handdator

Visa fullständig version : Hur många av er använder anteckningsblock som hjälpmedel?


uuzimaki94
2013-01-15, 11:36
Tjena cofffee
Hur många av er har ett anteckningsblock eller skriver ner ert/era resultat och hur mycket vikter och övningar ni gör på era gympass? Jag har hört att det är skit effektivt o skriva ner för då har man koll på allt, gjorde det förut, satan va bra det va. Man har verkligen koll på sina vikter, och märker resultat efter varje 1-2 veckor då man kan increase sin vikt med några kilo och då har man superkoll på vafan man håller på med på gymmet egentligen och kan göra gainz!

Hur många av er gör det? *flex*

Axii
2013-01-15, 11:41
Tycker det ser riktigt töntigt ut med folk som går runt med en bok i gymmet. Konstigt nog är dessa killar de minsta å svagaste i gymmen..

Pretorian
2013-01-15, 11:49
Självklart skriver jag ner allt men jag gör det i Anteckningar i min iPhone.

Axii... ser det bättre ut? :em:

Mouline
2013-01-15, 11:50
Penna, block. Progression ger framgång. @ föregående talare, alla måste börja någonstans eller hur? Man föds inte till muskelberg, det är något man kämpar sig till.
Kliv upp ur sandlådan.

Om du inte har penna block kör på telefonen men då finns risken att du börjar göra annat och tappar fokus.

gustafffsson
2013-01-15, 11:58
Eller så memorerar man vad man kört och gör en journal här på kolozzeum för att hålla kolla på progressionen;)

Ristretto
2013-01-15, 12:00
Tycker det ser riktigt töntigt ut med folk som går runt med en bok i gymmet. Konstigt nog är dessa killar de minsta å svagaste i gymmen..

Det hörs att du inte tränar med styrkelyftare.

Fredrik82
2013-01-15, 12:01
Jag kör Stronglifts app, funkar kalasbra.

LoveMachine
2013-01-15, 12:05
Det kan vara en av de värre trådstarterna jag sett.

Men för att svara på frågan, ja det gör jag. Jag har gjort det sedan den dagen jag slutade slentrianträna och började försöka åstakomma något. På de ställen jag tränar, atletklubbar, så är det verkligen inte så att det bara är de svaga som gör det utan ganska många.Jag ser att det finns två fördelar med att föra anteckningar av något slag.

För det första så gör det att man kan följa sin utveckling på ett väldigt enkelt och konkret sätt. Det är därför jag har en fysisk bok istället för bara några anteckningar på mobilen. Jag kan snabbt se att senast jag böjde X kilo så klarade jag Y reps och kan försöka slå det antalet. At se att man går framåt gör under för motivationen och gör att man kan pressa sig när det behövs.

För det andra så gör det att jag kommer ihåg vad jag ska göra. Om man bara tränar på känsla så spelar det väl mindre roll men många tyngd- och styrkelyftsprogram är byggda runt procent av ens max. Då slipper jag för det första komma ihåg vilka procentsaters som gäller för dagen och för det andra slipper jag omvandla det till de faktiska vikterna. Det är grymt skönt framför allt när man är seg och trött. Man slutar fundera och lyfter det som lyftas skall.

bmxkrille
2013-01-15, 12:06
Block funkar skitbra! Sen är det riktigt kul att läsa dom efter några år :d

Morty
2013-01-15, 12:13
Min flickvän kör med block; asbra när jag vill blicka över hennes träning och göra ändringar.

Thornblom
2013-01-15, 12:16
Jag använder excel och Galaxy Tab. Jag vet, lite nördigt, men det är faktiskt oerhört bra...

Illustrerade mannen
2013-01-15, 12:25
Håller med LoveMachine.
Använder block och penna. Slipper räkna och klura utan kan fokusera på vad jag ska göra. Det är också givande och bra att kunna titta tillbaka. Det är liksom lättare att sitta hemma och skriva och räkna, procent, omvandling från pounds till kilo osv...

Axii - prova att träna med några styrkelyftare eller tyngdlyftare. Jag kanske är liten och svag, men knappast minst och svagast... Om nu det skulle spela någon roll.

Ni som kör med div appar - magnesium? Hur löser ni det?

spoonchest
2013-01-15, 12:28
Håller med LoveMachine.
Använder block och penna. Slipper räkna och klura utan kan fokusera på vad jag ska göra. Det är också givande och bra att kunna titta tillbaka. Det är liksom lättare att sitta hemma och skriva och räkna, procent, omvandling från pounds till kilo osv...

