handdator

Visa fullständig version : Tre frågor ang. bänkpress och biceps träning.


Ballt
2013-01-15, 20:09
Tja!

Har tre väldigt simpla frågor.


Ifall man ska bygga volym på bröst, är det bäst att köra med eller utan stopp?



Vad är fördelen med att träna med stopp?



Stämmer det att olika bicepsövningar bygger bredd och höjd eller är det broscience? Ifall svaret är ja, vad för övningar bygger höjd och vilka bygger bredd?

Tack på förhand.

Victuhh
2013-01-15, 20:20
Muskler kommer bara växa sig större, du kan inte träna dessa bredare eller högre så som du vill. Hur de ser ut eller kommer se ut är genetiskt och från person till person beroende på hur muskelfästena sitter.

Ang. Volymträning på bröst så tror jag på TUT dvs att inte låta bröstet slappna av någonstans i setet, dvs inte låsa ut armar eller pausa i bottenläge. Att köra med stopp är bra för styrkan eftersom du inte kan använda studsen mot bröstkorgen.

Ballt
2013-01-15, 20:59
Muskler kommer bara växa sig större, du kan inte träna dessa bredare eller högre så som du vill. Hur de ser ut eller kommer se ut är genetiskt och från person till person beroende på hur muskelfästena sitter.

Ang. Volymträning på bröst så tror jag på TUT dvs att inte låta bröstet slappna av någonstans i setet, dvs inte låsa ut armar eller pausa i bottenläge. Att köra med stopp är bra för styrkan eftersom du inte kan använda studsen mot bröstkorgen.

Var 99% säker på det du nämner om att forma biceps, men ville ändå ha det bekräftat :)

Någon annan som kan säga vad som bygger mest volym? stopp, tut osv?

Otte
2013-01-15, 21:01
Någon annan som kan säga vad som bygger mest volym? stopp, tut osv?

En annan övning. Flyes exempelvis. Bänk är ingen renodlad bröstövning utan mer för allmän utveckling av axlar, triceps och tutte.

Lychgate
2013-01-15, 21:09
En annan övning. Flyes exempelvis. Bänk är ingen renodlad bröstövning utan mer för allmän utveckling av axlar, triceps och tutte.

Basövningar ger bättre påslag för att bygga massa än isolationsövningar.

Otte
2013-01-15, 21:19
Basövningar ger bättre påslag för att bygga massa än isolationsövningar.

Källa?

Tediiieee
2013-01-15, 21:21
En annan övning. Flyes exempelvis. Bänk är ingen renodlad bröstövning utan mer för allmän utveckling av axlar, triceps och tutte.

Källa?

Lychgate
2013-01-15, 21:25
Källa?

Grundläggande principer. Jag orkar inte gräva fram fysiologisk litteratur åt en medlem reggad för max två veckor sen.

Otte
2013-01-15, 21:27
Grundläggande principer. Jag orkar inte gräva fram fysiologisk litteratur åt en medlem reggad för max två veckor sen.

Förmodligen för att du inte vet med säkerhet utan antar eftersom ALLA inkluderar bänkpress i sina bröstdagar.

Lychgate
2013-01-15, 21:40
Förmodligen för att du inte vet med säkerhet utan antar eftersom ALLA inkluderar bänkpress i sina bröstdagar.

Övningar som aktiverar mer muskulatur skapar ett större anaboliskt gensvar. Låter det ologiskt för dina öron och därav kräver källor?

Thornblom
2013-01-15, 21:51
Källa?

Jag kan frivilligt ställa upp som en källa baserad på erfarenhet av svårväxta bröst.
Progression i bänkpress och sned bänkpress har fått fart på mina bröst, inte flyes, cable-cross eller dyligt, Jag tror jag säkert pratar för många på detta forum när jag säger detta.

Victuhh
2013-01-15, 22:33
Jag kan frivilligt ställa upp som en källa baserad på erfarenhet av svårväxta bröst.
Progression i bänkpress och sned bänkpress har fått fart på mina bröst, inte flyes, cable-cross eller dyligt, Jag tror jag säkert pratar för många på detta forum när jag säger detta.

