför lägga ifrån sig stången efter 8, om du kan lyfta 9-10 repetitioner, bara för att de inte "räknas"?

Mjo jag vet inte... För egen del skulle jag inte applicera det tankesättet på alla övningar men i bänkpressen håller jag nog med dig. Är ju på amatörnivå så därför har jag bänkpressat som jag gjort ett bra tag nu, kommer säkert att fortsätta att göra det(viktkåt) också, men ville ha lite åsikter.

Jag kör aldrig med rövlyft. Ibland kör jag med stopp som komplementsövning men på de "tunga" seten blir det utan stopp. Jag brukar alltid brygga så mycket jag kan dock (utan att röven lyfter).

Sedan är det såklart upp till var och en hur man vill träna. :)

Okej, ja det är ju helt klart ett snyggare lyft utan rövlyft. Jag bryggar med så mycket jag kan. Men låter jag inte röven lyfta så klarar jag ju inte riktigt lika mycket vikt, och det stör mig, är viktkåt som ett as för det går så jävla bra just i bänkpressen.

Riddle
2013-01-15, 21:51
Känner man att man har en till repetition i sig med lite rövlyft så kör man ju med det

mikaelj
2013-01-15, 21:52
Rövlyft är som att träna med kloss / partiella repetitioner. Är man svag i botten (= bröstet) kommer rövlyft att förstärka svagheten.

NNIF
2013-01-15, 22:03
att bänka med rövlyft är som att inte böja under parallellt, dvs jag gör det inte :-(

Latissimus Dorsi
2013-01-15, 22:09
Aldrig någonsin rövlyft, inga stopp heller.

Stefan J
2013-01-15, 22:11
Tack tack. Givetvis är jag inte intressant på det sättet, men jag själv stör mig på folk som säger att de tar 300 i benpressen och sen kommer det fram att någon har varit med och skjutit på. Som sagt nästan alla mina sista reps blir ju rövlyft, så känns ju som att jag "baserar träningen på det". Vad är nackdelen med att rövlyfta som gör att det är dumt att göra det för mycket? (jag fattar väl ungefär vartåt du vill komma men vore kul med en experts utlåtande).

Det var inte meningen att låta otrevlig vilket jag ser att jag kanske gjorde i mitt inlägg. Ber om ursäkt om du tog det så.

Nackdelen med rövlyft är att du får en skjuts i botten (eller förkortar lyftvägen om du rövlyfter redan när du sänker stången för att möta upp). Oavsett så tappar du lite träning i bottenläget. Jag tycker inte att det låter som om du baserar din träning på rövlyft. Om du låt säga gör 7 strikta reps och de 3 sista med rövlyft så är ju huvuddelen strikta reps. Då baserar du ju inte din träning på rövlyft utan du tar till knep för att kräma ur det sista ur kroppen.

Sedan finns det fördelar med rövlyft också. Du kommer att hantera tyngre vikter och göra det explosivare. Hantera tunga vikter gör dig starkare. Du kan jämföra det med cheating i curl eller stångrodd där du gungar lite med kroppen. Eller pushpress som alternativ till en strikt militärpress. Det har sin plats i ett program det också skulle jag vilja säga.

Grotesk
2013-01-15, 22:11
Oftast stopp.

Aldrig rövlyft, kan inte ens förmå mig att förstå hur man utför det. *cry*

filmjölk
2013-01-15, 22:53
Jag gillar långa stopp, men kör ibland tng och så gott som aldrig med rövlyft. Jag tycker att med stopp får jag kontrahera tuttarna väldigt hårt för att få loss stången, blir en helt annan känsla än tng, inbillar mig att jag både blir starkare och får större tuttar med stopp.

MackeJuve
2013-01-15, 23:16
Rövlyft är som att träna med kloss / partiella repetitioner. Är man svag i botten (= bröstet) kommer rövlyft att förstärka svagheten.

Okej :) Jo sisu gör ju detta ibland så nog kan det inte va helt kasst inte. Tack för bra svar.

att bänka med rövlyft är som att inte böja under parallellt, dvs jag gör det inte :-(

Okej, men du har ju varit i tävlingsvärlden så klart man får andra värderingar då. Jag går väldigt djupt i knäböj istället så det får ses som en kompensation ;)

Det var inte meningen att låta otrevlig vilket jag ser att jag kanske gjorde i mitt inlägg. Ber om ursäkt om du tog det så.

Nackdelen med rövlyft är att du får en skjuts i botten (eller förkortar lyftvägen om du rövlyfter redan när du sänker stången för att möta upp). Oavsett så tappar du lite träning i bottenläget. Jag tycker inte att det låter som om du baserar din träning på rövlyft. Om du låt säga gör 7 strikta reps och de 3 sista med rövlyft så är ju huvuddelen strikta reps. Då baserar du ju inte din träning på rövlyft utan du tar till knep för att kräma ur det sista ur kroppen.