Axii - prova att träna med några styrkelyftare eller tyngdlyftare. Jag kanske är liten och svag, men knappast minst och svagast... Om nu det skulle spela någon roll.

Ni som kör med div appar - magnesium? Hur löser ni det?
Tar det med Siri, kanske? :)

exevision
2013-01-15, 12:28
Tycker det ser riktigt töntigt ut med folk som går runt med en bok i gymmet. Konstigt nog är dessa killar de minsta å svagaste i gymmen..

HAHA!
Är verkligen tvärtom på gymmet jag är på. De som har koll på sin träning är större och starkare! Så självklart skriver jag ner det. Dock så använder jag mig av ett litet och rätt så diskret block. Strora kollegieblock kanske ser lite överdrivet ut, imo.

Phil Heath
2013-01-15, 12:28
Behöver inget block, har det i huvudet istället.

Kischen
2013-01-15, 12:29
Aldrig gjort, kommer aldrig göra.

Phil Heath
2013-01-15, 12:29
Vad ska man med blocket till? Man kör väl så tungt man kan?

Loke
2013-01-15, 12:29
Tycker det ser riktigt töntigt ut med folk som går runt med en bok i gymmet. Konstigt nog är dessa killar de minsta å svagaste i gymmen..

Vissa skriver upp varenda övning, och då håller jag faktiskt med. Det är ju knappt ens relevant vad man curlar efter en massa chins och roddar, i det läget får man träna som en byggare och gå lite på känsla.

Men för de viktiga seten i övningar som man prioriterar är det nästan nödvändigt. Det är nästintill omöjligt att formtoppa utan stenhård koll på vad man gör varje pass, annars kommer man plötsligt dippa som tusan vissa pass pga saker som hände förra eller förr-förra passet.

Sen är det väldigt kul att kunna objektivt blicka tillbaka på vad man faktiskt gjort, så jag skriver gärna upp vad jag gör (om än inga detaljer kring isolerande övningar och dylikt, bara att jag gjorde dom).

Vad ska man med blocket till? Man kör väl så tungt man kan?

Nej, det finns ofta skäl att inte göra det, bland annat för att VERKLIGEN kunna köra så tungt man kan i ett visst läge :)

miaz
2013-01-15, 12:33
Tycker det ser riktigt töntigt ut med folk som går runt med en bok i gymmet. Konstigt nog är dessa killar de minsta å svagaste i gymmen..
jisses


kör 5/3/1, så block hjälper jävligt mycke.

HerrM
2013-01-15, 12:36
Har en kalender hemma som jag fyller i när jag kommer hem. Tar vikt och mått som jag skriver in en gång i månaden.
Testade att fylla i under träningen men gillade det inte.

martikainen
2013-01-15, 12:38
Har ej gjort det tidigare men i år började jag föra anteckningar på allt, för att kunna följa progressionen lättare. Sen underlättar det att skriva ner allt på bloggen senare.

z_bumbi
2013-01-15, 12:39
Jag tycker det underlättar att skriva upp allt. Då är det lättare att veta om man blivit starkare i övningar som nästan alltid ligger efter andra samt så kan man i alla fall få viss koll på hur totalvolymen ändrats.

mattilainen
2013-01-15, 12:40
Förr gjrode jag det aldrig. Jag skrev dock senare i min journal men den är inte uppdaterad på ett tag.

Nu skriver jag i ett litet block för att kunna gå tillbaka igen :)

Axii
2013-01-15, 12:40
Självklart skriver jag ner allt men jag gör det i Anteckningar i min iPhone.

Axii... ser det bättre ut? :em:
Haha, ja. Det ser bättre ut, gör samma sak själv. Mobilen är okej men att gå runt med bok å penna ser bara töntigt ut!
HAHA!
Är verkligen tvärtom på gymmet jag är på. De som har koll på sin träning är större och starkare! Så självklart skriver jag ner det. Dock så använder jag mig av ett litet och rätt så diskret block. Strora kollegieblock kanske ser lite överdrivet ut, imo.
Där jag tränar är det bara nybörjare å gamlingar som håller på med sånt..

Klensomfan
2013-01-15, 12:44
Jag är en sån som använder block och penna :em:
Jag måste tom anteckna efter varje set annars kommer jag ibland inte ihåg hur många jag gjort *screwy*

mikaelj
2013-01-15, 12:46
Där jag tränar är det bara nybörjare å gamlingar som håller på med sånt..

