handdator

Visa fullständig version : Bulk - viktökning och andra faktorer


RobinEH
2013-01-15, 16:00
Jag drog så smått igång min bulk i förra veckan och då jag vägde mig igår så hade jag gått upp 2kg. Jag väger idag 64kg och är 176cm kort.
Vad jag undrar är hur stor viktökning jag bör räkna med de första veckorna. Och då med hänsyn till att jag ungefär samtidigt som jag påbörjade min bulk så började jag supplementera med kreatin. Dessutom har jag tidigare ätit enligt LCHF, och strax innan bulken så åt jag drygt 30-40g kolhydrater/dag.
Om jag räknat rätt så har jag ett genomsnittligt TDEE på 2335kcal. Eftersom det är bulk så har jag lagt till 300kcal. Vad gäller makronutrienterna så har jag preliminärt satt följande: 145g Protein, 132g kolhydrater och 170g fett (har dock svårt att komma upp i både mängden protein och kolhydrater).
Nu har jag tänkt att testa hur energimängden påverkar vikten. Men eftersom att både kolhydrater och kreatin binder vätska så undrar jag hur stor viktökning från vätska jag bör räkna med, alternativt hur lång tid det tar innan den förändrade vätskemängden "mättats" och ev. viktförändring därefter troligast beror på energiöverskott/-underskott.
Kan även tilläggas att det är första gången jag ger mig på en frivillig bulkningsperiod.

mikaelj
2013-01-15, 16:04
Ät inte mer än att du hela tiden blir starkare och starkare på gymmet. Det är onödigt att äta mer än så.

Fett + protein vilodagar.
Fett + protein träningsdagar före träningspasset, därefter lättsmälta kolhydrater (maltodextrin, gelegodis, vitt ris) och lite protein direkt inpå träningen och resten av kvällen.

Så gör jag.

RobinEH
2013-01-15, 17:19
Ät inte mer än att du hela tiden blir starkare och starkare på gymmet. Det är onödigt att äta mer än så.

Fett + protein vilodagar.
Fett + protein träningsdagar före träningspasset, därefter lättsmälta kolhydrater (maltodextrin, gelegodis, vitt ris) och lite protein direkt inpå träningen och resten av kvällen.

Så gör jag.

Problemet är att som jag ätit inte har gjort mig starkare, 6 månader med LCHF har inte heller bidragit positivt. Jag tränar fortfarande med fjädervikter och detta med att hålla kolhydraterna nere har jag helt tröttnat på.
Denna bulken är just ett försök att "definitivt" öka min styrka.

Lychgate
2013-01-15, 17:27
Räkna med ett glykogen(Kolhydrat)lager på runt 500gram, ett gram binder i sin tur 2.7g vätska. Alltså totalt 3.7g. Med 500g inlagring blir det 1850gram. Kreatin ökar detta yttligare.

Detta är dock endast vattenvikt, vikten kan öka yttligare genom mer svårsmällt föda och liknande.

mikaelj
2013-01-15, 17:34
Problemet är att som jag ätit inte har gjort mig starkare, 6 månader med LCHF har inte heller bidragit positivt. Jag tränar fortfarande med fjädervikter och detta med att hålla kolhydraterna nere har jag helt tröttnat på.
Denna bulken är just ett försök att "definitivt" öka min styrka.

Du håller inte nere styrkan och du begränsar inte heller kolhydratrena.

Det jag skriver är att du skall äta (huvuddelen) av dem efter träning, för att de skall just hoppa in i musklerna i så stor utsträckning som möjligt. Då kan du tjoffa i dig 400g+.

hurril
2013-01-15, 17:48
Jag tror att du får bättre resultat om du ersätter mer fett med kolhydrater. Det låter dig träna med bättre intensitet och tryck. Det är träningen som är det viktiga.

RobinEH
2013-01-16, 13:56
Räkna med ett glykogen(Kolhydrat)lager på runt 500gram, ett gram binder i sin tur 2.7g vätska. Alltså totalt 3.7g. Med 500g inlagring blir det 1850gram. Kreatin ökar detta yttligare.

Detta är dock endast vattenvikt, vikten kan öka yttligare genom mer svårsmällt föda och liknande.
:bow:

Du håller inte nere styrkan och du begränsar inte heller kolhydratrena.

Det jag skriver är att du skall äta (huvuddelen) av dem efter träning, för att de skall just hoppa in i musklerna i så stor utsträckning som möjligt. Då kan du tjoffa i dig 400g+.
Bör jag då ta kolhydratsmängden från samtliga dagar och fördela dem på träningsdagarna och ta motsvarande kalorimängd från träningsdagarnas "fettkvot" och lägga över på "vilodagarna"?
Denna benägenhet att lagra in kolhydrater som glykogen. Hur snabbt sjunker den? Personligen är jag inte så mycket för att dricka min "mat", inte heller vill jag sätta i mig godis bara för att enkelt få i mig socker. Går det bra att äta ett mål 20-30 minuter efter träningen där huvuddelen består av kolhydrater samt protein?

Jag tror att du får bättre resultat om du ersätter mer fett med kolhydrater. Det låter dig träna med bättre intensitet och tryck. Det är träningen som är det viktiga.
Det kan du ha rätt i. Men jag har redan nu svårt att hålla nere fettmängden så att sänka den ännu mer är inte aktuellt just nu i alla fall. Lite fett gör maten så himla tråkig. *gah!*