handdator

Visa fullständig version : Träningsvärk?


Excalibur79
2004-02-15, 13:07
Jag har tränat i ungefär 1 år... Lite till&från och tyvärr inte så hängivet som jag kanske borde gjort.

Problemet är att jag, efter ca 3 veckors träning á 4 pass, inte känner träningsvärk längre.

Jag har tränat med ass., tränat tungt, ätit kosttillskott, ändrat träningsprogram, JA ALLT... Men jag får ingen träningsvärk.
VARFÖR???? Jag dödar ju muskeln med superset, tunga vikter och hela skiten...

Så frågan är: Hur ska jag få träningsvärk igen?


En kamrat till mig tränar 7 dagar i veckan mycket lättare än jag och säger att han ändå får träningsvärk efter varje pass...
Han har aldrig ändrat program eller någonting...
Jag är avundsjuk!

Pez
2004-02-15, 13:14
Originally posted by Excalibur79
Jag har tränat i ungefär 1 år... Lite till&från och tyvärr inte så hängivet som jag kanske borde gjort.

Problemet är att jag, efter ca 3 veckors träning á 4 pass, inte känner träningsvärk längre.

Jag har tränat med ass., tränat tungt, ätit kosttillskott, ändrat träningsprogram, JA ALLT... Men jag får ingen träningsvärk.
VARFÖR???? Jag dödar ju muskeln med superset, tunga vikter och hela skiten...

Så frågan är: Hur ska jag få träningsvärk igen?


En kamrat till mig tränar 7 dagar i veckan mycket lättare än jag och säger att han ändå får träningsvärk efter varje pass...
Han har aldrig ändrat program eller någonting...
Jag är avundsjuk!

Både du och din kamrat är fel ute.

Träningsvärk är inte ett direkt kvitto på att du tagit ut dig, vem vet..du kanske har extremt bra återhämtning?

Tränar din kamrat 7 dar i veckan så kan du ge dig fan på att lite av hans "träningsvärk" snart kommer vara inflammationer, att träna så mycket en längre period kommer ge att överträningen kommer som ett brev på posten.

Sen är alla olika, en del får mycket träningsvärk - andra ingen alls.. vissa får i vissa muskelgrupper men inte andra.. osv..

Chilla nu och tänk inte så jävla mycket... :thumbup:

/pez

Excalibur79
2004-02-15, 13:31
Men jag får ju träningsvärk i början...

Sen har jag förbannat svårt att få "pump" efter ungefär samma tid.
Det känns ungefär som om kroppen inte blir påverkad av träningen under passet.
Visst jag tar ju slut och klarar inte fler reps. men jag känner inte den där härliga svullna känslan i muskeln.
Det blir som om muskeln är för trött för tunga vikter men jag kan fortsätta med lätta hur länge som helst.

Inte ens efter 2 super-set i rad efter grundprogrammets slut gör att jag känner pump.

Jag ökar i vikt och gör framsteg men det är så härligt med
P U M P !!!

Finns det träningsmetoder som gör att blodet stannar och vätska binds i muskeln? Tips?

Ahl
2004-02-15, 13:39
Jag säger bara så här..... Du kanske har vant kroppen vid att träna så hårt???
Jag tränar ju tyngdlyftning och jag får t.ex. aldrig träningsvärk i benen och i ryggen

Karl_alfred
2004-02-15, 13:43
Jag ser inte problemet:confused:

Assazel
2004-02-15, 13:52
Originally posted by Karl_alfred
Jag ser inte problemet:confused:

han vill känna boosten. :bpump:

Men som popeye säger så är det inget problem, det du borde göra är att mäta dig för att se resultatet av dina pass med utebliven träningsvärk.

Excalibur79
2004-02-15, 13:54
Läste Allans inlägg om hur Coleman och grabbarna kämpar röven av sig varje träningspass och att träningsvärken lär man sig bota med treo osv....

Utgick då ifrån att träningsvärken var kvittot på maximal muskeltillväxt, vilket det kanke inte är?!

Träningsvärk är kanske inte ett måste för att öka maximalt...

I så fall är allt bara bra! :D


Men tips för att få pump tar jag gärna emot!

jim
2004-02-15, 13:58
så länge du ökar så? *förstår inte dagens ungdom* :naughty:

Garnax
2004-02-15, 16:31
Hade grym träningsvärk i början....nu blir det mindre och mindre.

I armarna och bröstet känner jag mig oftast bara lite stel utan direkt smärta.

Dock är benens värk inte utav denna värld. (kanske för att jag tränar dom för lite :)

//Garnax

Fartman
2004-02-15, 16:54
Tja, du är ju mer eller mindre lyckligt lottad om du inte får träningsvärk.. fan det är inte alltid så kul när man vaggar fram med extrem träningsvärk i röv, lår och vader.

Vir
2004-02-15, 16:54
Själv fick jag också bara träningsverk de första gångerna efter ett uppehåll men när jag började köra riktigt tung så har jag alltid träningsverk i vissa muskler. Visst är träningsverken ett kvitto men det är inget du måste ha.
-R

sOFFe
2004-02-15, 17:36
Själv har jag tränat i drygt 13år och får i stort sett ALLTID träningsvärk.

Jag tränar 5 ggr i veckan och delar upp kroppen i 5 delar.

Får jag inte träningsvärk känns det som att jag inte tagit i ordentligt.



:bpump:

hajder
2004-02-15, 17:56
Men vad är träningsvärk då? ÄR det inte så att man får träningsvärk när muskelfibrerna har brutits ned? När de byggs upp igen så växer muskeln..eller eh?

Jax
2004-02-15, 18:12
Träningsvärk är nog lite inviduellt och inte alltid ett bra kvitto på om man har tränat hårt. Själv så får jag bara träningvärk om jag inte har tränat på länge eller om jag kör ett riktigt långt och hårt löppass. Men så hård går inte att träna flera gånger i veckan.