+1ar lite grann, + när jag lärde mig ordentlig teknik, att svanka i pressövningar och dra in armbågarna.

En annan stor grej var när jag minskade ner på bröstövningar till endast 3 stycken och lade in fler sets i passen.

Otte
2013-01-15, 22:47
Jag kan frivilligt ställa upp som en källa baserad på erfarenhet av svårväxta bröst.
Progression i bänkpress och sned bänkpress har fått fart på mina bröst, inte flyes, cable-cross eller dyligt, Jag tror jag säkert pratar för många på detta forum när jag säger detta.

Finns lika många som fått brösten att växa MER av flyes, cablecross och hantelpress. Latsdrag fick mina biceps att växa *rolleyes*

svenbanan
2013-01-15, 22:50
Finns lika många som fått brösten att växa MER av flyes, cablecross och hantelpress. Latsdrag fick mina biceps att växa *rolleyes*

Ja, då borde du ju hålla med om att komplexa-/flerleds-/basövningar är viktigt för att få musklerna att växa. Eller?

Stefan J
2013-01-15, 22:54
Finns lika många som fått brösten att växa MER av flyes, cablecross och hantelpress. Latsdrag fick mina biceps att växa *rolleyes*

Bänk är för brösten som vad latsdrag/chins är för biceps. Dvs jävligt bra flerledsövningar för nämnda ändamål.

stromming
2013-01-15, 22:57
Övningar som aktiverar mer muskulatur skapar ett större anaboliskt gensvar. Låter det ologiskt för dina öron och därav kräver källor?

Eh ja kanske. Men säger det automatiskt att bänk bygger bröst bäst? Antagligen inte.

gratefuldead
2013-01-15, 23:03
Finns lika många som fått brösten att växa MER av flyes, cablecross och hantelpress. Latsdrag fick mina biceps att växa *rolleyes*

Finns inget hundraprocentigt säkert svar att det är just latsdragen som fick dina biceps att växa. Kan lika gärna vara att du lärt dig bicepsövningar rätt eller att du helt enkelt börjat äta rätt. Finns liksom inget magiskt i latsdrag som får biceps att äta.

Det är ungefär som att säga att jordnötssmör fick mig att gå upp i vikt, när det faktiskt var det totala energiöverskottet i min kost som fick mig att gå upp, inte just jordnötssmöret.

Thornblom
2013-01-15, 23:06
Eh ja kanske. Men säger det automatiskt att bänk bygger bröst bäst? Antagligen inte.

Vilken övning skulle du säga bygger bäst bröst teoretiskt om inte bänkpress?

gratefuldead
2013-01-15, 23:08
Vilken övning skulle du säga bygger bäst bröst teoretiskt om inte bänkpress?

Fler verkar förespråka hantelpress när det kommer till bröstträning. Bänkpress är en utmärkt överkroppsövning, jävligt bra även för bröst, men bäst, det vetefan.

Otte
2013-01-15, 23:08
Finns inget hundraprocentigt säkert svar att det är just latsdragen som fick dina biceps att växa. Kan lika gärna vara att du lärt dig bicepsövningar rätt eller att du helt enkelt börjat äta rätt. Finns liksom inget magiskt i latsdrag som får biceps att äta.

Det är ungefär som att säga att jordnötssmör fick mig att gå upp i vikt, när det faktiskt var det totala energiöverskottet i min kost som fick mig att gå upp, inte just jordnötssmöret.

Smileyn framgår tydligen inte i mitt inlägg. Fördelen med isolationsövningar är att du tränar det specifika området effektivare. Utesluter inte bänk då den kan generera mycket styrka i pressmoment men det är fortfarande alldeles för många muskelgrupper som är involverade för att få adekvat arbeta åt den enskilda.

gratefuldead
2013-01-15, 23:10
Smileyn framgår tydligen inte i mitt inlägg. Fördelen med isolationsövningar är att du tränar det specifika området effektivare. Utesluter inte bänk då den kan generera mycket styrka i pressmoment men det är fortfarande alldeles för många muskelgrupper som är involverade för att få adekvat arbeta åt den enskilda.