Sedan finns det fördelar med rövlyft också. Du kommer att hantera tyngre vikter och göra det explosivare. Hantera tunga vikter gör dig starkare. Du kan jämföra det med cheating i curl eller stångrodd där du gungar lite med kroppen. Eller pushpress som alternativ till en strikt militärpress. Det har sin plats i ett program det också skulle jag vilja säga.

Haha jag uppfattade det verkligen inte som otrevligt, helt kolugnt, huruvida det "är fusk eller inte" var mer att jag ville få bekräftat att jag inte tränade bänkpress helt fucked up. Men okej, nej men skönt att höra att jag inte är helt ute och fiskar i alla fall. Tack för att du tog tid med ett utförligt svar, uppskattas!

Jag gillar långa stopp, men kör ibland tng och så gott som aldrig med rövlyft. Jag tycker att med stopp får jag kontrahera tuttarna väldigt hårt för att få loss stången, blir en helt annan känsla än tng, inbillar mig att jag både blir starkare och får större tuttar med stopp.

Jo det kan jag tänka mig. Tränar du främst för volym eller styrka?

D-Crawler
2013-01-15, 23:59
Rätta mig om jag har fel; utsätter man inte korsryggen(?) för väldigt stor belastning vid rövlyft?

z_bumbi
2013-01-16, 07:18
Rätta mig om jag har fel; utsätter man inte korsryggen(?) för väldigt stor belastning vid rövlyft?

Jo och det känns rejält onödigt om man inte har ett specifikt syfte förutom viktkåthet med att göra det. Tittar man på medelmotionären som inte har en aning om hur de ska bänka, med eller utan rövlyft, så kan det bli direkt farligt.

Poxeman
2013-01-16, 07:33
Jag kör utan stopp (men ingen studs) och utan rövluft för att få ett standardiserat utförande som jag kan analysera.
Hattar man runt med olika lyftvägar och tekniker så är det svårare att veta om man utvecklas.

NNIF
2013-01-16, 08:13
Okej, men du har ju varit i tävlingsvärlden så klart man får andra värderingar då. Jag går väldigt djupt i knäböj istället så det får ses som en kompensation ;)



Handlar väl mest nu om skaderisken samt svårigheten att bedöma styrkan och progressionen i de primära musklerna (axlar, tric, bröst). Liksom lyfte jag mer vikt idag tack vare bättre/mer rövlyft eller var det för att jag har blivit starkare i dessa muskler? Som med böj, klarade jag mer vikt/reps idag för mina men har växt till sig eller var det för jag körde grundare? :(

haha det är bra, summan av alla laster ska vara konstant ju :D

Du skrev ju iaf att du ville vara "stark" i bänk. Med detta menar du väl "ta mycket i bänk" men till vilket syfte? Antar att du vill kunna jämföra dig mot någon/några? Och då är det ju bra att man har samma utförande som med den man testar sig mot. Ser jag någon köra bänkpress med massa rövlyft och megastuds, eller grundare böj än mig, så vråldissar jag ju de lyften :)

Vad är dina tankar om detta?

Raschmus
2013-01-16, 08:22
Alltid rövlyft mot slutet. Är det riktigt gristungt kan slutet räknas från andra halvan av setet.

Skulle jag exempelvis köra en sexa på 50kg bänkpress och få de två sista med minimalistiskt pass hade jag i journalen skrivit: 50*4+2
Hade jag istället gjort de två sista med rövlyft hade jag skrivit: 50*6

Jag hade däremot aldrig bröstat upp mig i en kraftsportsklubb om min sexa på 50kg utan i så fall min fyra med t n g.

Jag ser det som "fusk" men ändå som godkänt gymlyft.

Edit: lol, varför skrev jag ens ovan. Ointressant bajstext egentligen.

Oftast stopp.

Aldrig rövlyft, kan inte ens förmå mig att förstå hur man utför det. *cry*

Me jely

Loke
2013-01-16, 08:29
Oftast stopp.

Aldrig rövlyft, kan inte ens förmå mig att förstå hur man utför det. *cry*

Nästan samma här. Det är först nu, när jag fakiskt tränar för SL, som jag börjat lyfta på röven lite (inte mer än att det förhoppningsvis godkänns). Det är något jag fått träna mig till, tidigare har min röv snarare sugits ner i bänken.

mikaelj
2013-01-16, 08:34
Nästan samma här. Det är först nu, när jag fakiskt tränar för SL, som jag börjat lyfta på röven lite (inte mer än att det förhoppningsvis godkänns).

[Minst 50% av] rumpan måste vara i bänken under hela lyftet. Det får aldrig bli luft mellan rumpa och bänk.

