handdator

Visa fullständig version : Nackdelar med high bar böj?


Paperbasket
2013-01-15, 05:57
Jag undrar om det finns några nackdelar ur ett skadeperspektiv att köra high bar böj än low bar?

Tänker på om det blir för hög belastning på trapezius och/eller supraspinatus?

Tacksam om kunniga människor kommenterar.

Testarozza
2013-01-15, 11:02
Jag tycker high-bar är mycket skönare eftersom man kan vara delvis rak i ryggen och det blir inte lika stor belastning i ländryggen. Vet dock inte vad som anses "bäst" för att lyfta mest.

Lychgate
2013-01-15, 11:04
Skador som vadå? Klämda nerver? Ha stången där det känns bekvämt.

Paperbasket
2013-01-15, 11:40
Skador som klämda nerver, belastning i ländryggen som testa tar upp. Klart jag har stången där det känns bekvämt men funderar bara om det finns några nackdelar med high bar helt enkelt. För mig kännas det som om det blir större press på traps exempelvis.

Degpekka
2013-01-15, 16:46
Det lär va betydligt mer skonsamt för axlar m.m att köra en hög position på stången. Kolla på vilka som kör högt vs. lågt och vad dem använder för hjälpmedel när det börjar bli tungt. :) Jag tycker iaf att det ger en liten hint.

Sarwien
2013-01-15, 16:56
Jag tror high bar är skonsammare för ryggen än vad low bar är. Det belastar iaf ryggen betydligt mindre.

Matsa
2013-01-15, 17:57
Hög stångplacering är skonsammare för ryggen förutsatt att det tillåter en mer upprätt bål. Däremot kan det belasta knäna mer då man skjuter fram dem längre, det är inga problem för friska knän men om man har tidigare problematik kan det vara värt att tänka på.

mattepatte
2013-01-15, 18:15
Istället för att skapa en ny tråd så frågar jag här, när ni kör frontböj var placerar ni stången då?
Jag lägger den rakt på nyckelbenen, längre fram så finns risken att jag tappar den och längre bak blir rakt på halsen.. Men det gör så jävla ont, de som lyfter 200-300 kg lägger den också på nyckelbenen? :S

Lychgate
2013-01-15, 18:19
Istället för att skapa en ny tråd så frågar jag här, när ni kör frontböj var placerar ni stången då?
Jag lägger den rakt på nyckelbenen, längre fram så finns risken att jag tappar den och längre bak blir rakt på halsen.. Men det gör så jävla ont, de som lyfter 200-300 kg lägger den också på nyckelbenen? :S

Brösta ut ordentligt och lägg stången på peccen precis framför nyckelbenet. Det gör jag iallafall.

Althen
2013-01-15, 18:55
http://www.youtube.com/watch?v=AmJRu64FeQ4

Tkr han brukar säga rätt vettiga saker. Jag personligen får jävligt ont i nacken av att köra high.

tntballe
2013-01-15, 19:10
Istället för att skapa en ny tråd så frågar jag här, när ni kör frontböj var placerar ni stången då?
Jag lägger den rakt på nyckelbenen, längre fram så finns risken att jag tappar den och längre bak blir rakt på halsen.. Men det gör så jävla ont, de som lyfter 200-300 kg lägger den också på nyckelbenen? :S

Lägg den så nära strupen som möjligt, sedan flyttar du fram den några millimeter.
Postat via en mobil enhet

Degpekka
2013-01-15, 22:41
Låt den vila på axlarna.