Som du, då? (jag läste just din marklyfttråd från 4v sedan....)


______________________

Antecknade i block förut. Lade märke till att mitt minne försämrades av det och började komma ihåg passen tills jag kom hem istället.

krellik
2013-01-15, 12:49
Har det i huvudet och skriver ner när jag kommer hem.

miaz
2013-01-15, 12:54
Mobilen är okej men att gå runt med bok å penna ser bara töntigt ut!
http://gifmansion.com/GM/uploads/2012/03/80sguy.gif

clavain
2013-01-15, 13:06
Har valt ut några få övningar som får fungera som värdemätare. Såpass få att det utan större besvär går att komma ihåg set /reps och vikt tills dess att jag kommer hem och plitar ner värdena i ett Googledocs ark.

I samma ark kör jag även viktkurvan och kalorinttag (de perioder jag väger mat). Lite intressant att följa viktutvecklingen sida vid sida med styrkeökningarna.

J3T69
2013-01-15, 13:17
Jag tycker det underlättar att skriva upp allt. Då är det lättare att veta om man blivit starkare i övningar som nästan alltid ligger efter andra samt så kan man i alla fall få viss koll på hur totalvolymen ändrats.

Håller med till punkt och pricka.
Gör mina anteckningar i ett excel ark och för mig funkar detta perfekt.

Sokrates696
2013-01-15, 13:22
Med bara 3 övningar i SL 5x5 behöver man inte skriva, bara efteråt blir det lite noteringar.

/Tommy.

AronP
2013-01-15, 13:25
Har bara ett fåtal övningar som jag har koll på, resterande varieras i stor grad så ser inte nödvändigheten av att släpa omkring på ett block.

NNIF
2013-01-15, 13:29
jag gör det som enkel komihåg, men på gymmet skriver jag inte utan bara läser, dvs tar med en kopia på min träningsdagbok, bara för att ha ett hum om vad jag bör köra

hbe
2013-01-15, 13:32
för er som har android kan jag tipsa om Lifting Log. smidig app =)

Ristretto
2013-01-15, 13:37
för er som har android kan jag tipsa om Lifting Log. smidig app =)

och magnesium över hela telefonen.

Forseti
2013-01-15, 13:48
Kör 5/3/1 så har med ett papper med veckans pass, hade aldrig kommit ihåg vad jag skulle köra på annars. Skriver också ner småsaker om jag kommer på nåt eller vad det nu kan vara som känns bra att komma ihåg!

IlCastor
2013-01-15, 13:58
Träningsblocket är alltid med!

MtotheM
2013-01-15, 14:06
Skriver inte ner under passet, men har skrivit ner alla mina pass samt vikt från och med 21 mars 2011, och alla bänkpass sedan 19 mars 2010.

agazza
2013-01-15, 14:25
alltid

Rusk
2013-01-15, 14:31
Använder iphonen till att skriva ned passen, håller även koll på setvilan med den;p

Ladugårdsdörr
2013-01-15, 14:50
Hade tidigare en liten lapp med 5/3/1-vikterna, numera en liten plastmapp (A6-format) med programmet i. Kryssrutor är en bra grej om man kör många set.

Linjedomarn
2013-01-15, 14:52
kolozzeum-journalen i mobilen.

aijou
2013-01-15, 15:03
Självklart använder jag anteckningsblock! Kör JW's 5/3/1 så om jag glömmer blocket hemma så kommer jag aldrig ihåg vilka vikter jag ska köra på eller hur många extrareps jag klarat etc. etc.

Axii, kamma dig för bövelen! *slap*

ARMSTARK
2013-01-15, 15:17
Skrev alltid ner allt förut men till slut tog träningsboken över träningen, den styrde vad jag skulle göra och blev det sämre träningar blev jag missnöjd. Nu kör jag hårda pass med set/reps/övningar som jag har lust och låter spegeln avgöra om det var en bra träning eller inte. Numera är jag sällan missnöjd. :)

olwe
2013-01-15, 15:51
Givetvis. Idiotiskt att inte spara all info. Personligen tycker jag det är knepigt att komma ihåg allt i huvudet. Väldigt många items av information som är annorlunda från pass till pass i de flesta träningsupplägg.

Jag hoppas att ingen stackare går omkring och skäms över att ta med ett anteckningsblock in på träningen.

Jorgen
2013-01-15, 15:53
Jag skriver upp alla övningar och alla set, har gjort så i många år.
Kul att gå tillbaka och se hur träningen gått.

spas
2013-01-15, 16:07
Har jag haft papper och penna med de senaste åren, rätt bra att kunna gå tillbaka och jämföra stryka vid en viss kroppsvikt, arbetssituation, diet med mera.