Duran
2013-01-16, 08:52
Jag läste svarsalternativen för fort och svarade "utan stopp och rövlyft" för att jag tolkade det som "utan stopp och utan rövlyft".

Loke
2013-01-16, 09:20
[Minst 50% av] rumpan måste vara i bänken under hela lyftet. Det får aldrig bli luft mellan rumpa och bänk.

Mm, luft blir det inte, skillnaden är väl mest att det bara är fläsket som ligger på bänken snarare än att benet borras ner i bänken.

MackeJuve
2013-01-16, 09:30
Handlar väl mest nu om skaderisken samt svårigheten att bedöma styrkan och progressionen i de primära musklerna (axlar, tric, bröst). Liksom lyfte jag mer vikt idag tack vare bättre/mer rövlyft eller var det för att jag har blivit starkare i dessa muskler? Som med böj, klarade jag mer vikt/reps idag för mina men har växt till sig eller var det för jag körde grundare? :(

haha det är bra, summan av alla laster ska vara konstant ju :D

Du skrev ju iaf att du ville vara "stark" i bänk. Med detta menar du väl "ta mycket i bänk" men till vilket syfte? Antar att du vill kunna jämföra dig mot någon/några? Och då är det ju bra att man har samma utförande som med den man testar sig mot. Ser jag någon köra bänkpress med massa rövlyft och megastuds, eller grundare böj än mig, så vråldissar jag ju de lyften :)

Vad är dina tankar om detta?

Okej, jag anser nog inte att mitt rövlyft är så extremt att det är skillnaden mellan pb och inte pb beroende på hur mycket jag "väljer" att röven lyfter. Det är snarare en reflex när det blir riktigt gristungt. Men behöver som sagt filma först för att kunna säga säkert.

Syftet med att bli stark i bänkpress är väl främst för att jag tycker det är så jävla kul och ständigt vill framåt. Finns inget direkt syfte. Visst är det kul att vara "starkast" när man tränar med polarna, men det är inte direkt min träningsmotivation.

bighulken
2013-01-16, 11:18
Aha!!!

man ska alltså köra med stopp.
Rövstopp-bänkstopp-å allmänt rent enkelt stopp.........lol..........

filmjölk
2013-01-16, 11:24
Jo det kan jag tänka mig. Tränar du främst för volym eller styrka?

Nja, ingendera egentligen. jag är rätt stark redan tycker jag, dessutom är jag såpass fet så volym gör bara att jag ser fetare ut:) Jag tränar mest för att det är kul och nyttigt för min mentala hälsa, kanske med lite tonvikt åt att behålla styrka.

exevision
2013-01-16, 16:04
Nu för tiden kör jag aldrig med rövlyft och alltid (eller iaf 95%) med stopp.

130kg finsk sisu
2013-01-16, 16:09
kör i princip alltid med ett stopp och lite rövlyft.

Robbmeister
2013-01-16, 16:13
Utan rövlyft och med ett kortare stopp för att undvika att studsa stången i bröstet. Eller ja, det händer såklart att jag råkar göra ett rövlyft men det är inte så ofta.

MackeJuve
2013-01-16, 16:39
Okej tack för all respons! Med runt totalt 100 st röster i nuläget, står det klart att en klar majoritet kör bänkpress utan stopp, men utan att röven lämnar bänken. Sedan är det ungefär lika många som antingen kör med stopp och utan rövlyft som det är personer som precis som jag kör utan stopp och med rövlyft. Skönt att se att det är många som bänkar snyggt i alla fall ;)

filmjölk
2013-01-16, 16:48
Jag tycker det där jucket vissa styrkelyftare gör (tex. Jamroz) ser våghalsigt ut, det ser ut att vara liksom på gränsen till att rumpan lättar från bänken och med nitiska domare skulle jag kunna tänka mig att sådana tekniker riskerar att underkännas.

Nu sysslar inte jag med sl, men jag vettifan om jag skulle våga gambla så om jag gjorde det.

Stefan J
2013-01-16, 16:55
Jag tycker det där jucket vissa styrkelyftare gör (tex. Jamroz) ser våghalsigt ut, det ser ut att vara liksom på gränsen till att rumpan lättar från bänken och med nitiska domare skulle jag kunna tänka mig att sådana tekniker riskerar att underkännas.

Nu sysslar inte jag med sl, men jag vettifan om jag skulle våga gambla så om jag gjorde det.

Nä det är sant. Det blir något att tänka på när man tävlar och jag har fått flera lyft underkända pga detta. Jag har dock bara bommat ut mig 2ggr på 16 år. Ena tävlingen var just rövlyft som underkändes med 2-1.

Själv om jag får drista mig till att råda någon till något överhuvudtaget så hade jag inte rekommenderat en inarbetad stil med rövlyft.