Med den logiken torde även kickbacks vara bäst för att bygga mäktiga triceps?

Otte
2013-01-15, 23:18
Med den logiken torde även kickbacks vara bäst för att bygga mäktiga triceps?

Det är nog en av dom sämsta övningarna för triceps i min mening eftersom du inte belastar triceps i hela ROMet. Du kan googla eller prova om du inte tror mig.

Payter
2013-01-15, 23:36
Tycker dips funkar alldeles utmärkt för bröst.Har inte kunnat köra bänk på länge pga lite axelproblem.Lutar överkroppen framåt när man gör rörelsen tar det mycket på just bröstet (för MIG alltså).

Ballt
2013-01-16, 00:07
förstår inte varför ni börjar prata om olika bröst övningar då jag helt enkelt undrar hur man bör utföra BÄNKPRESS för att bygga mest volym, tut, stopp eller vanlig hederlig bänkpress.

stromming
2013-01-16, 01:40
Vilken övning skulle du säga bygger bäst bröst teoretiskt om inte bänkpress?

Svår fråga. Är ganska säker på att svaret inte är "amen tänk själv bänkpress lol!!!111"

OBS att jag själv bara kör bänkpress/militärpress för bröst. Menar alltså inte att bänkpress är dåligt, men tycker att det är onödigt att klanka ner på andra övningar om man inte har belägg för det man säger

NNIF
2013-01-16, 08:22
förstår inte varför ni börjar prata om olika bröst övningar då jag helt enkelt undrar hur man bör utföra BÄNKPRESS för att bygga mest volym, tut, stopp eller vanlig hederlig bänkpress.

det som kallas hederlig bänkpress är ganska ohederlig enligt mig ;)

men med tut menar du nog HÖG tut, tut har man ju alltid..

iaf ingen vet nog exakt svar på detta, som med mycket mycket annat .. dessutom tillkommer ju frågan om man ska försöka press så mycket som möjlighet med just brösten i bänk (det går mer eller mindre iaf men tar tid att lära sig)

undvik iaf att studsa stången mot bröstkorgen, för det är därikring brösten har som mest belastning på sig. Stopp med anspänning i brösten är bra grejor med, men kan slita mycket i längden så man kanske inte vill köra det dag ut dag in flera månader i rad..

testa dig fram :)

z_bumbi
2013-01-16, 09:09
förstår inte varför ni börjar prata om olika bröst övningar då jag helt enkelt undrar hur man bör utföra BÄNKPRESS för att bygga mest volym, tut, stopp eller vanlig hederlig bänkpress.

Stopp för att lägga mest belastning på bröstmuskel, och lära sig hålla spänning där den ska vara.
Utan för att hantera mer vikt.
Dvs båda är bra och det finns inget motsatsförhållande. Om du av någon anledning känner att du måste välja så ta den som driver din styrka framåt snabbast.

Ballt
2013-01-16, 13:19
Stopp för att lägga mest belastning på bröstmuskel, och lära sig hålla spänning där den ska vara.
Utan för att hantera mer vikt.
Dvs båda är bra och det finns inget motsatsförhållande. Om du av någon anledning känner att du måste välja så ta den som driver din styrka framåt snabbast.


tack :)

Rikard Jansson
2013-01-16, 13:51
Basövningar ger bättre påslag för att bygga massa än isolationsövningar.

Källa?

Grundläggande principer. Jag orkar inte gräva fram fysiologisk litteratur åt en medlem reggad för max två veckor sen.

Jag har varit reggad i två år. källa?

exevision
2013-01-16, 20:14
Tycker bänkpress med stopp är riktigt bra. Sen jag la om till att enbart köra med stopp så kan jag ta i allt jag har utan att missa och få ont i axeln. Detta efter att en viss Rikard skrev en del saker i en viss tråd.

Masterpan
2013-01-16, 20:28
I slutändan kommer nog det man själv känner att man lättast kan få en långsiktig proggression ge best gensvar.