Sen om det ser töntigt ut skiter jag blankt i.

Payter
2013-01-15, 16:13
Klart att det är bra.Tittade precis och såg att första gången jag använde
kettlebells var fredagen den 25/6 2004 mellan kl:13.50 till 14.13.Övningar:swings,cleans,press.När man ser vikterna tänker man att kan man ha varit så kass på att lyfta metallbollar?
När man kör fast så kan man analysera vad man gjort förrut och hur fungerade det då?

Latissimus Dorsi
2013-01-15, 16:14
Skriver upp allt här, rekomenderas väldigt väldigt väldigt väldigt väldigt (du förstår min poäng) starkt.

Teddy9
2013-01-15, 16:18
Haha, ja. Det ser bättre ut, gör samma sak själv. Mobilen är okej men att gå runt med bok å penna ser bara töntigt ut!


Du får jättegärna förklara skillnaden mellan de olika anteckningsformerna som göra att det ena är ok och att det andra ser "töntigt" ut.

Stryc9
2013-01-15, 16:25
Till en början, efter ett halvår eller två började man få koll på var man låg och sedan dess antecknar jag inget. Basövningarna är inte så många att hålla reda på.

Payter
2013-01-15, 16:34
Jag skulle nog tycka att det ser "töntigare" ut att gå omkring med en mobil,men så är jag över 40 också.

Phil Heath
2013-01-15, 16:50
Faktiskt överraskad över hur många som har block och grejer med sig.

Payter
2013-01-15, 17:04
Ganska lätt när man en del av gymmet i källaren och andra delen i sitt garage.
Jag väljer musik och bestämmer vad som är töntigt!

gohardorgohome
2013-01-15, 17:12
Nej skulle aldrig ta med mig block och penna och börja anteckna, det jag behöver komma ihåg kommer jag också ihåg.

mr sleepy
2013-01-15, 17:13
Jag har aldrig förstått hur man klara sig utan anteckning? Hur vet man att man utvecklas. Eller kanske mera relevant: hur vet man vilken träning som ger bäst effekt? Då tänker jag ur ett periodiseringsperspektiv.

Som en bonus så får man väldigt fin handstil när greppet börjar tröttna i händerna.

Jag skriver även upp känslan och eventuella småkrämpor i boken. Då kan man också se trender på vilka övningar som kan ge skador eller förslitningar.

z_bumbi
2013-01-15, 17:22
Som en bonus så får man väldigt fin handstil när greppet börjar tröttna i händerna.

Lägg till darrningarna som kommer när man tar i. :D

Jag skriver även upp känslan och eventuella småkrämpor i boken. Då kan man också se trender på vilka övningar som kan ge skador eller förslitningar.

Det här tror jag är minst lika viktigt som att skriva upp vad man kör. Håll lite koll på vad som kan påverka träningen och fundera på om det är något som går att åtgärda eller acceptera som en faktor att tänka på.

andeem
2013-01-15, 17:34
Har 531-schemat i Google Drive på mobilen. Där håller jag också koll på progressionen i huvudlyften. Sen loggar jag hela passet på Fitocracy efteråt, och exporterar därifrån till Tumblr. Lite knixigt men ändå behändigt.

Gnugo
2013-01-15, 17:42
Förstår varför man vill föra dagbok osv, men förstår inte varför man inte kan skriva in det när man kommer hem eller iaf direkt efter passet? Lättare än att ha papper och penna med sig och anteckna efter varje övning? Minns man inte vad man gjorde tidigare under dagen så bör man nog fundera på om man inte ska börja träna även minnet lite.

Sedan så kanske det ger en kick/tillfredsställelse att under passet se att man går framåt, vad vet jag :)

Robbmeister
2013-01-15, 17:43
Tycker det ser riktigt töntigt ut med folk som går runt med en bok i gymmet. Konstigt nog är dessa killar de minsta å svagaste i gymmen..

Det töntiga är nog att du bryr dig i att andra har med anteckningsblock.

Själv använder jag inte det men däremot antecknar jag en del på mobilen.

Avtrubbad
2013-01-15, 17:43
Kör Excel på min Lumia 920 och synkar till Skydrive.
Sedan har jag en träningsdagbok på dumbbell.se eftersom jag inte tycker jag är tillräckligt stark för att ha en offentlig ännu ^^